Ganska gammal tråd men enligt Tylö ska man passa sig med högt placerad luft intag och lågt placerad mekaniskt frånluft.
 
Och jag menar man ska stort sett ge f.. i vad tylö säger om ventilation. De har utgångspunkt i att inga hus har maskinell ventilation, och att alla bastun byggs i efterkant som rum-i-rum och helst som byggsett från dom.

Det är mycket odokumenterat där, och VÄLDIGT mycket tvärsäkra forbud og råd.
Utdrag från instruktionshäfte:
1) Mekanisk til- eller frånluftsventilation kan leda til torrdestillation och brand

----Var kommer detta ifrån? luft är luft uavsett hur den tilförs. De flesta bastun i min släkt är utrustade med både mekanisk til OCH frånluft, alla som jag vet av ser ut som nya fortsatt (och det är i tillägg använt folie med luftspalt som enl. Tylö är fy fy och skulle leda til uppsprikking och brandrisk) De enda bastuer som jag har sett(och jag har sett ett anseenlig antal) med uppenbar torrdestillation og svarta panel, är faktisk tylö (offentliga) bastuer, helst då utan/med lite sten så att ugnen går hela tiden och spyr ut glödvarm luft upp under taket) . Det som är självklart är att luftmängden måste vara fornuftig (inte full storm genom) , det är faktiskt så att en elaggregat inte sirkulerar luften specielt bra, og mekanisk tilluft ÖVER ugnen är att föredra. De nyaste rekommendationer säger till och med att passiv tilluft skall vara plaserad över ugnen.

2: Utluftsventilen skall ALDRIG mynna ut i det fria. Igjen en rad orsaker: bastun blir inte varm, överupphettningskydd löser ut, väggarna blir brända...

-----Igen, hur ska detta vara logiskt??? Om det fungerar som tylö menar, att detta verkligen är bara frånluft, då är ju den luften som kommer inn precis lika varmt/samma som om frånluften gick til rummet som innluften kommer ifrån dvs rumstempererad . då ska ju inte bastun i sig dra mera energi, bara att spillvärmen inte bidrar til husuppvärmning og är då energiförlust totalt sett.
Denna ventilen ska ju också vara stängd under uppvärmning och öppnas under badning + torkningsfas. Klart att om ugnen inte har ngn värmemagasin av betydelse (dvs en rejäl stenmagasin) så är ju elementen på hela tiden (men detta sker ju oavsett hur luftning är löst.) att väggarna skulle bli brända i ngn större grad än i tylös rekommenderade lösning har jag inte sett i praktiken heller (har tex haft denna lösning själv av praktiska grunder)



Det man kan konkludera med är att det viktigaste är att bastun är adekvat ventilerad, oavsett metod. Och då får man lösa det utifrån vad som är praktiskt genomförbart. En viktig detalt för att undvika bränd panel och destillering är att ha en rejäl stenmagasin, så att värmen mellanlagras och avges mera lågintensivt (ugn utan sten/lite sten är ju bara en stor värme-element och står då på med rödglödande elslyngor nästan 100% av tiden med den följden att luft som stiger från aggregat har en mycket hög temperatur) detta baserad på mina observationer efter 35 års bastubadning.


MVH
Sakari
 
Redigerat:
Ska bygga bastu (eget rum i ett rum med luftning mot kringliggande väggar) och är lite fundersam på ventilation. Lånar tråden för min fråga, så att ventilationsfrågrna hamnar i en tråd.

Innermåtten på bastun är 2,3 x 1,7 m. Dörren sitter på ena långväggen. Vid dörren på ena kortväggen sitter aggregatet. Alla väggar utom den med dörren har andra väggar bakom sig.
Till luft tänkte jag ta via dörren, då den inte går ända ner till golvet
Från luift vet jag inte riktigt hur jag ska lösa. Enklaste hade varit ventil på samma vägg som dörren sitter, men det är väl inte så bra.
Bästa ska väl vara att sätta ventilen så långt från till luften som möjligt. Skulle i så fall innebära att jag behöver bygga en ventilationskanal. Vilken dimension ska kanalen ha? Räcker 70mm?
Ska ventilen sitta i taket, högt upp på väggen eller under övre laven?
 
