Hej

vi står inför byta av värmesystem i vårt 20-tals hus som ligger i blekinge.
Idag har vi en konverterad oljepanna som vi eldar med pellet. vi har även 2 kakelugnar.
i skorstenen finns ett insatsrör vilket gör att den värme som pelletförbränningen genererar troligtvis inte kommer vinden tillgodo.

Vi funderar nu på vilket värmesystem vi skall installera?

Förutsättningarna är att huset är tämligen oisolerat med självdrag. 146kvm stort på två plan.
i grunden har vi avfuktare och har en bra miljö. Vi förbrukar ca. 7,3ton pellets per år.

Det vi funderar på är om ett modernt väresystem kan funka i vårt hus, framledningstemperaturen från pannan vintertid är ca. 65-68 grader.

Vad tror ni om exempelvis bergvärme eller jordvärme till vårt 20-tals hus, är det någon som har erfarenheter om detta?
 
så mycket pellets? Känns som det borde gå att halvera typ......Jag har ett hus från 1900 på 300 kvadrat där det förvisso är en del rum utan värme just nu men jag bränner runt 10 pall småsäck om året. Oisolerat, dragigt, kallt som fasiken ibland då den gamla kombipannan helt enkelt inte orkar med. Eldar dock inget på sommartid. Då slår jag av det helt.
Den ev värmen på vinden behöver du nog inte räkna med. Eldar man pellets så blir det ingen värme i skorstenen så högt upp ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.