Pappa har en sån på gästtoan, men jag har aldrig kollat hur det ser ut bakom, bara noterat att det är ett hål där. Ska försöka komma ihåg att kolla det nästa gång jag är där. Fast det är väl tveksamt om jag hittar tillbaka till den här tråden sedan :)
 
V
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag tror att det är för att koppla in turbo. För riktigt stora spolningar med högtryck.
Huvudet på spiken :D
En sån måste jag skaffa.
 
Man måste ha ett stort intresse för husrenoveringar när man letar upp en använd toastol från 50-talet, till råga med en extra röranslutning på sidan.
Sedan lär väl problem att hitta reservdelar till ventil/flottör och passande sittring dyka upp.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
S
Hur lutar anslutningen? Ska vatten kunna rinna in eller ut ur toaletten?
 
Staffans2000
Som sagt var. Anslutningen är för ett tvättställsavlopp.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
E etompau skrev:
Man måste ha ett stort intresse för husrenoveringar när man letar upp en använd toastol från 50-talet, till råga med en extra röranslutning på sidan.
Sedan lär väl problem att hitta reservdelar till ventil/flottör och passande sittring dyka upp.

Bollar till gamla IDO finns fortfarande på hyllan, skulle påfyllningsventilen tacka för sig finns reservdelar även till dom (i värsta fall får man trycka dit en fluidmaster).
Sits kan det dock vara värre med..

Jag är själv på jakt efter en IDO 36 med original bakelitsits i nyskick..
 
Sväva inte ut med en massa fantasier i det blå. Hålet är till för avluftning, man slipper SKITOSET!
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Staffans2000
Haha!
Då är det en flerfunktionsanslutning!
 
Magnus E K
Smart grej! Jag har funderat på om man skulle kunna koppla handfatsavloppet till cisternen, för att spara vatten till spolningen. Men det kanske skulle leda till att den geggade igen av tandkräm och sminkrester?
 
Bara jag som får ”måste-pricka-hålet-när-jag-pissar” känsla? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Bara jag som får ”måste-pricka-hålet-när-jag-pissar” känsla? :rofl:
OK, då, då deltar väl jag också i den allmänna galenskapen. Det här hålet i muggstolen är för att separera kvinnligt och manligt "kiss". Kvinnor sitter som vanligt, medan män sätter sig bakochfram, och petar in "lillen" i hålet, men då måste man vara så växt så man är p.t.h-ad. Men då gäller det att ha resurser, men det är ju inte alla förunnat.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
V
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som sagt var. Anslutningen är för ett tvättställsavlopp.
Vilket tråkigt svar.
Övriga är bättre :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
Utan att veta hade jag gärna haft en sån för många år sedan i en lägenhet. På lilltoan satt man med tvättmaskinen typ i knät, och avloppsslangen bara nedstucken under plastsitsen på toan. Allt gick bra i väldigt många år till en släkting var tvungen att sätta sig, tog bort slangen (som vi aldrig gjort) och naturligtvis glömde att sätta tillbaka den. En hel maskin tömdes rätt ut på golvet utan golvbrunn.

Dessutom, kul man tar vara på gamla grejer. Min erfarenhet är att tex en gammal blandare från 60-talet (hus från -68) håller längre in i framtiden än den jag köper ny idag. Satte just in en diskbänk från 50-talet i vårt torp, den idiotiska i trä från -98 hade ruttnat...
 
Badrumshörna med vit toalett och handfat, vit ventileringsrör i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprang på ett badrum som tidigare haft en toalett med ventilation idag (Röret i hörnet).
 
Varför fanns det ventilation i gamla stolar. Var man sämre i magen eller känsligare i näsan? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.