ÄNTLIGEN har vi borrat och fått in rinnande vatten i sommarstugan! Nu återstår bara resten dvs att testa vattnet och hitta rätt typ av reningsfilter. Men vilket företag ska man välja? Och vilket av alla tester bör man ta? Jag skulle helst välja ett företag där man får hjälp hela vägen ifrån test till montering av filter. (Tranemo).

-Jag skulle gärna vilja ha tips ifrån er som ganska nyss varit med om samma sak. Vilket test valde ni? Och vilket företag? Behöver man testa ALLT?

Mvh

Johanna
 
Kommunen brukar tillhandahålla tester. Inte säkert ni behöver något filter.
 
R RoBo skrev:
Kommunen brukar tillhandahålla tester. Inte säkert ni behöver något filter.
Tack för svar. Vi borrade på egen bekostnad. Alltså inte kommunalt avlopp mm. Tror du kommunen erbjuder test i alla fall?
 
J Johanna-Maria skrev:
Tack för svar. Vi borrade på egen bekostnad. Alltså inte kommunalt avlopp mm. Tror du kommunen erbjuder test i alla fall?
Vår kommun tillhandahåller prisvärda tester, dock inte gratis.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Om kommunen kan tillhandahålla tjänsten (ofta genom det kommunala vattenbolagets labb) så nyttja den - dom har inte som mål att sälja på dig dyr utrustning.

Vi gjorde en fuling för ett par år sedan. Vi skickade in vattenprover till tre olika labb och fick tillbaka tre olika svar. En bägare fylldes upp och hälldes sedan ner i de tre olika testflaskorna som stod på bänken. Så samma vatten, vid samma testtillfälle gav olika resultat. Behöver jag säga det att dom ville sälja allsköns filter och reningssystem efteråt?
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
J Johanna-Maria skrev:
Tack för svar. Vi borrade på egen bekostnad. Alltså inte kommunalt avlopp mm. Tror du kommunen erbjuder test i alla fall?
Precis som ovanstående skriver. Kolla med kommunen har inget med det kommunala VA att göra.
 
  • Gilla
Johanna-Maria
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
Om kommunen kan tillhandahålla tjänsten (ofta genom det kommunala vattenbolagets labb) så nyttja den - dom har inte som mål att sälja på dig dyr utrustning.

Vi gjorde en fuling för ett par år sedan. Vi skickade in vattenprover till tre olika labb och fick tillbaka tre olika svar. En bägare fylldes upp och hälldes sedan ner i de tre olika testflaskorna som stod på bänken. Så samma vatten, vid samma testtillfälle gav olika resultat. Behöver jag säga det att dom ville sälja allsköns filter och reningssystem efteråt?
Oj! Det där var mycket intressant läsning! Jag förstår att jag har en del kvar att lära. ;). Jag får nog kolla ett varv till. Det svåra är att vattnet till provtagningen tydligen ska/måste? lämnas in SAMMA DAG som man tar det. Men eftersom det är en sommarstuga så är vi bara där på helgerna.... inget öppet då.
 
Vi har egen brunn (grävd) och brukar skicka vattenprov till Synlab. Då får du ett provsvar som är oavhängigt en massa företag som bara vill sälja filter för massa pengar till dig.

När du sen har ett provsvar så kan du själv se vad som behöver filtreras bort och ta in offerter.
 
  • Gilla
Johanna-Maria
  • Laddar…
Välj ett ackrediterat oberoende vattenanalys företag. Aldrig acceptera ett filterföretags erbjudande.
När du har resultatet kan du gå vidare och fråga några filterföretag.
Jag har varit igenom processen men valde fel metod.
Nu vet jag hur man ska göra.
Vi har både ett järn/Manganfilter, humusfilter och en radonblandare. De har kommit till vid olika tillfällen och kostat totalt 100.000 med alla VVS installations kostnader.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Välj ett ackrediterat oberoende vattenanalys företag. Aldrig acceptera ett filterföretags erbjudande.
När du har resultatet kan du gå vidare och fråga några filterföretag.
Jag har varit igenom processen men valde fel metod.
Nu vet jag hur man ska göra.
Vi har både ett järn/Manganfilter, humusfilter och en radonblandare. De har kommit till vid olika tillfällen och kostat totalt 100.000 med alla VVS installations kostnader.
OJ! Här gäller det tydligen att se upp märker jag... Har inte lust att betala MER än för själva borrningen.
 
E eribi skrev:
Vi har egen brunn (grävd) och brukar skicka vattenprov till Synlab. Då får du ett provsvar som är oavhängigt en massa företag som bara vill sälja filter för massa pengar till dig.

När du sen har ett provsvar så kan du själv se vad som behöver filtreras bort och ta in offerter.
Låter bra! Tack!
 
R RoBo skrev:
Precis som ovanstående skriver. Kolla med kommunen har inget med det kommunala VA att göra.
Tack för svar!
 
Filterbehov är helt beroende på vattenkvalitet som man får efter borrning.
Vi började med järn/mangan men det räckte inte. Byggde på med humusfilter. Nytt prov med ackrediterad prov och upptäckte då också hög halt av radon. Köpte Radonette av lokalt VVS företag som monterade det i fel ordning i förhållande till filtren.
Det gjorde att trycket vid backspolning blev för lågt i järnfiltret och vi var tillbaka på ruta noll. Järnmassan är trög och för att skölja den och få ut uppsamlad järn/mangan krävs bra tryck. Innan vi förstod vad som var felet tog det ett bra tag och tjafs med VVS företaget.
Byggde om anläggningen igen. Nya kostnader.
Krävde storrengöring av Radonetten. Vilket vi fick göra själva.
Bytte ochså från hydropress till hydrofor.
Nu får vi hålla koll på vattenpelaren i hydroforen och par gånger om året tömma den och först fylla den med luft och sedan vatten igen.
Det är inte underhållsfritt med eget vatten !!!
 
Har också egen brunn. Bra värden så behöver inga filter. Har varit i princip underhållsfritt i över 25 år. Fyller luft i hydropressen kanske var annat år. Så bli inte förskräckt över vad Evamag skriver.
 
E Evamag skrev:
Filterbehov är helt beroende på vattenkvalitet som man får efter borrning.
Vi började med järn/mangan men det räckte inte. Byggde på med humusfilter. Nytt prov med ackrediterad prov och upptäckte då också hög halt av radon. Köpte Radonette av lokalt VVS företag som monterade det i fel ordning i förhållande till filtren.
Det gjorde att trycket vid backspolning blev för lågt i järnfiltret och vi var tillbaka på ruta noll. Järnmassan är trög och för att skölja den och få ut uppsamlad järn/mangan krävs bra tryck. Innan vi förstod vad som var felet tog det ett bra tag och tjafs med VVS företaget.
Byggde om anläggningen igen. Nya kostnader.
Krävde storrengöring av Radonetten. Vilket vi fick göra själva.
Bytte ochså från hydropress till hydrofor.
Nu får vi hålla koll på vattenpelaren i hydroforen och par gånger om året tömma den och först fylla den med luft och sedan vatten igen.
Det är inte underhållsfritt med eget vatten !!!
Huga! Vilken pärs ni gått igenom! Man blir ju mörkrädd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.