Hej, jag ska bygga en altan, nybörjare men lagt en del trall samt byggt ett trädäck innan.

Nu ska jag bygga en altan som är 3.6x9,4m i anslutning till huset.
Den ska gå i höjd med dörren som har en liten stentrappa.

Min fråga är iom jag ska ha staket också om det är ett bra sätt att istället för betongplintar sätta stolpfundament(spjut) i marken där staketstolparna sätts i och blir en del av uppbärningen av altanen
Andra tips på smidiga sätt att få detta rakt och stadigt?
Utsikten över en ojämn gräsmatta där en altan är planerad med en sittgrupp på befintlig stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under planering framför rödfärgat hus med små stenplattor, byggmaterial och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av planerad altan som är 3.6x9.4 meter med angivna staketpositioner.

Marken utanför är något ojämn, höjdskillnad (gräs)..
 
Grym länk! Skriv bara in hur du vill ha det sen får du en lista på vad du ska använda för material.

https://www.essguide.se/
 
Menar du sådana stolpspjut i galvat som du slår ner i marken?

Isf nej, dom är inte gjorda för att hålla en tryckande belastning.

Plintar är det stabilaste sättet om du ska ha staket.
 
Okej! Dom kommer att sjunka ned när det blir tyngd på, låter rimligt!
Hur gräver jag ned plintar? Hur gör jag när ena hörnet hamnar i en slänt som är något högre än marknivån?
 
Får av bilderna känslan att huset är nybyggt, dvs marken runtom kan vara nyligen bearbetad och därmed inte riktigt satt sig än?
Isf skulle jag nog platsgjutit plintar med justerbara stolpskor. Om marken sätter sig och altanen blir ojämn har du i alla fall lite justeringsmån i stolpskorna. Alternativt lagt plattor där du kan fylla i med tunna brädor om marken sätter sig.
Stolpspjut? Nej. Som crazytok skriver är de inte gjorda för det ändamålet. (Personligen tycker jag de är rätt dåliga till staket också, men det är en annan sak...)
 
Okej! Är det ett stort jobb att platsgjuta?
Hade tänkt i så fall köpa färdiga plintar.

Huset är -70tal men nyrenoverat! :)
 
Tyvärr funkar inget bättre än betongplintar, antingen färdiga eller så gjuter man själv. Det är inte svår. Jag som aldrig gjutit det tidigare klara av det så det är vad jag skulle rekommendera att gjuta själv.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Om huset (och marken) är snart 50 år är det nog ingen risk för sättningar i alla fall. ;)

Det är lite mer jobb att platsgjuta såklart, men du får enklare en helt jämn nivå på alla plintar, om man gör på rätt sätt. Grävandet är samma "mängd" men du måste ha mer precision med färdiga plintar. Gjutningen i sig är ju det som är merjobbet i sammanhanget. Plus, hade jag platsgjutit hade jag valt justerbara plintar bara för att jag kan. Vet inte om man kan köpa färdiga plintar med justerbart? I så fall är det ju ett alternativ såklart.
Ja, jag vet att folk bygger med färdiga plintar med fasta skor och får det rakt hela tiden, men jag anser att tryggheten i vetskapen att kunna justera i efterhand OM behovet uppstår är värt den relativt lilla extrakostnaden. (y)
 
  • Gilla
Bykr89
  • Laddar…
Det andra alternativet jag var inne på - att lägga plattor - skulle kunna vara ett alternativ för dig, det beror på var du bor och om marken är väldränerad. Speciellt eftersom din altan inte blir så stor eller komplicerad.
Har du aldrig någonsin problem med att marken blir vattensjuk räcker det troligen med plattor på mark. Dvs, gräv ner ett par dm, lägg makadam, sen vanlig stenplatta och på den lägger du reglarna. Mycket mindre grävande, billigare, och snabbare.
 
  • Gilla
Bykr89
  • Laddar…
Samtidigt behöver han plintarna för att fästa staketet i.
Med den höjden han har att bygga på kommer han inte få plats med både bärlina och reglar. Så det kommer inte bli stabilt att sätta ett staket på endast 145-175 reglar. Såvida inte du fäster ena sidan i huset och gör ett hörn på andra sidan som stadgar upp konstruktionen...

Eller ska du ha staket på hela långsidan?
 
Redigerat:
C crazytok skrev:
Samtidigt behöver han plintarna för att fästa staketet i.
Med den höjden han har att bygga på kommer han inte få plats med både bärlina och reglar. Så det kommer inte bli stabilt att sätta ett staket på endast 145-175 reglar. Såvida inte du fäster ena sidan i huset och gör ett hörn på andra sidan som stadgar upp konstruktionen...

Eller ska du ha staket på hela långsidan?
Ja, hela långsidan är tanken
 
Då hade jag satt plintar....
 
C crazytok skrev:
Då hade jag satt plintar....
Okej!
Låter som det enda rätta..
Hur vet jsg att det blir jämnt? Ena hörnet av grösmattan där jag ska bygga är högre än övrig mark, som typ är plan.
 
Lång rak bräda och vattenpass för att loda in dom? Eller ett snöre som du spänner hela vägen med ett snörvattenpass? Laser?

Finns många sätt. :)
 
  • Gilla
Bykr89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.