bra feedback ovan. ang smuts i hallen ser jag samma med badrumnet nere. föräldrasovrummet har endast det badrummet vid entren och måste gå barfota upp på muggen eller duschen den vägen. samt såklart att gästerna är i ert badrum. jag har inte lösningen hur men separat toa vid dörrren som nu ungefär och ett separat badrum endast för föräldrarna skulle vara ngt jag satsat på. förstår att det kan vara tajt att få med dock.
tillägg- skriver på mobilen så blir ingen skiss nu... men om ni flyttar dörren till sovrummet så den går från vardagsrummet istället.. så kan ni minska hallytan och göra badrum och klädkammare på den ytan. kanske ta en liten bit av tvättstugan där bänken är på övre sidan. tvättstugan blir längre istället då den dörrn går ut till hallen och tar en del yta från badrummet. hoppas det går att förstå hur jag tänker... annars får jag skissa ngt senare...
 
Redigerat:
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
bra feedback ovan. ang smuts i hallen ser jag samma med badrumnet nere. föräldrasovrummet har endast det badrummet vid entren och måste gå barfota upp på muggen eller duschen den vägen. samt såklart att gästerna är i ert badrum. jag har inte lösningen hur men separat toa vid dörrren som nu ungefär och ett separat badrum endast för föräldrarna skulle vara ngt jag satsat på. förstår att det kan vara tajt att få med dock.
Två wc på bottenvåningen är inte aktuellt, kan leva med att gästerna nyttjar samma toalett som oss... Men absolut att en annan placering ska undersökas.
 
G gullegrizen skrev:
Två wc på bottenvåningen är inte aktuellt, kan leva med att gästerna nyttjar samma toalett som oss... Men absolut att en annan placering ska undersökas.
ok. då tror jag ändå ni ska kolla på att flytta sovrumsdörren så får ni lite mer plats istället för hall.
 
en till tanke ang BirgitS kommentar om låg höjd vid sängarna uppe. inte just denna bilden.. hittade bara ngt på nätet.. men sett några snyggare lösningar med låga garderober som utnyttjar snedtakets låga utrymme.
Låga garderober under snedtak i sovrum, utnyttjar utrymmet effektivt vid sängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Förslag: fönster i övervåningen som går ner till eller nästan ner till golvet (om det inte blir granninsyn) och speciellt åt stranden. Jag njuter nattligen av min sjöutsikt från kudden!

Jag har alltså inte tagit hänsyn till fasadens estetik - vilken i så fall naturligtvis måste justeras.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
F
G gullegrizen skrev:
byggnadshöjden max 3.9 m,
Som jag läser detta, så är det väl total höjd på byggnaden som menas
 
F Fakathong skrev:
Som jag läser detta, så är det väl total höjd på byggnaden som menas
Nej, definitionen av byggnadshöjd är enkelt uttryckt höjden från marknivån till skärningen mellan långsidans yttervägg och yttertak. Eller som någon uttryckte det: höjden från marken till hängrännan...
Annars är det nockhöjd eller totalhöjd du menar.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...stammelser-for-kvartersmark/bebyggandet/hojd/
 
yonna yonna skrev:
Förslag: fönster i övervåningen som går ner till eller nästan ner till golvet (om det inte blir granninsyn) och speciellt åt stranden. Jag njuter nattligen av min sjöutsikt från kudden!

Jag har alltså inte tagit hänsyn till fasadens estetik - vilken i så fall naturligtvis måste justeras.
Ja, sjöutsikt från alla sovrum finns det absolut förutsättningarna för, men kanske inte från alla kuddar, även om jag gillar tanken! Måste ju också finnas utrymme för en radiator under fönstren på ö-vån tänker jag.
 
G gullegrizen skrev:
Ja, sjöutsikt från alla sovrum finns det absolut förutsättningarna för, men kanske inte från alla kuddar, även om jag gillar tanken! Måste ju också finnas utrymme för en radiator under fönstren på ö-vån tänker jag.
Det går troligen bra att lösa med konvektor. De bygger inte mycket. Sedan beroende på mellanbjälklaget så skulle man även kunna ha en nersänkt konvektor framför fönstret vilket blir en väldigt trevlig lösning dock mer jobb.

Skulle också vilja ha stora fönster mot sjön om det inte är risk för insyn
 
  • Gilla
gullegrizen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter_Bromma skrev:
bra feedback ovan. ang smuts i hallen ser jag samma med badrumnet nere. föräldrasovrummet har endast det badrummet vid entren och måste gå barfota upp på muggen eller duschen den vägen. samt såklart att gästerna är i ert badrum. jag har inte lösningen
En lyckad lösning som jag har sett i andra trådar är att ha en liten hall i form av en inbyggd förstukvist utanför den egentliga huskroppen. Den behöver inte vara större än att det går att bli av med skorna där.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
I Ingenjör Daniel skrev:
Det går troligen bra att lösa med konvektor. De bygger inte mycket. Sedan beroende på mellanbjälklaget så skulle man även kunna ha en nersänkt konvektor framför fönstret
G gullegrizen skrev:
Ja, sjöutsikt från alla sovrum finns Måste ju också finnas utrymme för en radiator under fönstren på ö-vån tänker jag.
[QUOTE="gullegrizen, post: 3285206, member:
Mina fönster är anpassade till att kunna sätta löst smalt element (30 cm) under om det skulle bli vinterkris. Nu bor jag i söder så jag har inte behövt detta under alla år.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
I Ingenjör Daniel skrev:
Det går troligen bra att lösa med konvektor. De bygger inte mycket. Sedan beroende på mellanbjälklaget så skulle man även kunna ha en nersänkt konvektor framför fönstret vilket blir en väldigt trevlig lösning dock mer jobb.

Skulle också vilja ha stora fönster mot sjön om det inte är risk för insyn
Golvvärme går att lägga på en övervåning också om man vill
 
Då har det justerats lite i skisserna. Dels utifrån vissa av era synpunkter i tråden, men även efter att vi nu haft tillträde till tomten i några veckor och kunnat känna in vad som passar bäst. Men vad har jag missat?
Justerad planritning av en bostad med märkta rum som vardagsrum, kök och sovrum inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdaterad planritning av ett hus med markerade rum som sovrum och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningar som visar fyra fasader av ett hus – öster, norr, väster och söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två tekniska ritningar av byggsektioner med måttangivelser för ett husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomtplan med detaljerade skisser av husplacering, planerad garageplats och omgivande områden som strand och väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Uterum utanför sovrummet i söder verkar inte genomtänkt.
Många som har det hos oss, vilket gör att det dels inte går att vädra i uterummet, dels att man ska gå genom sovrummet med mat och grejer när det ska användas. Det sovrummet kommer inte att gå att använda på hela sommaren utan kylning, och uterummet fungerar bara tidig morgon och sen kväll.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sovrum i söder både uppe och nere, kommer bli varmt när solen står på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.