Har ett garage med en ingång. En tilluftsventil sitter i dörren. Dränering har skett utanför då det tidigare varit problem med mögel etc i betongväggarna. Garaget värms av ett element.

Luften är idag dålig och jag skulle vilja förändra detta.

1. Finns det något jag kan göra med betongväggarna som har blivit lite skadade av tidigare mögel etc? Kan jag få dom att andas bättre? (de är idag obehandlade)
2. För att få till bättre ventilation räcker det med att sätta en större tilluftsventil (eller är det en frånluftsventil?)? (nuvarande är 10cm)
3. Skulle det vara värt att borra in i grannen garage och sätta dit en ventil för att få bättre luftcirkulation?
 
  • Gilla
Linus94
  • Laddar…
Tomture61
För att ventilera ett utrymme behövs en in ventil och en ut ventil . Om in ventilen placeras lågt och ut ventil placeras högt kan du få självcirkulation .
Har du ej ngn värme i lokalen behövs en mekanisk ventilation (fläkt) eller om du vill forsera ventilationen , under den varma årstiden krävs även mekanisk ventilation.
 
Redigerat:
  • Gilla
Drsnuggels
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att ventilera ett utrymme behövs en in ventil och en ut ventil . Om in ventilen placeras lågt och ut ventil placeras högt kan du få självcirkulation .
Har du ej ngn värme i lokalen behövs en mekanisk ventilation (fläkt) eller om du vill forsera ventilationen , under den varma årstiden krävs även mekanisk ventilation.
Okej då ska jag testa det. Måste in/ut ventilerna vara lika stora/lika många? Är det bättre om de är större?

Enda stället jag kan sätta upp ventilerna är ovanför dörren samt längst ner på dörren... Menar du att detta ändå räcker för att få cirkulation in i hela garaget? Längst in i garaget sitter elementet.
 
Tomture61
Lika area brukar bli bra , om du placerar in / ut ventiler nära varandra så blir inte hela garaget ventilerat , så långt ifrån varandra som möjligt är bäst.
 
Det bästa för att få till en del självdrag är att sätta ut-ventilen i taket. Det är lite krångligare men finns diverse färdiga huvar beroende på takmaterial.
 
En ventil på varje sida av utrymmet är bäst. Kan du intefå det behövs en fläkt på något vis som flyttar runt luften

Tvätta rent skadad yta bara.
 
M Macarus skrev:
Det bästa för att få till en del självdrag är att sätta ut-ventilen i taket. Det är lite krångligare men finns diverse färdiga huvar beroende på takmaterial.
Tyvärr är ovanpå taket bebott.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En ventil på varje sida av utrymmet är bäst. Kan du intefå det behövs en fläkt på något vis som flyttar runt luften

Tvätta rent skadad yta bara.
Sätter man en sådan fläkt längst in i garaget då eller hur skulle det funka? Fläkt i utventilen?
 
D Drsnuggels skrev:
Sätter man en sådan fläkt längst in i garaget då eller hur skulle det funka? Fläkt i utventilen?
Sätt en vanlig "Paxfläkt" som man har i badrum som har fuktstyrning och även tidstyrning så att den startar med jämna mellanrum. Sätt den i ventilen som är "UT" (högt upp) Sitter in och ut nära varandra så blir det kanske lite dåligt ventillerat längst bort men bättre än inget.
 
Har du plats att sätta en ventil lågt och på andra sidan garaget sätter du en högt så behövs normalt inget mer.

Kan du inte ladda upp lite mer detaljer/bilder på garaget så kan vi nog komma med bättre förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.