Hej
Har en äldre Lescha betongblandare och jag behöver byta kullager (antar att det är två st?) på trumman. Dessa finns att köpa som reservdel och därmed så antar jag att det inte är alltför komplicerat att byta. Det finns ett lock på trumman som jag lossnat men jag kan inte ta av själva trumman. Finns det någon därute som gjort detta alt vet hur man byter dessa lager?

Bifogar foto på locket som jag lossnat och insidan av trumman.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
 
  • Närbild på en rostig del av en Lescha betongblandare med avtaget lock och synlig axel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en rostig och sliten Lescha betongblandares trumlock med synliga skruvhål och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en Lescha betongblandares trumma med synligt avtaget lock och rostiga ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P
Har själv samma dilemma på vår altrad lescha betongblandare, helt omöjligt att få bort den!
Vi överväger att köpa en helt ny betongblandare men det känns lite dumt :confused:
 
Var sitter lagret i locket eller i trumman
 
Vet inte exakt hur den är konstruerad men ni kanske måste värma med en gassvets. Troligen från insidan av trumman i sånna fall.

Har ni letat efter sprängskisser på nätet?
 
Det måste väl gå att se var lagret sitter, kika med lampa under locket
 
Det måste gå att ta isär på något vis. Det gick ju att montera.
 
F
Det är troligtvis ganska hårt ipressat lager. För det verkar inte finnas nån mutter. Locket ser det bara ut att sitta en packbox i.
Så det är nog bara värme och våld som behövs. Du har inte försökt hitta nån sprängskiss på internet?
 
Nu har min Lescha nya kullager och jag ska försöka beskriva hur jag gjorde.

Försökte "slå av" trumman men det gick inte så bra, det hände ingenting och trumman deformerades.

Efter att jag lossnat bultarna vände jag på trumman dvs hade öppningen pekande uppåt. Därefter tog jag tag i trumman och skakade den kraftigt, fram och tillbaka några gånger. Min ambition var att få kullager att dela på sig och det var det som hände. Trumman lossnade. Sedan behövde jag ta ut två kullager (eller två halvor) dvs ett i trumman och ett i locket med bultarna/på axeln. Det var svårt att få ut det som finns i trumman. Jag gjorde några snitt med Dremelliknande verktyg och slog i sönder kullagret i trumman.

Eftersom jag inte hade någon låsringstång lyckades jag förstöra befintliga låsringar (två). Eller om jag ska vara helt ärlig så brydde jag mig inte om dem...

Jag köpte två (eller jag köpte fyra, tänkte om jag råkar träffa fel med hammaren el dyl ) billiga kullager från Tyskland och två låsringar á 6kr st från Hornbach. Det finns dyrare och säkert bättre men när jag såg att gamla kullager var tillverkade i SSSR (Ryssland) och såg sådär avancerade ut valde jag att försöka göra reparationen prisvärd. Jag köpte även en Biltema låsringstång (bra att ha?, billig och många års garanti) för att kunna montera nya lösningar.

Att montera nya kullager var inte alls svårt dvs har man tagit av dem så går det lätt att montera dem...

Jag lade in mycket fett osv...

Hela reparationen kostade inte mycket pengar, nu skulle jag lätt kunna göra den igen... Det finns färdiga satser att köpa på Hornbach (enligt hemsidan) och i Tyskland men jag ville inte göra det.

Hoppas någon kan ha nytta av min beskrivning!
/I
 
Redigerat:
  • Gilla
lasselothar och 10 till
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Har själv samma dilemma på vår altrad lescha betongblandare, helt omöjligt att få bort den!
Vi överväger att köpa en helt ny betongblandare men det känns lite dumt :confused:
Ja, det är helt onödigt. Det går att reparera för några hundringar. Hoppas mitt svar kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
L lakki skrev:
Ja, det är helt onödigt. Det går att reparera för några hundringar. Hoppas mitt svar kan hjälpa dig.
Ja tack och bock de va en mycket bra beskrivning! Har du något nummer på lagret med eller är det olika på olika blandare tro?
 
P pleqtiz skrev:
Ja tack och bock de va en mycket bra beskrivning! Har du något nummer på lagret med eller är det olika på olika blandare tro?
Jag mätte för säkerhets skull och då fick jag samma mått som färdiga satser (som finns att köpa) anger och det är 30mm inre diameter 62 yttre och 16 mm brett. I kullagervärlden ska detta heta 6206 (mått) och 2RS (kullagret skyddas av två gummipackningar dvs ej öppet). Min blandare är 125l och heter Lescha som jag tror är samma som Altrad. Jag tror att större blandare kräver större kullager (har för mig att jag settt andra mått på större...). Jag sökte på "lescha betonmischer ersatzteile" för att hitta mått osv. sedan beställde jag från en tysk sida som säljer kullager i alla utföranden och tog typ 8 euro i frakt. Man knappar in mått och får olika alternativ. Jag har sett SKF kullager på Ebay (kanske även Tradera) för lite pengar, om man vill ha det. Som sagt det finns även färdiga satser (original) att köpa på Hornbach om man vill ge några hundringar till.

Det var roligt att se tombolan snurra tyst och fint utan glapp :)
/I
 
P
L lakki skrev:
Jag mätte för säkerhets skull och då fick jag samma mått som färdiga satser (som finns att köpa) anger och det är 30mm inre diameter 62 yttre och 16 mm brett. I kullagervärlden ska detta heta 6206 (mått) och 2RS (kullagret skyddas av två gummipackningar dvs ej öppet). Min blandare är 125l och heter Lescha som jag tror är samma som Altrad. Jag tror att större blandare kräver större kullager (har för mig att jag settt andra mått på större...). Jag sökte på "lescha betonmischer ersatzteile" för att hitta mått osv. sedan beställde jag från en tysk sida som säljer kullager i alla utföranden och tog typ 8 euro i frakt. Man knappar in mått och får olika alternativ. Jag har sett SKF kullager på Ebay (kanske även Tradera) för lite pengar, om man vill ha det. Som sagt det finns även färdiga satser (original) att köpa på Hornbach om man vill ge några hundringar till.

Det var roligt att se tombolan snurra tyst och fint utan glapp :)
/I
Stort tack för den redovisningen! då skall här meckas betonmixer (y):D
 
P
Nu har jag iaf genomför denna operation! Att skaka lös den gick inte, utan jag tog fyra gamla rejäla fällkilar i stål som jag hitta efter min morfar.. inge plastskit som finns idag ;) och slog ihop dom två på varje sida så lossnade behållaren! Kullagret mätte 35x72x17 så dessa inhandlades ifrån kullager.se . Kostade nåt på 360kr inkl frakt.
Fick skära lös kullagren med min dremel och slog sönder dom när man väl gjort några kap i dem! Att montera tillbaka gick smärtfritt så nu funkar denna betongblandare 30-40år till! :D(y)
 
  • Gilla
  • Älska
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
Även jag har gjort denna operation på våran Lescha BM 140 nu i veckan efter att det tog tvärstopp under blandning i helgen.
Att få isär blandaren var inga problem men att få bort kullagren var lite jobbigare, men löstes med svetsen, pressen och en lageravdragare från Biltema. Nu i efterhand så hade jag nog hellre valt att gå på med en dremel som andra här gjorde då lagren var rejält fastrostade. :crysmile:

I denna maskin satt det också lager med måtten 35x72x17, så jag inhandlade 2st 6207-2RS + 2st låsringar för 250kr på en lokal butik. Inga problem att få ihop allt igen.
Tack för inspirationen!
 
  • Gilla
lakki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.