T Thomas' skrev:
Ok. Men om man är osäker på jorden, skall man då gödsla kanske någon månad efter? Vad är det bästa man kan göra?

Sedan undrar jag om någon kört med en sådan här på gräsfrö:

[länk]

Eller är det bara skit?
Kör själv med Gardenas variant. Funkar både för gräsfrö och för gödsel. Inte stött på några direkta bekymmer.

Det svåra tycker jag är attt se hur mycket gödsel som läggs ut (yaramila är vita korn så de syns) för övrigt brunt gödsel insåg jag att direkt efter regn och gärna lite längre grässtrån gjorde att jag tydligare såg var jag hade gått
 
Instämmer, använder också gardenas spridare och den funkar utmärkt. Smaksak om du vill använda vagn eller näven...
Går om inte annat väldigt snabbt och smidigt att använda en sådan vagn för gräsfrön och gödsel.
 
T
C crazytok skrev:
Instämmer, använder också gardenas spridare och den funkar utmärkt. Smaksak om du vill använda vagn eller näven...
Går om inte annat väldigt snabbt och smidigt att använda en sådan vagn för gräsfrön och gödsel.
Gardenas vagn, funkar den bra att sprida ut gräsfrön med?
 
Ja det tycker jag. Använde den själv när jag sådde, gick jättesnabbt och enkelt. Lite trixigt att ställa in mängden frön den spottar ut bara men det testar man sig fram till....

Sen får man gå kors och tvärs med den så man får jämn spridning.
 
T
C crazytok skrev:
Ja det tycker jag. Använde den själv när jag sådde, gick jättesnabbt och enkelt. Lite trixigt att ställa in mängden frön den spottar ut bara men det testar man sig fram till....

Sen får man gå kors och tvärs med den så man får jämn spridning.
Vad bra. Då får man satsa på en sådan, för det fungerar väl även bra för gödsel?
 
Ja det har jag ju inte provat ännu... :) Men det hoppas jag. Det var ju lite tanken!
 
Om du med gardenas menar droppvagn så tycker jag den är skit. Bytte två och sedan pengarna tillbaka. Använd cyklonspridare, oavsett om den sitter i näven, på axeln eller på en vagn. Helt överlägset.

M mxjolle skrev:
Kör själv med Gardenas variant. Funkar både för gräsfrö och för gödsel. Inte stött på några direkta bekymmer.

Det svåra tycker jag är attt se hur mycket gödsel som läggs ut (yaramila är vita korn så de syns) för övrigt brunt gödsel insåg jag att direkt efter regn och gärna lite längre grässtrån gjorde att jag tydligare såg var jag hade gått
 
Denna syftar iaf jag på... fyller sin funktion! (y)

4078500033169

Gardena universalspridare L

(bör väl nämnas att jag bara använt den till gräsfrön hittills dock!)
 
elpaco elpaco skrev:
Om du med gardenas menar droppvagn så tycker jag den är skit. Bytte två och sedan pengarna tillbaka. Använd cyklonspridare, oavsett om den sitter i näven, på axeln eller på en vagn. Helt överlägset.
Visst lite plastig men gör sitt jobb. Tror jag gav halva ordpriset
Blå plastig skottkärra med utdragbart handtag och orangea detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
C crazytok skrev:
Denna syftar iaf jag på... fyller sin funktion! (y)

[bild]

Gardena universalspridare L

(bör väl nämnas att jag bara använt den till gräsfrön hittills dock!)

En sådan där tänkte jag också köpa. Men den bör väl också lämpa sig för gödning?
 
M mxjolle skrev:
Visst lite plastig men gör sitt jobb. Tror jag gav halva ordpriset
[bild]
Jag har som sagt varit mycket missnöjd.
1) dyr
2) svårt att sprida jämnt, då kanterna mellan raderna blir skarp. Antingen överlappar man eller så blir det mellanrum.
3) dumpar ibland små högar när man stannar, vilket bränner gräset.
4) långsam/ineffektiv.
5) liten kapacitet för att vara en vagn.

Allt detta löser du med en handhållen cyklonspridare. Och alltså billigare.
 
  • Gilla
masken10 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för fel på en pastasil?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för fel på en pastasil?
Varför inte stoppa handen i påsen och kasta?

Gräsmatta framför hus med ojämn grästillväxt och spår av tidigare påsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
CarlHammare och 4 till
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för fel på en pastasil?
Prova så vet du exakt vad som är fel sen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag har som sagt varit mycket missnöjd.
1) dyr
2) svårt att sprida jämnt, då kanterna mellan raderna blir skarp. Antingen överlappar man eller så blir det mellanrum.
3) dumpar ibland små högar när man stannar, vilket bränner gräset.
4) långsam/ineffektiv.
5) liten kapacitet för att vara en vagn.

Allt detta löser du med en handhållen cyklonspridare. Och alltså billigare.
Tänk vad man kan tycka olika. Som sagt, jag gav nog halva ordpriset, därav köp.

Angående gräsfrö är det bara å gå lite omlott och sen myllas ändå gräsfröna ner så någon skarv har jag inte uppmärksammat.

Synlig skarv strör jag för hand innan myllning men grovjobbet gör jag alltså med Gardena.

Bränt gräs är för lite vatten och för mycket gödsel. Kan hända även för hand.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.