Hej!

Planerar och projekterar vårt kommande hus, 2plans villa utan vind så FTX kommer att placeras i tvättstugan på plan1.

Jag har två alternativ som jag skulle vilja veta vad som är för och nackdelar med.
Blå - utluft
Röd - avluft
Rosa - frånluft
Ljusblå - tilluft
Gul - imkanal

Första alternativet är att ta in/ut luften i väggen utanför tvättstugan. Det blir kort och enkel dragning men finns det någon nackdel att ha ut-/intagen på 3m höjd?
3D-modell av FTX-system i tvättstuga med färgkodade ventilationsrör och aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra alternativet är att dra upp dem på ovansidan vägg, så som de oftast sitter när man har aggregatet på vinden.
3D-modell av en tvättstuga med färgkodade ventilationsrör: blå för tilluft, röd avluft, rosa frånluft, ljusblå tilluft, gul imkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-rendering av ett tvåplanshus med markerade punkter för FTX-system placering: 1a & 1b vid bottenvåningen, 2 vid första våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla synpunkter är välkomna!
 
Hej
Jag har ut och intag på vägg ungefär 3-4m upp, inga som helst problem.
Man hör ventilationen när man är på utsidan där är väll det enda.
Grannarna kanske blev störda för dom bytte fönster kort tid efter dom flyttade in, kanske lät hos dom. :D
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
Förslag 1 ser enklast ut men kan vara lite risk för kortslutning av luften( att du suger in det dåliga luften du precis skickat ut) om vinden ligger fel. Skulle kanske försöka få de längre ifrån varandra i så fall.
Alternativ 1 är troligen mer utsatt för att få in sämre luft från utsidan. Tex avgaser från parkeringen eller närliggande väg

Om det inte är svårt att få en kanal till plats 2 skulle jag nog ta uteluft där och sedan antingen ha avluft helst på taket men annars lägga den på entréplan men då längre bort på långsidan.

Tänk dock även på väderstreck. Om uteluften placeras på syd sida kommer det in onödigt varm lift på sommaren.

Det brukar på många aggregat finnas plats för att koppla in kökskanalen. Detta kanske kan vara ett alternativ om man vill dra upp avluften på taket men slippa så många genomföringar. Beror såklart på vilken köksfläkt/kåpa du vill ha

Glöm inte att tänka på ljuddämpare också. Gärna några nära aggregat för att få bort mycket ljud
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
Bör man ha ljuddämpare på kanalerna som går in och ut ur huset? På till och frånluften har jag tänkt att ha riktiga ljuddämpare. Går att lösa genom att flytta in aggregatet lite...

Tanken var att använda ett fläktgaller likt denna:
abc-cdfbrun.jpg
Gaveln på huset ligger mot öster och entren mot norr så det känns ok.
Köksfläkten kommer att ha en egen kanal. Spontant känns det som det hade vart smidigare att dra upp 3 rör i resten av huset istället för 5 men självklart vill man bygga på bästa sätt...
 
tommib
Jag skulle avråda från att dra köksfläkten genom aggregatet. Det kladdar bara ner och man återvinner ändå inte värmen (för högt flöde + risk för fett i vvx).

Vi har vårt kombidon ("fläktgallret") på övervåningen, ca 5 m upp. Inga problem än så länge förutom när grannarna eldar i kamin och röken inte stiger som den ska, då sugs den in hos oss. En hög placering är att föredra för att undvika t.ex. att dra in avgaser från bilen på uppfarten.
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
A artesuave skrev:
Bör man ha ljuddämpare på kanalerna som går in och ut ur huset? På till och frånluften har jag tänkt att ha riktiga ljuddämpare. Går att lösa genom att flytta in aggregatet lite...

Tanken var att använda ett fläktgaller likt denna:
[bild]
Gaveln på huset ligger mot öster och entren mot norr så det känns ok.
Köksfläkten kommer att ha en egen kanal. Spontant känns det som det hade vart smidigare att dra upp 3 rör i resten av huset istället för 5 men självklart vill man bygga på bästa sätt...
Ja du bör ha ljuddämpare på uteluft/avluft också för att få bort ljudet från aggregatet utomhus. Grannar kan störas men framförallt ni själva när ni vistas utomhus.
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.