:)VI SÖKER EN ENPLANSVILLA MED RYGGÅSTAK!
Har någon något tips om husfabrikant eller om liknande hus?
Vi undrar ochså om någon vet om det finns handikappsbidrag att söka vid nyproduktion av bostadsanpassning,när man har ett funktionshindrat
barn eller vad man finner info om detta:
Tack på Förhand.
 
Kan tipsa om Faluhus (eller om det är falunhus) dehar en modell på 158kvm mycket trevligt. Samt värsåsvillan Villa Borgenhard. 162kvm.
Är mest intresserad av den senare, men måste hitta en tomt först :)
 
Ta en titt på Hjältevadshus Villa Larsgården.
Den f.ö. finns som visningshus på HusExpo i Sthlm.
Det är ett monster till hus - 23m långt!!! - men riktigt fint. Det är 172 kvm stort och kostar i standardutförande 1,7 miljoner inkl grund.
 
Maria,

Jag har för mig att de flesta kommuner idag har ett krav att alla hus som byggs måste ha en viss handikappsanpassning - storlek på dörrar och rum.
Sedan kan man hos kommunen ansöka om bidrag om man behöver ytterligare anpassning såsom annorlunda/dyrare toalett, handfat m.m.

Lycka till.

//Anna
 
Som jag sade lite tidigare så tycker jag om faluhus: Strandgården. Har precis fått en prislista från dem där de ger priset 1,2M för stommonterat och 2,0Mkr för färdigt hus inkl grund.
 
KarlXII - hur upplevde du Villa Larsgården på Husexpot?

Vi var själva där för några veckor sedan och vi tittade speciellt på Larsgården.

Det vi funderar mycket över är det buller och ekon som finns i huset. Det verkar vara byggt av "lådor" och dessa skapar resonans som förstärks i huset. När vi diskuterade detta med representanten kunde han inte förklara anledningen. Dåligt.

Men planlösningen var häftig!
 
Precis, det är väl lådkänslan som ligger det i fatet.
Men det är väl vad man får räkna med för de pengarna tyvärr...
Själva uppbyggnaden av fyra "lådor" runt den platsbyggda mittdelen har nog inte så mycket med saken att göra. Det som spelar större roll är att det är tomt inuti väggarna plus att man har stora, släta takytor.
Om man skulle kunna få killarna som bygger mittdelen att sätta ett trätak av panel eller pärlspont så hade man fått en helt annan ljudbild. Dessvärre tror jag att det är omöjligt att få isolering i väggarna men man kan ju alltid fråga.
Jag håller verkligen med om att planlösningen är häftig. Jag trivdes verkligen i det huset.
 
Var själv på Husexpo för någon månad sedan och vi tyckte inte om planlösningen på det huset. Där ser man att smaken är som baken...

Tyckte det var en hel del ytor som var för stora, ex vis hallen och badrummet. Man kunde ha utnyttjat arean på ett mer effektivt sätt.
 
Ja, jag håller verkligen med dig Claes. Jag har sett exempel där hallen är 18 kvm och bad/dusch på under 6 kvm. Helt tokigt tycker jag. Ibland är det lite för mycket mode i husen...Är det just nu stora ytor till ingen eller lite nytta..eller... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.