Frånluft ska helst sitta på väggen ,ca 20cm från tak (ungefär i huvudhöjd) , detta då i passiv/värmedriven ventilation. Kanal 100 eller 125 mm tänker jag. Dock, som jag sade tidigare ,ibland får man göra det som är mest praktiskt. Viktigaste är att det är adekvat ventilation i rummet.

Mvh
Sakke
 
Ok, så här är det. ;-)
Såvida inte el-aggregatbastun är fullsatt och ingen går in eller ut på en halvtimme, så tvivlar jag på att det behövs något speciellt ventilationsarrangemang, för själva badsession, över huvud taget. Jag vill mena på att vid normalt badande sker tillräcklig luftomsättning genom dörren då den öppnas och någon går in eller ut. Därmed instämmer jag i att det inte spelar någon roll hur man ventilerar.
/Tornedaling, som faktiskt måste medge att även el-bastun har ett berättigande
 
SoleboErik skrev:
Ok, så här är det. ;-)
Såvida inte el-aggregatbastun är fullsatt och ingen går in eller ut på en halvtimme, så tvivlar jag på att det behövs något speciellt ventilationsarrangemang, för själva badsession, över huvud taget. Jag vill mena på att vid normalt badande sker tillräcklig luftomsättning genom dörren då den öppnas och någon går in eller ut. Därmed instämmer jag i att det inte spelar någon roll hur man ventilerar.
/Tornedaling, som faktiskt måste medge att även el-bastun har ett berättigande
Jo, när du ska värma upp en bastu får du bättre luftström genom ett elaggregat med tilluftsventil under bastun och du får även en bättre ventilering under bastubadet. Tyckte det tog lång tid med uppvärmning och hade enbart tilluft under dörren, med en ventil under aggregatet fungerade det bättre.
Har ett aggregat med hyfsat stort sten magasin och där bastutempen är 70-75 grader och luftfuktighet runt 35-40.
 
Elbastu uten adekvat ventilation är oftast obehaglig (lite beroende på ugnen också) bra luftcirkulation ger mera behagliga bad och man orkar sitta längre.
Det är ganska stor enighet om det och det är också något som aggregattillverkare också påpekar. De har ju ingen egenintresse i detta så det måste finnas en grund till att de rekommenderar relativt lika ventilationslösningar.

MVH
Sakke
 
Måste lägga til lite.
Efter att ha sett lite närmare på de olika konstruktionerna och diskuterat (också här på forumet) Så verkar det vara uppenbart så att typ av elaggregat måste också tas noga hänsyn till. T.ex just tylö(klassiska tylö aggregat) är ju konstruerad på ett sätt som kräver tilluft under ugnen. De har minimalt med stenmassa och största delen av el-elementerna är exponerade. alltså behövs det stor luftflöde för att kyla ned aggregatet. då är tilluft över ugnen fel och kan säkert till och med öka temperaturen över ugnen betydligt.
Det som har triggat mig lite, är att enl. ovannämda tilverkare ska tilluft över ugnen ALDRIG användas , därmed menar man att ingen annan vet vad de snackar om eller har ngn form av kvalitets/teknisk kontroll. De skulle självklart stå "aldrig användas med tylö aggregat" .

MVH
Sakke
 
Inspirerad av bygget, till sommar blir det bastu ute i stugan - snarlik utsikt men över havet :)

tankar och funderingar..

1. har du en syll i tryckat underst?

2. funderade du på att köra glest golv med 5mm mellanrum, för ventilation + att ev vatten kan rinna undan?
 
v-g v-g skrev:
Tror precis som AndersS att det mesta fungerar har sett massa olika lösningar och alla har då fungerat. Mest i teorin jag tyckte min lösning (som är samma som bilden) verkar bäst iom att frånluften faktist tas där luften är som kallast = minst värmefölust.

