Hej!

Jag är relativt ny på detta forum. Kul att det finns en sådan bra plats för husägare att utbyta erfarenheter. Jag har nyligen köpt mitt första hus, ett 30-talshus i Laholms kommun, så jag kommer säkert använda forumet frekvent.

På tomten finns det en gammal stenmur med en spännande "ficka" där muren går in en bit. Området är cirka 6 kvadratmeter stort. Se bilden för hur det ser ut.

Vi har en idé om att använda stenmuren som väggar för ett växthus. Vi tänkte gräva bort all matjord i själva fickan och lägga ny jord och markväv där. Markarbetet känner vi att vi har koll på.

Det vi klurar på är hur vi kan bygga vidare ovanpå stenmuren, alltså hur växthuset fortsatta stomme kan förankras i den. Jag har klurat lite på att gjuta på betong och försöka få det jämt, men det känns inte helt lätt att lyckas med. Det finns risk för kraftiga vindar vid växthusets placering, så det måste kunna stå emot det. På framsidan kommer vi fästa växthuset direkt i marken, troligtvis med två plintar, så den förankringen kommer också finnas.

Finns det några andra smarta lösningar jag inte har tänkt på? Några andra tankar om projektet? :)

Tack för din hjälp!
 
  • Gammal stenmur med inåtgående "ficka" och en bänk framför, potentiellt växthusplats i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktigt vid all form av odling är väderstrecken. Om du kan göra en enkel skiss som visar befintlig mur och även väderstreck är det enklare att förstå.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Viktigt vid all form av odling är väderstrecken. Om du kan göra en enkel skiss som visar befintlig mur och även väderstreck är det enklare att förstå.
Bilden är tagen rakt mot norr. Öppningen på fickan i muren är alltså rakt mot syd.
 
K krippe91 skrev:
Bilden är tagen rakt mot norr. Öppningen på fickan i muren är alltså rakt mot syd.
Exemplariskt! Det blir ju helt perfekt
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Exemplariskt! Det blir ju helt perfekt
Tack, vad kul att höra. :)

Hur hade du gjort för att fästa växthusstommen ovanpå stenmuren?
 
K krippe91 skrev:
Tack, vad kul att höra. :)

Hur hade du gjort för att fästa växthusstommen ovanpå stenmuren?
Bra fråga, spontant tänker jag mig att man kan mura eller gjuta högst upp för att få en plan yta. Passa på att få ditt gängstänger att sedan fästa stommen med.
 
Redigerat:
  • Gilla
krippe91
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Bra fråga, spontant tänker jag mig att man kan mura eller gjuta högst upp för att få en plan yta. Passa på att få ditt gängstänger att sedan fästa stommen med.
Så tänker jag med. Men jag är osäker på hur jag ska kunna göra en tät gjutform till toppen av den befintliga stenmuren.
 
Muren är sprucken på båda sidor om det du kallar ficka , det betyder att dom är på väg in i den och det kommer dom att göra, men hur lång tid det tar kan ingen veta, flera år kanske. Du tänker gräva ur där och då undermineras botten på den. Vad finns bakom muren, är det uppfyllt.
 
J jonaserik skrev:
Muren är sprucken på båda sidor om det du kallar ficka , det betyder att dom är på väg in i den och det kommer dom att göra, men hur lång tid det tar kan ingen veta, flera år kanske. Du tänker gräva ur där och då undermineras botten på den. Vad finns bakom muren, är det uppfyllt.
Ja, det är en bra poäng. Går det att säkra upp tror du? Utgrävningen kommer endast vara sporadisk för att fylla upp med ny jord.

Bakom muren finns det bara jord tror jag. Har inte inspekterat närmare än. Men det är uppfyllt med jord till kanten på muren. Muren är mycket gammal.

Ett alternativ kanske är att ta bort muren i fickan och mura nytt med leca-block istället?
 
Kan du gjuta fundament i backen och sedan bygga upp en stålram på insidan av den gamla muren?

Ramen bär växthuset och den gamla muren blir av estetisk karaktär.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Kan du gjuta fundament i backen och sedan bygga upp en stålram på insidan av den gamla muren?

Ramen bär växthuset och den gamla muren blir av estetisk karaktär.
Du är ett geni. Det ska jag fundera vidare på. Tack för en bra idé.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att det går inte att rikta upp muren, det är ett tryck bakifrån och det är flera ton, samt att det nog blir tjäle bakom som för det mesta fäller murar av olika slag Det blir som med maskrosen den kan växa igenom asfalt., det ständiga trycket . Lite överkurs kanske men det kan gå att ankra upp insidan med den som är på ytterkanten, kanske inte så snyggt men går.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Kan du gjuta fundament i backen och sedan bygga upp en stålram på insidan av den gamla muren?

Ramen bär växthuset och den gamla muren blir av estetisk karaktär.
Vad hade du använt för material till stålramen? Finns det en färdig stålram att använda till den här typen av arbete? Har aldrig sett det tidigare.

Och vilka fundament hade du gjutit ner för att säkra upp det bra?
 
Jag hade nog satsat på plintar bakom muren och gjorde en ram av tryckt som jag sen hade byggt växthuset på. Borde vara rätt enkelt att gräva bort jord på baksidan, ner med tjälisolerinh och gjutrör och gjuta egna plintar. Lär nog hålla tillräckligt länge.

Edit. Fin mur och välkommen till forumet
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Vad hade du använt för material till stålramen? Finns det en färdig stålram att använda till den här typen av arbete? Har aldrig sett det tidigare.

Och vilka fundament hade du gjutit ner för att säkra upp det bra?
Balk eller konstruktionsrör, om du inte är hemma inom stålkonstruktioner måste du anlita proffs eller satsa på något annat. Vilka fundament beror på övrig konstruktion men att gjuta själv är väl bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.