Hej,
För ett par år sedan lät vi riva en bärande vägg på bottenvåningen i vårt radhus. Väggen är ca 7 meter lång och vi lät riva ca 3 meter. Snickaren tyckte inte vi behövde en limträbalk för avväxlingen utan det skulle räcka med två ihopsatta reglar 45x145 mm. I samband med att de utförde jobbet satte sig övervåningen ca 5-7 mm, vilket är irriterande i sig då golvlisterna på en sovrumsvägg på övervåningen blev hängande ovanför golvet. Snickaren sa att man får räkna med att det sjunker en aning på grund av svikten i reglarna. Vi gjorde ingen bygganmälan för detta ochingen konstruktör har räknat på det. Jag har inte funderat så mycket på detta men nu tycker min fru att det har börjat knaka och knarra i bjälklaget. Knarrandet kommer inte från avväxlingen utan närmare ytterväggen som är längst ifrån avväxlingen. När jag tittar upp där väggen möter innertaket på bottenvåningen så glipar det lite mellan vägg och tak så att färgen liksom spricker lite där. Nu har vi visserligen alltid haft lite problem med att det spricker lite i hörnen vid yttervägg, även innan vi rev väggen. Min fråga är om det finns risk att övervåningen sätter sig ännu mer eller att huset rentav rasar ihop?
 
janwide
2 st 45x145 låter definitivt för lite på 3 m. Inte för att övervåningen riskerar att rasa ner men just för att du får sättningar av typen du beskriver. Sprickan i andra änden låter inte så farlig men lite bilder skulle hjälpa.
 
Man bygger regelverket på en altan kraftigare än det där,...
 
  • Gilla
Turbojesus och 1 till
  • Laddar…
Detta tycker jag måste åtgärdas, inte minst med hänsyn till alla sidokonsekvenserna. Om husets djup är 10 meter behövs en limträbalk i storleken 90x315 mm. Även om snickare inte har några formella kunskaper i hållfasthetslära brukar de ha en väl utvecklad känsla för vad som är rimligt. Tyvärr finns det många utan utbildning i branschen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
perror och 9 till
  • Laddar…
håller med om att du bör göra om och rätt. Ponera att ni har fest och att flera samlas på övervåning.
Van Halen:s Jump spelas och balken knäcks, inte roligt. Vidare om ni säljer är det troligen ett dolt fel.

Om ni inte är hårdrockare eller skall sälja då blir det nog bara sättningar och svajigt golv.
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Knappast dolt fel.

Det är en ändring i en bärande konstruktion utan bygganmälan. Det är enkelt att kolla när du köper hus att husets utformning faktiskt överensstämmer med de handlingar som finns hos kommunen.

Det finns dessutom indikationer i form av sprickor och glipande golvsocklar som indikerar att något inte står rätt till.

Men oaktat det är det lämpligt att TS försöker åtgärda det där.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Knappast dolt fel.

Det är en ändring i en bärande konstruktion utan bygganmälan. Det är enkelt att kolla när du köper hus att husets utformning faktiskt överensstämmer med de handlingar som finns hos kommunen.

Det finns dessutom indikationer i form av sprickor och glipande golvsocklar som indikerar att något inte står rätt till.

Men oaktat det är det lämpligt att TS försöker åtgärda det där.
Ts bör ej driva det som dolt fel eftersom felet verkar ha uppstått medans Ts ägde huset?

;)
 
  • Gilla
Mawe85 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Knappast dolt fel.

Det är en ändring i en bärande konstruktion utan bygganmälan. Det är enkelt att kolla när du köper hus att husets utformning faktiskt överensstämmer med de handlingar som finns hos kommunen.

Det finns dessutom indikationer i form av sprickor och glipande golvsocklar som indikerar att något inte står rätt till.

Men oaktat det är det lämpligt att TS försöker åtgärda det där.
Enkelt? Så du menar att jag efter en husvisning kan begära ut planritningar på huset från kommunen och få dem på bara någon dag? Har kommunen planritningar på exempelvis 50-100 år gamla hus?
 
D daugaard skrev:
Ts bör ej driva det som dolt fel eftersom felet verkar ha uppstått medans Ts ägde huset?

;)
Han syftar antagligen på en framtida köpares undersökningsplikt.
 
T
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Enkelt? Så du menar att jag efter en husvisning kan begära ut planritningar på huset från kommunen och få dem på bara någon dag? Har kommunen planritningar på exempelvis 50-100 år gamla hus?
Mitt hus är från 1919 och det hade kommunen ritningar på. Dom fick jag dagen efter jag bad om dom.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Bygglovsplikt och därmed skyldighet att lämna in ritningar har funnits i Sveriges städer sedan 1874, för att successivt utvidgas till landets alla kommuner. I de flesta större kommuner brukar det vara möjligt att få en ritningskopia direkt vid ett besök på byggnadsnämndens arkiv.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Enkelt? Så du menar att jag efter en husvisning kan begära ut planritningar på huset från kommunen och få dem på bara någon dag? Har kommunen planritningar på exempelvis 50-100 år gamla hus?
Ja, handlingar ska lämnas ut skyndsamt enligt lag. I praxis innebär det faktiskt enkla handlingar som t.ex. ett bygglov eller ritningar ska lämnas ut samma dag eller högst några dagar därefter.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Stort tack för svaren, jag trodde äldre hus befann sig i ett mörkt moln gällande ritningar etc. Ska skicka en förfrågan till min kommun och se vad som dyker upp(y)
 
T TechChad skrev:
Mitt hus är från 1919 och det hade kommunen ritningar på. Dom fick jag dagen efter jag bad om dom.
Kommunen hittade absolut ingenting på mitt när jag frågade, byggår 1928 enligt skatteverket, men jag har iofs skäl att tro att det är betydligt äldre än så.
 
Själv fick jag en liknande problem när jag satte in en köks-ö med en rejäl granitskiva. Vi gjorde en grov beräkning innan och konstaterade att den låg jämnt fördelad längs med tre bjälkar som gott och väl skulle räcka.

Men, efter några månader började man känna att golvet svackade och färgen började lossa i taket under.

Min lösning blev att öppna taket under, pumpa upp det med domkraft och förstärka bjälkarna med två limträbalkar.

Summeringen av detta är väl mest att även om man gör en beräkning så kan det skita sig i längden. Men, lösningen är rätt enkel. Förstärk, sen är problemet löst permanent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.