Hur gör jag för att beräkna antal plint en förråd på 5x2m behöva?

Ska man ha 500 eller 700mm plintar och vilken typ av plint?
 
Lämplig längd på plintarna beror dels på vad marken består av, dels var i landet du ska bygga. Väldränerad mark i söder kräver inte så höga plintar. Där det finns risk för tjäle kan man ändå behöva komplettera med isolering.

Det finns inget givet antal plintar till ditt förråd (minst fyra förstås). Det hänger ihop med laster och valda dimensioner på bjälkar. Erfarenhetsmässigt tror jag ändå att det kan vara lämpligt att utgå från att du behöver minst sex stycken.
 
  • Gilla
Martin0987
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lämplig längd på plintarna beror dels på vad marken består av, dels var i landet du ska bygga. Väldränerad mark i söder kräver inte så höga plintar. Där det finns risk för tjäle kan man ändå behöva komplettera med isolering.

Det finns inget givet antal plintar till ditt förråd (minst fyra förstås). Det hänger ihop med laster och valda dimensioner på bjälkar. Erfarenhetsmässigt tror jag ändå att det kan vara lämpligt att utgå från att du behöver minst sex stycken.
Tack!

Det är Stockholm och mark är morän och uppe på ca 5cm grus. Det är nära ett nytt hus. Jag hjälper min kompis.
 
Då skulle jag nog satsa på 500 mm plintar.
 
J justusandersson skrev:
Då skulle jag nog satsa på 500 mm plintar.
Det kanske är bra med extra platta under plint och isolering? Jag tänker 6 eller 8 plintar.
 
Med morän i marken behövs knappast någon platta under. Behovet av isolering vid sidan av plinten måste bedömas med hänsyn till hur dränerande marken är. Isolering under plinten behövs nog inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.