Hej,

Har låtit en firma gjuta 2 Platsgjutna betong murar på 0,8 meters höjd för att hantera nivåskillnad. Murarna göts samtidigt och med samma betong som platta på mark till vårt garage.

Det finns dock ganska många mindre håligheter i muren. Betongen har liksom inte fyllt ut helt mot formen. Vet ej vad detta beror på, dåligt vibrerat eller fel sorts betong? Vad kan man göra åt det, spackla i vad? Har firman som gjutit gjort något fel eller är resultatet på bilderna acceptabelt?
 
  • Närbild på en hand mot platsgjuten betongmur med flera små håligheter och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platsgjuten betongmur med synliga håligheter och ojämnheter längs ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Oj, det där tycker jag inte ser bra ut!
 
Det är dåligt vibrerat, men inget som borde påverka hållfastheten.
 
Det kunde ha gjorts bättre, men är troligtvis okej. Det är luften som bildat bubblor och de tolereras visst antal per kvadrat. Svårt att se och mäta på bild.
Finns mängder olika anledningar till varför det kan skett, men är absolut inget fel och är endast estetiskt.
 
  • Gilla
emil.bjorklund
  • Laddar…
Så, vad fyller man håligheter a med om man vill ha en mer estetisk yta? Spackla med husfix?
 
E emil.bjorklund skrev:
Så, vad fyller man håligheter a med om man vill ha en mer estetisk yta? Spackla med husfix?
Lagningsbruk fin.
 
Ska du ha en jämn och fin yta så får du nog putsa på alltihop med ett lager tunnputs/finputs.
 
Det enda som blir med lagningsbruk är en lite annan färgnyans, men det syns knappt. Vill du inte ens att det ska märkas så är givetvis alternativet att spackla eller putsa hela ytan.

Personligen så hade jag låtit det vara.
 
  • Gilla
emil.bjorklund
  • Laddar…
Ardex A46.
 
Eller en påse putsbruk. Då får du dubbelt så mycket för en tiondel av priset...

Eller en låda husfix för några tior om dubbara ska fylla igen hålen.
 
C C.Lundin skrev:
Det kunde ha gjorts bättre, men är troligtvis okej. Det är luften som bildat bubblor och de tolereras visst antal per kvadrat. Svårt att se och mäta på bild.
Finns mängder olika anledningar till varför det kan skett, men är absolut inget fel och är endast estetiskt.
Ska köpa in hjälp för att liknande jobb och undrar om du kan ge några tips på vad som faktiskt kan ha skett och hur man undviker detta problem?
 
V Videonisse skrev:
Ska köpa in hjälp för att liknande jobb och undrar om du kan ge några tips på vad som faktiskt kan ha skett och hur man undviker detta problem?
Det är egentligen lite felaktigt att se det som ett problem, då det ej går att undvika och endast är estetiskt.
Man kan minimera det genom att olja formen lagom, samt att vibba lagom. Här är troligen att man har vibbat felaktigt snarare än för lite.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Helt normalt!
Snyggt tycker jag att det är!
 
Mortuz83 Mortuz83 skrev:
Helt normalt!
Snyggt tycker jag att det är!
Man får givetvis tycka vad man vill men jag ville undvika dessa bubblor så mycket som det gick och mina betongkillar ansträngde sig ordentligt och jag tycker att det resultatet är mycket snyggare än det som trådskaparen frågade om.

På nedan bild är delen av muren ca 2,2x0,7 m. Visst finns det blåsor men inte så man tänker på det.

Del av en betongmur med minimala blåsor och en ventilationsspringa, storlek ungefär 2,2x0,7 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.