Hej hallå! har funderat hela dagen på detta och hur jag skall formulera mig! men nu testar jag.

Jag har haft min Automower i 1 år nu, och fått det mesta att fungera hjälpligt (kuperad tomt). men jag har lite slut idéer vad jag skall göra med laddstationen. den står just nu i en slänt(inte enl. rekommendation), när den 'backar' bak och vänder så river den upp gräsmattan på samma ställe varje gång vilket gjort att jag får inte gräs att stanna kvar där. (jag har givetvis justerat hur långt den skall baka när den startar, men jag flyttar bara mitt problem.

jag har försökt rita en bild av 'nuläget' jag tror (!) inte jag behöver räta upp den så den står helt horisontellt, men jag måste definitivt bättra på förutsättningarna lite granna.

* av en massa olika anledningar är detta den bästa placeringen på tomten så flytta den är inte aktuellt. inte heller vrida den 90 grader skulle fungera.

Jag har lite egna ideer men är förstås nyfiken om ni har några innan jag spoiler med vad jag tänkt?

P.S Jag skulle bli förvånad om någon förstår vad jag menar, men så ställ gärna frågorna så skall jag bättra på!
(har försökt ta en bild, men men jag löser inte att ta en bild som visar problemet. (bilden är rakt i sidled, med en liten toppvy ihopritad!)
 
  • Handritad skiss av en slänt med en Automower laddstation och angivna mått för att illustrera problemet med uppgrävd gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Jag förstår problemet men inte varför saker ej görs ordentligt. Om jag hade kostat på mig en dyr gräsklippare hade jag inte avstått från att följa instruktionerna. Jag hade gjutit en platta och sett till att laddstationen stått i våg oavsett om den var tvungen att stå i en slänt med ev. mindre markjusteringar så den kan backa utan att slira.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Jag tackar för värdefull input, tar den med mig till andra livsval jag gör.
 
Kan man få sen en riktig bild på montering/placering?

Hur gör denna modell av klippare, följer begränsningskabeln tillbaka eller lägger man en guidekabel? Känns rätt avgörande för hur mkt man kan leka med idéer och tankar, har förslag men beror ju på funktion vid hemgång till laddstation och hur det ser ut "på riktigt", man vill ju inte förfula
 
Absolut! Jag försökte fota men misslyckades tyckte jag! Men jag kilar ut imorgon i dagsljus och tar ett par bilder!
 
  • Gilla
Tomas1981
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Jag förstår problemet men inte varför saker ej görs ordentligt. Om jag hade kostat på mig en dyr gräsklippare hade jag inte avstått från att följa instruktionerna. Jag hade gjutit en platta och sett till att laddstationen stått i våg oavsett om den var tvungen att stå i en slänt med ev. mindre markjusteringar så den kan backa utan att slira.
Ja för att skapa en någorlunda plan yta. Nej för att gjuta en platta. Jag hade valt en lite slankare och mycket billigare lösning: Två plankor 2tum6 med stöd i mitten. Med rätt förläggning av kablarna kan husqen fås att åka in.
 
Fick ett tips i en annan tråd om att förstärka gräset med nät.
Jag ska testa lite olika nät i helgen och se om det ger önskat resultat, min kör fast sig då den ska till laddstationen då det blir i samma spår. Har ca 40-50% lutning.
 
tttomten TomasJor skrev:
Fick ett tips i en annan tråd om att förstärka gräset med nät.
Jag ska testa lite olika nät i helgen och se om det ger önskat resultat, min kör fast sig då den ska till laddstationen då det blir i samma spår. Har ca 40-50% lutning.
Har funderar på samma sak. Vore grymt om du ville meddela hur det gick!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade valt en lite slankare och mycket billigare lösning: Två plankor 2tum6 med stöd i mitten.
Är det någon större kostnadsfråga egentligen? Har man öppnat plånboken för att köpa en klippare för 15kSEK kan man väl köpa 2 säckar betong för en hundring. Vad är problemet? Det måste väl se ordentligt ut också, brädlappar under låter som ett hafsverk.
 
Som nämnts innan så hade jag lagt någon form av gräsarmering. Finns ju både nät och stenmodell. Risken är nog att sten blir halt men ett billigt sätt att testa detta borde kunna vara en bit hönsnät som sätts ner och fästs med tex såna kabelpinnar som man fäster avgränsningstråden med.

Efter jag googlat på gräsarmering så hittade jag en tråd här på byggahus som gäller just robotklippare i sluttning med förstärkning/armering:

Gräsarmering i sluttningar
https://www.byggahus.se/forum/threads/graesarmering-i-sluttningar.317210/
 
Verkar inte finnas några resultat med putsnätet, men jag kommer nog testa det själv på ett annat ställe.


Här kommer en bild på laddaren.
 
  • Robotgräsklippare vid kant av nyskörd gräsmatta och häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G ekaa88 skrev:
Kan man få sen en riktig bild på montering/placering?

Hur gör denna modell av klippare, följer begränsningskabeln tillbaka eller lägger man en guidekabel? Känns rätt avgörande för hur mkt man kan leka med idéer och tankar, har förslag men beror ju på funktion vid hemgång till laddstation och hur det ser ut "på riktigt", man vill ju inte förfula

Missade din andra fråga. Den följer guidekabeln. Fungerar dessutom riktigt bra så den går att styra rätt fint!
 
J Joakim Alpsten skrev:
Verkar inte finnas några resultat med putsnätet, men jag kommer nog testa det själv på ett annat ställe.


Här kommer en bild på laddaren.
Förstår vad du menar med att det är svårt att få på bild för det ser nästintill plant ut på bilden. Men att gräva ur för att få det helt plant vid klipparen, kanske lägga lite plattor bakom som den får starta på och sen hålla efter med trimmer det den inte kan tugga?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är ungefär min tanke också, även lägga lite plattor som en ”ramp” 1-2 rader framför
 
J Joakim Alpsten skrev:
Det är ungefär min tanke också, även lägga lite plattor som en ”ramp” 1-2 rader framför
Tänk bara på att plattor kan bli väldigt hala
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.