Högst ärade forumutvecklare!

En finess som vore väldigt praktisk vore att snabbt kunna få in en länk till ett tidigare inlägg i samma tråd genom att bara skriva #<inläggsnummer> på samma sätt som det funkar att referera till användare med @<användarnamn>. Nu är det lite omständligt med att klippa och klistra in länk.

I humortråden vore detta väldigt uppskattat eftersom vi redan dragit alla skämt och numera bara refererar till inläggsnummer som i en digital variant av "Har du hört den förut?" :D

Skulle detta vara möjligt att ordna?

Vördnadsfullt,
Mexitegel
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hmm.. Problemet med ett inläggsnummer är väl att om man skriver #235 och sedan raderat ett inlägg så är inlägget inte #235 längre.
 
tommib
Aha. Då skulle jag fundera på om det är möjligt att justera det beteendet så att ett raderat inlägg inte ändrar övriga inläggs nummer. Det blir iofs sannolikt problem med paginerineringen (för oss som använder det istället för infinite scroll).

Funktionen som sådan skulle nämligen vara väldigt praktisk att ha.
 
Allt går att lösa så klart. Jag lägger till det på önskelistan. Jag tycker förslaget är bra, men att det finns andra saker som vi har större behov av.
 
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hmm.. Problemet med ett inläggsnummer är väl att om man skriver #235 och sedan raderat ett inlägg så är inlägget inte #235 längre.
Det bästa är väl om #235 översätts till en länk med post-nummer direkt när man trycker på Skicka-knappen, inte när inlägget ska visas.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fast så vitt jag förstår pekar inte URL-länken på ett inläggsnummer utan ett unikt inläggsID som är en del av länk-URL:en (post-3285559 nedan). IDt verkar vara globalt i forumet såvitt jag kan se efter några empiriska studier
https://www.byggahus.se/forum/threa...raden-med-inlaeggsnummer.342473/#post-3285559

Med andra ord borde en #-länk till ett inlägg som tagits bort isåfall bara bli ogiltig vilket borde kunna lösas med någon undantagshantering eller felsida?

Edit: @Per Eskilsson, du menade inte länkURL:en utan länknamnet inser jag nu :). Men det är väl kanske inte värre än att #<inlägg> inte har inläggsnummer som länknamn utan något annat ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det enda som behövs är lite databearbetning... När man sparar ett inlägg med t ex #123 i så ersätts det med en länk med det riktiga globala id't till inlägg nummer 123 i samma tråd.
När ett inlägg visas så byter man ut texten som visas för alla eventuella länkar till andra inlägg i samma tråd mot #xxx osv istället för att visa hela länken.

Då kan jag skriva #123 och när någon läser inlägget och något före har blivit raderat så står det #122 (med förhandsvisning av inläggstexten om man hoovrar över länken...).


Länkar till borttagna inlägg får man hantera på något sätt, men det problemet finns ju redan idag.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.