Kommer inom kort att måla om en friggebod & behöver således tvätta rent fasaden innan. Har dock ett litet bekymmer som jag behöver lösa innan, för att inte vattnet ska rinna in i isoleringen bakom ytterväggen (se bild). Hur skulle ni ha gjort?
Vit friggebod med markering vid taket där besökare frågar om råd för att förhindra vatteninträngning i isoleringen före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vit friggebod med röd pil som pekar på potentiell inträngningspunkt för vatten över fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rinna in? Hur har du tänkt att tvätta? Med motorspruta? Brandslang? Vid normal tvätt lär det inte komma in nåt där som gör nån skada.
 
S Stefan1972 skrev:
rinna in? Hur har du tänkt att tvätta? Med motorspruta? Brandslang? Vid normal tvätt lär det inte komma in nåt där som gör nån skada.
Hade tänkt använda "vanlig" fasadborste & koppla på trädgårdsslangen. Luftspalten är dock åtminstone 5 cm så oavsett vattentryck kommer det ju att rinna i vatten när jag t ex tvättar undersidan av den utstickande (sims?) främre delen.
 
Boden ser ju ganska färsk ut så frågan är ju ens om du behöver tvätta med rinnande vatten som du tänkt? Borde ju räcka med en rotborste och en hink och gå över allt lite lätt. Det är ju samtidigt dumt att blöta ner virket så pass innan målning också så man inte ställer sig och målar med fuktigt virke.........
 
Ser inte ut som om det behövs tvätta, men om du gör det så kommer det rinna in i ovankant fodren.
 
Fast det beror ju som sagt på hur man tvättar..........det är inget som säger att man måste använda slang och flödigt vatten.
 
Ang. bilden har jag bara använt ett random foto för att enklare förklara hur jag menade, så det är alltså inte min egen friggebod på bilden. Ska fota förrådet & lägga upp här lite senare i e m när jag kommit hem från jobbet!
 
Lite väl mörkt när jag kom hem igår men här kommer hursomhelst bild på ”problemet” ifråga.
Kanske snarare 2-3 cm springa än de 5 jag skrev i ursprungsinlägget men det räcker ändå för att vatten ska rinna in vid tvätt. Får väl kanske försöka trycka i lite tyg/skumgummi & undvika att spruta direkt med slangen i just det området.
Synlig springa mellan horisontella och vertikala vita träpaneler under en takkant, potentiell vatteninträngningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du ingen vindduk bakom spikläkten då?
Har du det så är det ju lugnt.
 
I inspectah44 skrev:
Har du ingen vindduk bakom spikläkten då?
Har du det så är det ju lugnt.
Hmmm har dålig koll känner jag. Hur ser man det? Är det något som borde ha fixats när isoleringen gjordes?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.