Hej! Har fjärrvärme och det är 16 grader inne? Ser någon på bilderna om något är konstigt? Kan inget om detta.. om någon vill förklara lite så vore de snällt :)
 
  • Termostat och del av en fjärrvärmecentral med instruktionspapper, inställd på ungefär 16 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätare på fjärrvärmecentral med temperaturvisning runt 40 grader Celsius och tryck under 2 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En otydlig bild av en Kamstrup Multical 402 energimätare med displayen visandes siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto av en affisch som visar en GEMINA TERMIX värmepump med märkta komponenter för fjärrvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj - det finns mycket att säga om detta!!!
Börja med att öppna den vänstra luckan på reglerenheten. Där bör det finnas en instruktion om hur klockan ska ställas m.m. Vi har ställt klockan på "hela dygnet" och sätter alltså då vredet på "Klocka". Vi har vår kurvlutning på c:a +4, men det är ju beroende på husets form och isolering, vad den bör stå på.
På "Kamstrup"-mätaren kan du stega dig igenom en hel massa olika mätvärden genom att trycka på den gröna pilen. Du ser då bl.a. primärvattentemp in, primärvattentemp ut, aktuellt primärvattenflöde, aktuellt effektuttag, total energiförbrukning m.m.
Kolla också att cirkulationspumpen snurrar.
 
Jag är absolut ingen expert heller, men trycket ska ju upp en bra bit.
Har du kollat så att ingen har vridit av elementen?
 
C C.Lundin skrev:
Jag är absolut ingen expert heller, men trycket ska ju upp en bra bit.
Har du kollat så att ingen har vridit av elementen?
Trycket ökar när temperaturen i radiatorkretsen ökar, så det ser ganska normalt ut tycker jag.
 
Det undre vredet står på sol och då är klockan bortkopplad , det övre står på 0 av justerskalan , vrid den mot plus 4 och sen får du vänta ett dygn så systemet stabilerar sig , blir det för varmt så sänk till 2 . Det är inte tempen i huset som regleras med den , det är vattentempen som ökar ut till elementen och då blir det varmare i huset
 
Kort kan man säga att den ratten med plus och minus på den reglerar du med om det är för kallt eller för varmt oavsett utetemperatur. Alltså den höjer eller sänker temperaturen generellt. Under luckan har du en justering av temperaturkurvans lutning, den används för att justera om du får ojämn värme inne när utetemperaturen ändras. Kort sagt så gör den att man får en jämn temperatur, den ratten jag först nämnde gör att man får rätt temperatur. Sedan kan det finnas rumstermostater och radiatorventiler som gör det hela lite mer invecklat men det är grunden. Den central du har är mycket bra!
 
C C.Lundin skrev:
Jag är absolut ingen expert heller, men trycket ska ju upp en bra bit.
Har du kollat så att ingen har vridit av elementen?
En dryg bar är väl fullt tillräckligt för en normal villa?
 
useless useless skrev:
En dryg bar är väl fullt tillräckligt för en normal villa?
Jag erkänner absolut att jag inte är jättehaj på detta, men jag hade satt mitt på 1.4-1.5 och på senaste servicen höjde de lite för att de ansåg att det var lågt. Men man vet ju sen tidigare att de knappast sitter på facit..
 
C C.Lundin skrev:
Jag erkänner absolut att jag inte är jättehaj på detta, men jag hade satt mitt på 1.4-1.5 och på senaste servicen höjde de lite för att de ansåg att det var lågt. Men man vet ju sen tidigare att de knappast sitter på facit..
Så högt tryck behöver du nog inte ha om du inte har en 3-plansvilla. Det viktiga är att du har tryck i den radiator som sitter högt upp i systemet, så att det inte sugs in luft (undertryck) i kopplingarna. Man räknar på 0.1 bar per meter, så om du exempelvis har 10 meter upp - räknat från manometern - , vilket ju är rätt högt, så räcker det med 1 bar. Och sedan några tiondelar extra på det, så är 1.4 klart tillräckligt. Nu verkar det inte framgå av tråden hur högt hus denne har, men jag tror att det ska vara tillräckligt.
Men om man kör med lite högre tryck än så gör det inte något heller (såvida man inte börjar få problem med att vattnet börjar läcka ut).
Jag kör med ca 0.8 bar i mitt tvåplans radhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.