Jag har funderat på om det går att minimera mängden lösull genom att sätta isoleringsskivor närmst gipset och sedan fylla på med lösull mot tanken?

Jag såg någon som hade skurit ut en bit cellplast och lagt i hålrummet under tanken. Vet ej om det finns ökad risk för korrosion om man har fuktig betongplatta.
 
Så länge tanken är varm kommer korrosionsrisken från kondens att vara obefintlig.
 
Du lär inte ångra att du har isolerat under.
Jag isolerade inte under mina tankar och ångrar att jag inte gjorde det..
Frigolit kan bete sig lite konstigt om den blir varm länge. Jag skulle lagt stenull..

Anledningen till att man skall isolera själv är väl att man kan isolera tjockare.
 
Jag syftade på högkvalitativ XPS men den kanske inte tål 100°C.

PU-skum då?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag syftade på högkvalitativ XPS men den kanske inte tål 100°C.

PU-skum då?
Jag skummade med runt ledningen till expansionskärlet och den är stenhård. Inte en luft bubbla i den.
Men det finns säkert xps som tål värme bra. Det kommer ju inte så varmt om du inte har det direkt mot tanken.
 
Vanlig xps isolering verkar maxtempen va 75°C. Får bli stenull under. Borde inte behövas nån spärr mot betongen som Daniel skriver eftersom allt är varmt?
 
Fuktspärren ska alltid sitta på den varma sidan. I det här fallet är stålet i tanken fuktspärren, det ska inte vara något utanför isoleringen. Möjligen en luftspalt om man misstänker hög fukthalt i golvet.
 
Hur blir det på sommaren när man inte eldar?
 
Gör man inte? Här blir det då livat om det inte finns varmvatten på sommaren också. Om man inte eldar värmer man väl tanken på annat sätt.
 
Det är nog fler än jag som inte eldar på sommaren och har elektrisk VVB i serie med någon form av VVB i/vid tanken.
 
Det är nog vanligare med en elpatron i tanken i så fall. Jag eldar även på sommaren. Mina föräldrar kör på el från solceller på sommaren. Men oavsett så värmer vi tankarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.