Bykr89 Bykr89 skrev:
Hej, jag ska bygga en altan, nybörjare men lagt en del trall samt byggt ett trädäck innan.

Nu ska jag bygga en altan som är 3.6x9,4m i anslutning till huset.
Den ska gå i höjd med dörren som har en liten stentrappa.

Min fråga är iom jag ska ha staket också om det är ett bra sätt att istället för betongplintar sätta stolpfundament(spjut) i marken där staketstolparna sätts i och blir en del av uppbärningen av altanen
Andra tips på smidiga sätt att få detta rakt och stadigt?
[bild] [bild] [bild]

Marken utanför är något ojämn, höjdskillnad (gräs)..
En helt annan fråga.
Varför så breda foder runt fönster (ovankant)?
 
Fulkemisten
Fundera även hur du ska lösa dagvattnet från stupröret bredvid altandörren. Det lämpligaste är nog att gräva ned en anslutning till en stenkista/dagvattenkassett som som placeras i under gräsmattan framför altanen (en bit från grunden). Rätt enkelt när du ändå ska gräva för plintar, kommer det bara dagvatten från det lilla skärmtaket räcker en rätt liten kassett. Alternativet är att flytta stupröret till hörnet men då måste hängrännan riktas om, troligen ett krångligare jobb.
 
  • Gilla
Bykr89
  • Laddar…
http://paalupiste.com/sv

Vi han använt skruvpålar och det är mycket mindre arbete än att behöva gräva för betongplintar
Finns bland annat att köpa på K rauta.
Vi gjorde allt manuellt oh det
Dock dyrare än att gjuta själv.
Efter flera ännu inga sättningar.
Kolla länken.
 
  • Gilla
Bykr89
  • Laddar…
Mjölsered Mjölsered skrev:
En helt annan fråga.
Varför så breda foder runt fönster (ovankant)?
Ingen aning, det ärninte jag som renoverat. Har inte tänkt på det innan
 
Jag kommer nog lägga stenplattor och stötta upp altanen på istället för plintar.

Har jag då staketstolparna som stöttor/ben mot plattorna eller fäster jag dessa ovanför i stommen?
 
Hur kommer dimensionering av bärlina och reglar se ut? Vad får du plats med på höjden till din färdiga nivå?
 
C crazytok skrev:
Hur kommer dimensionering av bärlina och reglar se ut? Vad får du plats med på höjden till din färdiga nivå?
Hur menar du?
 
Du vill ha trallen i nivå med ditt första trappsteg var det va? Vad får du plats med under detta ner till plattorna du har (och tänkt lägga?).

Dvs vilka dimensioner på konstruktionen får plats under trallen.
 
C crazytok skrev:
Du vill ha trallen i nivå med ditt första trappsteg var det va? Vad får du plats med under detta ner till plattorna du har (och tänkt lägga?).

Dvs vilka dimensioner på konstruktionen får plats under trallen.
Jag vet inte det just nu.
 
Problemet är att om du bara får plats med en regelkonstruktion under med tex 145x45, sedan fäster stolpar på kanske 100cm högt på dessa 145 reglar så kommer det inte bli tillräckligt vridstyvt, du får en hävstångseffekt på staketet vilket gör det rangligt. Men det går ju såklart.... men det blir inte bra.

Ett alternativ om du absolut inte vill sätta plintar, utan plattor ist. Kan vara att du slår ner sådana stolpspjut du länkade till, skruva fast stolparna i dessa. Sedan bygger du din regelkonstruktion liggandes ovanpå plattor och skruvar fast konstruktionen i stolparna. Då kommer plattorna stå för den bärande vikten, samtidigt får du hjälp av stolpspjuten i marken att ta upp hävstångseffekten och du får ett stabilt staket.

Om du förstår hur jag menar. :)
 
  • Gilla
Bykr89
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Problemet är att om du bara får plats med en regelkonstruktion under med tex 145x45, sedan fäster stolpar på kanske 100cm högt på dessa 145 reglar så kommer det inte bli tillräckligt vridstyvt, du får en hävstångseffekt på staketet vilket gör det rangligt. Men det går ju såklart.... men det blir inte bra.

Ett alternativ om du absolut inte vill sätta plintar, utan plattor ist. Kan vara att du slår ner sådana stolpspjut du länkade till, skruva fast stolparna i dessa. Sedan bygger du din regelkonstruktion liggandes ovanpå plattor och skruvar fast konstruktionen i stolparna. Då kommer plattorna stå för den bärande vikten, samtidigt får du hjälp av stolpspjuten i marken att ta upp hävstångseffekten och du får ett stabilt staket.

Om du förstår hur jag menar. :)
Ah, jag förstår. Det ska jag kolla om det går att göra! Men jag tror att det blir tillräckligt högt. Kag ska bygga i nivå med trappsteget närmast dörren alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.