Renoverar ett gammalt timrat torp med vad jag tror är lite udda infästning av golvåsarna gjord på -60 talet.

Det är en timmerstuga som står på stenar, en timrad hjärtvägg finns också.

Antagligen har man försökt få så hög takhöjd som möjligt genom att sänka golvnivån så mycket det bara går. Det har man gjort genom att hänga golvåsarna i kedjor som går i korta slingor under varje ås som fästs i överkant på bottenstocken. Nu är måste de två nedersta stockarna bytas på en vägg och infästningen av åsarna mot väggen alltså göras om.
För att slippa kedjor, problem med trossbotten kring kedjor, vridningar i timmer och alla andra följdproblem så vill vi hitta en annan lösning för att hålla golvet uppe utan att ändra golvnivån.

Balkskor i jätteformat hade ju varit en enkel lösning, om det finns att fåtag på någonstans?

Finns någon som har erfarenhet eller förslag på en rationell lösning?

Åsarna varierar mellan 50 och 60mm bredd och 200mm höjd och timret är ca 300mm.
Vacker sketchup på ungefär hur liten yta de möts på bifogad.

Sketchup-modell av en golvås av trä som möter en tjock timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har aldrig sett balkskor i den storleken, men det *borde* väl inte bli allt för dyrt.
Värt att kolla ned närmaste svets/smidesverkstad om vad de skulle ta för att göra dem iallafall.
 
Ett takåsfäste på vardera sida balken. Finns höger- och vänster-vända
 
prototypen prototypen skrev:
[länk]

Åsarna går ju tälja av lite och plåten bända ut.
Har för mig att det finns liknande men för bara en sida (man sätter på båda sidor) och då kvittar virkes dimensionen.

Protte
Tack för förslaget, men håller dom där verkligen för att hålla en så stor hängande last? I mina oerfarna ögon ser det ut som en hel del böjd metall som kan formas om och röra sig? Håller infästningen från sida över tid, huset rör sig så föreställer mig att träet runt spikarna blir lite trött efter 10 - 50år av rörelser.

Bäst vore det med något åsen kan hänga/ligga i, det skulle ju gå att kapa vinkeljärn och borra hål i för att få valfri längd
 
S Stuff skrev:
Ett takåsfäste på vardera sida balken. Finns höger- och vänster-vända
Håller dom för en större hängande last, som ett bjälklag? Ser mer ut som dom är gjord för att hålla laster från "sidan"? Blir ju skillnad på att hålla fast något och något som ska hänga i det.
 
B Buling skrev:
Håller dom för en större hängande last, som ett bjälklag? Ser mer ut som dom är gjord för att hålla laster från "sidan"? Blir ju skillnad på att hålla fast något och något som ska hänga i det.
Pass på den frågan. Men ja, beslagen är ju ursprungligen gjorda för att fixera takåsar som står uppe på hammarbandet och alltså har stöd underifrån så om det håller vågar jag inte svara på, men formen var rätt. Iom att du hade varierande dimensioner på golvåsarna så hade ju beslag som består av två separata halvor som sätts på var sin sida varit smidigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.