Fast ska man hårddra det så är besparingen troligen minimal i kronor mätt kanske 10-50 öre per sittning om man har tur om man jämför bäst med sämst. Anledningen är att för mig verkar det som den mesta energin går åt att värma stenmagasinet och sen är detta nästan nog för att värma bastun i sig.

Ungefär såhär "komplicerad" är min ventilation i grunden: (röret fortsätter sen uppåt, ej på bild)
Okej.. vet att tråden är gammal som gatan över fiberdragningarna.. men jag har funderat på nåt liknande som din lösning. Dvs "finsk" ventilation med inluft över aggregat och en skorstensliknande utluftslösning där man slipper mekanisk frånluft och fläktljud. Funkar din lösning bra fortfarande? Har du den kvar? Förbättringar?
 
R rikje skrev:
Okej.. vet att tråden är gammal som gatan över fiberdragningarna.. men jag har funderat på nåt liknande som din lösning. Dvs "finsk" ventilation med inluft över aggregat och en skorstensliknande utluftslösning där man slipper mekanisk frånluft och fläktljud. Funkar din lösning bra fortfarande? Har du den kvar? Förbättringar?
Tycker det fungerar klockrent och man behöver ej ha så hett i bastun för att det ska kännas skönt. Nedre laven är dock mkt mindre sval än i en traditionell bastu men å andra sidan slipper man frysa om fötterna.

Öppnar man övre ventilen ventileras värme och fukt snabbt undan.

Enda ”felet” ska väl vara att bastun är lite sval trots golvvärmen när man inte bastar men har nog att göra med att det är ett hörn.
Sen är jag en klen bastare och inte alls att förväxla med de hårda killarna från öst :oops:
 
  • Gilla
rikje
  • Laddar…
Jag är också en lågtemp-bastare som gillar att ligga länge i bastun och då kan man inte köra på 80-90 grader utan snarare max 70.

Skillnaden mot dem som bastar i högre temperaturer är att de går ut emellanåt. Jag sitter längre men i lägre temp. Åtminstone är det vad jag inbillar mig ;)

Låter bra att du testat lösningen. Konstigt att ingen mer har gjort nåt liknande. Jag har letat runt rätt mycket men inte hittat nån info om liknande lösning. Finns ju rätt många snygga sätt man kan lösa en "skorsten" på t.ex. att gömma en kanal precis bakom panelen eller göra en plåtkanal mot panelen och ut i övre ventil som ju kan alterneras med öppning rakt in i bastun också.
 
R rikje skrev:
Jag är också en lågtemp-bastare som gillar att ligga länge i bastun och då kan man inte köra på 80-90 grader utan snarare max 70.

Skillnaden mot dem som bastar i högre temperaturer är att de går ut emellanåt. Jag sitter längre men i lägre temp. Åtminstone är det vad jag inbillar mig ;)

Låter bra att du testat lösningen. Konstigt att ingen mer har gjort nåt liknande. Jag har letat runt rätt mycket men inte hittat nån info om liknande lösning. Finns ju rätt många snygga sätt man kan lösa en "skorsten" på t.ex. att gömma en kanal precis bakom panelen eller göra en plåtkanal mot panelen och ut i övre ventil som ju kan alterneras med öppning rakt in i bastun också.
Kolla förra sidan så ser du min highteclösning dvs ett spirorör med ett T-rör för ”evakueringsventilen” denna är då bara en tallriksventil som är träklädd och jag skruvar bara upp den när man är ”klar” en timme eller nåt.

Brukar få upp en 50-60 grader på termometern som sitter på mellan/dörr-väggen så visar nog lite lite. Brukar basta 15min x2 sen är man genomvarm och ”torr”. Duschar lite mellan passen då jag inte gillar salt i ögonen :crysmile:

Kör inte aggregatet på max alls och efter kanske 10 min så börjar värmen komma men normalt förvärner man kanske 20-30 minuter då med fläkten av.

Gillar att man inte får det så ”hett om öronen” utan mer koks som den hela klenis man är! :D

Oftast bastar jag med barnen då även de gillar bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.