Hej!

Sommarens projekt skall bli ett växthus vi skall bygga av gamla fönster. Som grund skall vi gjuta en syll i betong och sedan mura upp till markhöjd med lecablock och därefter några skift med tegelsten.
Tanken var att därefter ha fönster på alla de fyra sidorna. Men nu har vi börjat fundera kring om det går att mura upp en vägg (långsida baksida) med lecablock i en höjd på ungefär 2m, så att det bara blir fönster på 3 sidor.
Går det att göra på detta vis? Om man armerar murblocken med bistål, blir den väggen stadig nog?
Och hur går man isf tillväga för att på de resterande sidor mura tegelstenen mot murblocken?
Tips mottages tacksamt! :)
 
  • Skiss av växthus byggt med gamla fönster på en betong- och tegelstensgrund med dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett växthus med gamla fönster, tegelsockel och transparent tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LindaMariaS och 3 till
  • Laddar…
Vill du inte hellre tegla upp hela den väggen?
Det blir mindre underhåll sen med tegel, om man nu bryr sig om utseendet på växthuset.
Men vill du tvunget mura en sida med Leca så ser jag inga problem med det.
Du får jacka ur lecan och binda ihop den med teglen efterhand som du murar.
Är du osäker så kan du kolla bärig- och hållfastheter med en konstruktör.
 
X xLnT skrev:
Vill du inte hellre tegla upp hela den väggen?
Det blir mindre underhåll sen med tegel, om man nu bryr sig om utseendet på växthuset.
Men vill du tvunget mura en sida med Leca så ser jag inga problem med det.
Du får jacka ur lecan och binda ihop den med teglen efterhand som du murar.
Är du osäker så kan du kolla bärig- och hållfastheter med en konstruktör.
Hade gärna murat upp med tegel hela vägen, men vi har ett parti med tegelstenar som inte räcker så långt. Vill ogärna köpa mer då det kostar en del mer än lecablock!
 
Vanliga armeringsjärn borde duga att använda då det inte är någon belastning från sidan på väggen.
Bistålen brukar kosta en del.
 
Tänkte nu efter några månader dela med mig av resultatet. Ligger några timmars arbete bakom men här är det mer eller mindre färdiga växthuset.
 
  • Nytt växthus med vit stomme och transparent tak mot en skogsbakgrund, murad sockel, byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 22 till
  • Laddar…
A axefra skrev:
Tänkte nu efter några månader dela med mig av resultatet. Ligger några timmars arbete bakom men här är det mer eller mindre färdiga växthuset.
snyggt men mer än en bild kunde väl du bjuda på ;) bara lite markarbeten runt växthuset så kommer det se så idylliskt ut!
 
A axefra skrev:
Tänkte nu efter några månader dela med mig av resultatet. Ligger några timmars arbete bakom men här är det mer eller mindre färdiga växthuset.
Stilfullt hus, ligger mycket jobb bakom.
 
Så här i Corona karantän tider tyckte vi att växthus området behövde byggas ut med en trall. Så några lass med jord och grus blir det.
Härligt med lite hederligt gammalt kroppsarbete i solen.
Glad påsk på er.
 
  • Trädgård under arbete med grävd jord och verktyg för att bygga en trall, angränsande till ett växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit växthusbyggnad bredvid område under arbete för ny trall, med jord och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Annelie Skoglund och 1 till
  • Laddar…
O Oskar81 skrev:
Så här i Corona karantän tider tyckte vi att växthus området behövde byggas ut med en trall. Så några lass med jord och grus blir det.
Härligt med lite hederligt gammalt kroppsarbete i solen.
Glad påsk på er.
Jag är ledsen. Detta hamnade i helt fel tråd och jag vet inte hur jag gör för att radera det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.