Hej,

Jag håller för närvarande på med att renovera badrummet I ett 60-tals-hus där vi ska lägga in golvvärme.

En av väggarna är en yttervägg och jag undrar om det är värt att isolera om väggen inneifrån med nyare standard och materiel än det som är där idag?

Väggen är ca 2.5m hög och 2.3m bredd med ett, ca 800mm fönster mitt på väggen. Här är en ritning av vad som finns i väggen:
 
  • Gammal teknisk ritning av en väggkonstruktion med isoleringslager och materialdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Spidertotz skrev:
Hej,

Jag håller för närvarande på med att renovera badrummet I ett 60-tals-hus där vi ska lägga in golvvärme.

En av väggarna är en yttervägg och jag undrar om det är värt att isolera om väggen inneifrån med nyare standard och materiel än det som är där idag?

Väggen är ca 2.5m hög och 2.3m bredd med ett, ca 800mm fönster mitt på väggen. Här är en ritning av vad som finns i väggen:
Ska du inte byta fönster så har jag svårt att se någon vinst med att isolera lite extra då fönstret är den stora energiboven oavsett. Den lilla väggytan gör nog varken till eller från.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Ska du inte byta fönster så har jag svårt att se någon vinst med att isolera lite extra då fönstret är den stora energiboven oavsett. Den lilla väggytan gör nog varken till eller från.
Inte heller lönt om jag planerar att renovera alla rum i huset?
 
S Spidertotz skrev:
Inte heller lönt om jag planerar att renovera alla rum i huset?
Tänker du tilläggsisolera om hela huset så ska du såklart göra badrummet också. Jag gjorde själ i förra huset en helrenovering (60-talshus med tegelfasad) och vi isolerade 70mm extra på insidan, satte diffspärr i alla väggar och tak, installerade vattenburen golvvärme överallt och bytte panna till värmepump, bytte alla fönster till moderna. Fick ner energiförbrukningen rejält mycket. Vet såklart inte vad som gjorde vad med förbrukningen men han som gjorde energideklarationen var mäkta imponerad över att man fått ett hus från 62 så energisnålt.
Glöm inte att du kommer att behöva bättre ventilation om du tilläggsisolerar och tätar.
 
Om man ändå har upp det, och funderar på att renovera vidare i huset så skulle jag iallafall kosta på mig den lilla extra isoleringen för att bättra på när de ändå är öppet, kostar inte mycket extra och kan inte bli sämre än innan om man gör rätt(y) dock så är de ju att föredra att göra de utifrån så man inte krymper sin boyta:) men då måste man ju göra en hel yttervägg åt gången:rofl:
 
P Patzie skrev:
Om man ändå har upp det, och funderar på att renovera vidare i huset så skulle jag iallafall kosta på mig den lilla extra isoleringen för att bättra på när de ändå är öppet, kostar inte mycket extra och kan inte bli sämre än innan om man gör rätt(y) dock så är de ju att föredra att göra de utifrån så man inte krymper sin boyta:) men då måste man ju göra en hel yttervägg åt gången:rofl:
Känns lite "hardcore" att göra med tegelfasad men absolut så är utsidan alltid bättre att isolera.
 
Jag kan inte heller se någon poäng med en tilläggsisolering. För att göra någon skillnad skulle den i så fall behöva vara ganska tjock. Tätningslister till fönstret samt att ev byta innerglaset mot energiglas har större effekt. Isoleringen är av normal 50/60-talsstandard.
 
J justusandersson skrev:
Jag kan inte heller se någon poäng med en tilläggsisolering. För att göra någon skillnad skulle den i så fall behöva vara ganska tjock. Tätningslister till fönstret samt att ev byta innerglaset mot energiglas har större effekt. Isoleringen är av normal 50/60-talsstandard.
Fast om man ändå har tänkt att gå över hela huset så finns det väl en poäng att även göra badrummet. Dessutom så får man andra "vinster" som rakare väggar, omdragen el med mer än ett uttag i varje rum placerat en meter upp invid fönstret osv.
När jag isolerade på 70mm i hela huset så var det reglarna och isoleringen som var extrakostnaden för det. Det var tretex innan på väggarna som jag ändå skulle rivit bort för att få in nya elinstallationer. Gjorde huset så diffusionstätt som det går i ett gammalt befintligt hus och installerade FTX-ventilation.

Det krångligaste var vagnstycket till trappan som försvann in i väggen men det löste jag genom att malla i kartong och såga ut ett nytt feljkat vagnstycke i plyfa som monterades på insidan av väggen. När målaren gjort sitt så såg det ut som original.
Trappan skulle egentligen ha bytts men det blev kosmetisk lösning med färg istället då huset skulle säljas.
 
  • Gilla
mole123
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.