Ursäkta den konstiga rubriken och kanske knäppa frågan.men jag kan inget.
Vi har fått hem en spegel som ser ut som bilderna med sladden. Det är led belysning i själva spegeln.
Men blev osäker på var man ska sätta i sladden då det är en stor klumpig sladd och man vill ju kanske inte den ska Vra synlig på väggen. Men bakom spegeln ser det ju inte ut att bli plats Hand håller en klumpig elkabel med vikta ledningar avsedd för en spegel med LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en klumpig elkabel med vikta ledningar avsedd för en spegel med LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elsladd sticker ut från baksidan av en LED-belyst spegel mot en texturerad vägg, ingen synlig plats för sladden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller en tjock svart sladd framför en LED-belysningsspegel med skyddande skumplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du kallar "sladd"är en nätdel för att dra ner spänningen till lysdioderna. Nätdelen ska stoppas in ett eluttag.
Ser inte ut att vara en särskilt genomtänkt spegel för ett badrum.

Eftersom det är svagspänning, kanske runt 12-20 V till lysdioderna går det att få ihop lite olika lösningar, allt beroende på hur det ser ut i rummet där grejorna ska monteras.
 
E etompau skrev:
Det du kallar "sladd"är en nätdel för att dra ner spänningen till lysdioderna. Nätdelen ska stoppas in ett eluttag.
Ser inte ut att vara en särskilt genomtänkt spegel för ett badrum.

Eftersom det är svagspänning, kanske runt 12-20 V till lysdioderna går det att få ihop lite olika lösningar, allt beroende på hur det ser ut i rummet där grejorna ska monteras.
Vet du om det går att göra om den på nåt vis? Så typiskt när vi hade bestämt oss för denna...ääntligne haha. Men vill inte sätta den i nåt vid sidan el uttag plus att dne blir nog för nära duschen då
 
Allt går. Som sagt kabeln till spegeln är klenspänning, den kan du i princip göra vad du vill med. Sedan ska du montera en passande nätdel någonstans i ditt badrum, ett badrum som jag inte har en aning om hur det ser ut.
 
E etompau skrev:
Allt går. Som sagt kabeln till spegeln är klenspänning, den kan du i princip göra vad du vill med. Sedan ska du montera en passande nätdel någonstans i ditt badrum, ett badrum som jag inte har en aning om hur det ser ut.
Badrummet ska hel renoveras. Är rektangulärt 2.50x1.60 på lång väggen blir handfat med spegel sne toa sen dusch
 
Är detta således en spegel som ska sitta över handfatet? Lite ovanligt med en sådan här spegel. Ofta har badrumsspeglar ett kopplingsutrymme för elkablarna som då kommer rakt ut från väggen.
 
A AlwaysAndForever skrev:
Ursäkta den konstiga rubriken och kanske knäppa frågan.men jag kan inget.
Vi har fått hem en spegel som ser ut som bilderna med sladden. Det är led belysning i själva spegeln.
Men blev osäker på var man ska sätta i sladden då det är en stor klumpig sladd och man vill ju kanske inte den ska Vra synlig på väggen. Men bakom spegeln ser det ju inte ut att bli plats [bild] [bild] [bild] [bild]
Det går ju att koppla ur kontakten ur "klumpen" och sedan fälla in ett rör när du ändå ska renovera. Går det att komma ut på andra sidan nere vid sockel i intilliggande rum? Jag gissar att den kontakten går att trä igenom en 25mm slang. Installera sedan ett uttag i torrt rum intill och koppla in där. Vill du så kan du klippa av den kabeln eftersom det är svagström och sedan skarva ihop igen när du trätt igenom röret. Garantin faller om du klipper av men det kanske det kan vara värt?
Jag har trätt sådan kontakt igenom källarväggen från trädgårdsbelysning. Borrade 20mm och fick precis igenom kontakten med lite vilja..
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Det går ju att koppla ur kontakten ur "klumpen" och sedan fälla in ett rör när du ändå ska renovera. Går det att komma ut på andra sidan nere vid sockel i intilliggande rum? Jag gissar att den kontakten går att trä igenom en 25mm slang. Installera sedan ett uttag i torrt rum intill och koppla in där. Vill du så kan du klippa av den kabeln eftersom det är svagström och sedan skarva ihop igen när du trätt igenom röret. Garantin faller om du klipper av men det kanske det kan vara värt?
Jag har trätt sådan kontakt igenom källarväggen från trädgårdsbelysning. Borrade 20mm och fick precis igenom kontakten med lite vilja..
Jag skulle dessutom försökt att modifiera spegeln så att ledningen kommer ut bakåt istället för i sidan, där kan du passa in rörmynning direkt bakom hålet på spegeln. Det gamla hålet skulle jag plugga igen med lämplig grå plastplugg.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.