Hej!
Jag ska bygga en fristående vedeldad bastu med relax/dusch. Vill helst inte dra in vatten i byggnaden. Det för att där kommer det inte att vara uppvärmt på vintern. Jag vill kunna komma dit en helg och snabbt få igång dusch/bastu. Hade kunnat värma vatten på kamin, men då måste jag ju dra igång bastun vid varje dusch. På somrarna är vi många som vill duscha.
Tänkte då dra vatten från huset ca25m med värmekabel. Montera en vvb på utsidan av huset. Bygga låda med isolering och frostvakt. Ansluta en lång duschslang ca3m, med nån typ av på/av-knapp. Göra en lucka från lådan in genom ytterväggen. Vid dusch bara öppna luckan och ta in munstycket. När man är klar bara öppna igen och lägga tillbaka.
Kommer det funka? Kan man ställa termostaten så exakt?
 
Spontant låter det märklig. Någon form av temp.reglering i form av blandare är nog att rekommendera.
Sagt med reservation att jag inte riktigt hänger med på din beskrivning.
 
Fulkemisten
Mja. Vattnet kommer ju då inte att kunna blandas med kallvatten till rätt temperatur. Lagom duschtemperatur är väl 30-40 grader, ska du ställa termostaten på det så kan du få tillväxt av t ex legionellabakterier i beredaren. Bättre då att koppla på en blandare om du ändå ska dra fram kallvatten till duschen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag är lite skeptisk till idén. Jag tycker att det verkar bättre att ha en blandare också. Du måste ju i alla händelser ha en kran för att stänga av duschflödet. Så varför inte en blandare? En isolerad låda utanpå huset till varmvattenberedare är beprövat.
 
H
Sen om det är flera så vill dom säkert duscha olika varmt-kallt.
Då du inte kan reglera så blir någon nöjd och någon missnöjd.
Troligt att fler är missnöjda på vatten tempen
 
Tack för era svar! Jo jag hade tänkt att duschslangen skulle gå direkt från vvb med nån typ av avstängning som på en gardenapistol. Så tempen skulle ställas in på vvb. Är de så exakta? Jag kan ju tappa ur det mesta då jag inte varit där på ett tag för att få bort dåligt vatten.
Om jag monterar en termostatblandare inomhus så kommer den att frysa sönder.
Jag inser ju att mitt vatten kommer bli kallare för varje liter jag gör av med. Så då kan ju de som vill duscha varmast börja:)
 
Du måste ha avstängningen före slangen. Om en trädgårdsslang ligger i solen med vattnet påslaget och gardenapistolen stängd slutar det ofta med att slangen spricker. Det vill du inte vara med om i ditt skåp. Om du monterar termostatblandaren i samma skåp som varmvattenberedaren så fryser den inte. Det är så enkelt att göra så jag ser ingen orsak att lita på termostaten i den utsträckningen.

Jag vet en lokal där det finns vattenpump och varmvattenberedare i ett uppvärmt skåp. Sedan går både varm- och kallvattnet i PEM-slang till två blandare i utrymmen som inte varmhålls. Det fryser ofta. Men det fryser inte sönder. Undvik kopparrör. Men blandare tål en del. Jag tror att blandaren kan sitta inne i huset också.
 
Ok! Man kan alltså koppla PEMslangen direkt på blandaren?! Kan ju montera blandaren på vägg mot utelådan och sedan pilla bort isolering så att värmen från lådan når dit. Kanske finns det blandare som tål frysningar bättre än andra..
Tack för svar!!
 
I vårt sommartorp har vi en grävd brunn och en pump i garaget. Det är ungefär 20 meter till stugan. Jag har ställt en gammal tvättbänk utanför stugan och hängt en varmvattenberedare i ett skåp på utsidan. Duschslang med avstängningsknapp, grenfördelare och kopplingsstycke för vattenslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostfri tvättbänk med skärbräda, placerad utomhus, kopplad till en kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjort så att jag bara behöver dra en enkel vattenslang med Gardenakoppling från pumpen till tvättbänken. Vid tvättbänken har jag Gardenas grenfördelning (1 till 2). En av slangarna går direkt till inloppet på varmvattenberedaren och en går till "kallsidan" på kranen på tvättbänken. Sedan sitter det såklart en pex-slang mellan varmvattenberedadens utlopp och "varmsidan" på kranen.
På kranen sitter det sedan en typ duschslang med avstängningsknapp som säljs på bl a Jula och Classe.

Krångligt förklarat kanske men det tar mig ungefär 20 minuter att få igång allt (plus tiden det tar för varmvattenberedaren såklart).
Varmvattenberedaren från Biltema tömmer jag bara inför vintern och blåser ur slangarna så gott det går. Det har funkat i fem år hittills.
 
tommib
Svärföräldrarna har en liknande lösning på landet. En VVB monterad på utsidan av ett hus. Där finns också ett handfat och en dusch, monterade på ytterväggen under ett skärmtak. Systemet är helt oisolerat och tappas ur på hösten. Det har gått sönder två gånger på två år, troligen för att det var felinstallerat första gången (man hade missat en lågpunkt och använde kopparrör) och för att svärfar glömde något andra gången. Förutom detta fungerar det bra.

Jag skulle rekommendera lösningen som beskrivs av Avemo kompletterad med avtappningsventiler på en lämplig lågpunkt.
 
P Phil65 skrev:
Hej!
Jag ska bygga en fristående vedeldad bastu med relax/dusch. Vill helst inte dra in vatten i byggnaden. Det för att där kommer det inte att vara uppvärmt på vintern. Jag vill kunna komma dit en helg och snabbt få igång dusch/bastu. Hade kunnat värma vatten på kamin, men då måste jag ju dra igång bastun vid varje dusch. På somrarna är vi många som vill duscha.
Tänkte då dra vatten från huset ca25m med värmekabel. Montera en vvb på utsidan av huset. Bygga låda med isolering och frostvakt. Ansluta en lång duschslang ca3m, med nån typ av på/av-knapp. Göra en lucka från lådan in genom ytterväggen. Vid dusch bara öppna luckan och ta in munstycket. När man är klar bara öppna igen och lägga tillbaka.
Kommer det funka? Kan man ställa termostaten så exakt?
Vi har en utedusch vid vår spapool.
Duschen är kopplad via en pemslang till en extra utkastare på huset.
Före utkastaren, inne i huset, sitter det en blandningsventil och en magnetventil.
Magnetventilen styrs av ett sonoff relä som jag styr via mobilen, ska även sätta upp en knapp vid duschen.
Temperaturen har jag bestämt:), men det är ingen som klagat, de flesta tycker det är lyxigt att kunna duscha i varmvatten utomhus 1 grad för varmt eller kallt spelar mindre roll.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har en utedusch vid vår spapool.
Duschen är kopplad via en pemslang till en extra utkastare på huset.
Före utkastaren, inne i huset, sitter det en blandningsventil och en magnetventil.
Magnetventilen styrs av ett sonoff relä som jag styr via mobilen, ska även sätta upp en knapp vid duschen.
Temperaturen har jag bestämt:), men det är ingen som klagat, de flesta tycker det är lyxigt att kunna duscha i varmvatten utomhus 1 grad för varmt eller kallt spelar mindre roll.
Precis det behöver jag. Vad är det för blandningsventil och magnetventil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.