Jag skall bygga ett garage(24 m2) där ena långväggen(6m) skall vara mothåll för jordmassor. Har tittat på T och L-stöd men fått höra från min markentrepenör att det är svårt att få det bra och att stöden rör sig inbördes med tiden. Dessutom är dom dyra ;-) . Ena kortsidan är oxå mothåll för jordmassor men inte ända upp på väggen.
Jag har tänkt att gjuta en vägg(2.4m) från garageplattan och jag är väldigt osäker på hur armeringen skall se ut? Gjuter jag plattan först och väggen sedan? Tänkte gjuta in armeringsjärn som står upp från plattan där väggen skall vara, och sedan skarva på dessa. Hur långt på varje sida om väggen måste armeringen sitck i plattan och räcker det att naja ihop järnen med armeringsmattan i golvet?

Mvh Göran
 
Går det inte att göra på samma sätt som man byggde källare för inte så länge sedan? Först gjuta platta, sedan mura väggar med betonghålsten (eller annan lämplig sten med bättre isoleingsegenskaper)?
 
Jo det är ju en ide! Frågan är bara om det pallar med trycket från jorden när det bara är en vägg med tryck på?? Vet inte hur man får till mothållet?
Har en tanke att förlänga väggen så jag får en snygg sluttning även efter garagebyggnaden har tagit slut. Svårt att förklara i text ;-) men jag skall försöka!

Nivåskillnaden finns även i förlängningen på garaget och jag måste ha någon form av vägg även där. Eventuellt med lägre och lägre höjd för att få en snygg avslutning.
Så jag tror inte att en murad vägg står kvar, jag måste nog fortsätta med någon form av T-stödsliknande vägg.
Det här blir svårare ju mer jag tänker på det :-/ / Göran
 
Hej!
Har liknande problem med mitt garage och alla man frågar kommer med olika svar.
Har en bakre vägg som är 6,8m och ska ligga ca 2m under marknivå för att sedan slutta längs sidoväggarna ner till 0 planet
De tips jag fått är att ställa L-stöd bakom, gjuta den bakre väggen samt en del av sido väggarna eller mura med kontriforer som sticker in ca 60 cm i garaget.

Lider även jag av samma tanke bekymmer :-/
/Christer
 
K
Ni får ursäkta, men jag ser inget problem egentligen. Murar man med Leca 29-block, har träbjälklag (takstolarna), armerar med BiStål 56 i vartannat skift. Återfyll med lecakulor, 1 meter ut från väggen och sen med sten och grus så kan väggen vara 7,3 meter lång utan kontrofor. (återfyllnadshöjd 2.3meter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.