1. Har satt Hunton vindtät på nybygge och snart ska panel på. Hur viktigt är det att tejpa alla skarvar på Huntonskivan? Står på deras sida att det ska göras men skarvarna är ju på reglarna, räcker inte den vindtätheten, måste jag tejpa också? (Förstår att det inte får bli luftrörelse i isoleringen, kommer att bli någon typ av cellulosaisolering, möjligen hampa om jag får tag på det) Om så är fallet finns det nån bra tejp som fäster och håller bra förutom Huntons egen som jag tycker blir dyr om allt ska tejpas.
2. Ser även att man ska ha syllpapp mellan Huntonskivan och grund, som är putsad leca, om skivan går en bit ner över grunden. Det har inte min snickare satt dit, hur viktigt är det?
Tacksam för input i form av kunskap i ämnet och gjorda erfarenheter!
Sofia
 
Åsa Lund
Ingen aning om deras tejp. Borde gå att fästa med häftpistol på reglarna?
 
Ja det hade säkert gått att fästa med klammer men enligt Huntons anvisningar får man inte skada ytskiktet på skivorna. Tänker att det är risk för det med klammer.?
Sofia
 
pdov
Tycker det framgår av monteringsanvisningarna (https://hunton.se/wp-content/upload...-Vindtett_monteringsanvisning_SE-2018-web.pdf).

Hunton ställer inget krav på tejp men rekommenderar att man använder det eller liknande. Skarvar bör täckas av läkt. Om det inte är läkt så skulle jag rekommendera att de täcks på något annat sätt.
Frågan är vad du har kommit överens om med din entreprenör? Har ni inte kommit överens om att skarvarna ska tejpas så har han nog ändå gjort rätt enligt monteringsanvisningarna.
 
Just det, bra att jag läste monteringsanvisningen igen, tack för det! Det får bli läkt helt enkelt men förmodligen tejp vid fönster och dörr.
Jag har inget avtal som beskriver hur saker o ting ska utföras, det löses efter hand kan man säga. Genom att jag läser på och ger anvisningar.. En hel del inte alltför tunga arbeten utför jag själv. Har uppfattningar och önskemål om materialval, diffusionsöppna lösningar, som min snickare inte är så van vid men hittills har vi lyckats bra tycker jag. Det är ett mindre bygge, ca 50 kvm bottenyta samt delvis loft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.