Jag funderar lite på vilket material som är lämpligast för en balk som skall ersätta en bärande vägg ( och hålla upp några takstolar).

Spännvidden är ca 6 meter. Eftersom balken måste ligga under vindsbjälklaget (får inte plats ovanpå denna gång) är det viktigt att den är "låg". Två upplagspunkter, en i vardera änden.

Det finns ju några olika alternativ, limträbalk, kerto eller järn. Kanske är det också ett alternativ att gjuta (eller köpa en gjuten) balk.

Kan man säga vilken av dessa som generellt skulle kunna få lägst bygghöjd? Bredden är mindre viktig.

Att balken på ett rimligt sätt skall kunna monteras är ju inte heller helt oviktigt. Tex så är det inte omöjligt att både stål och betong är för tungt för att man skall få eländet på plats på ett säkert sätt......


 
Stål lätt med 2 upplagspunkter om du vill minimera höjden. Trä går bort med den spännvidden. Betong är inte ens att tänka på då det är stålet som tar draglasten...Jag säger stål... Du måste iofs brandskyddsisolera en järnkonstruktion. Men det bygget bara 30 mm typ...Och du kommer nog undan med en VKR på säga 250x150 nånstans.
Trä går bort för skjuvningen skulle jag tro det beror iofs på vilken balkhöjd som är ditt max... '

Svamlar vidare..bla...bla..bla...

kom fram till stål:)
 
Jag har strax under 250cm i takhöjd så varje centimeter är viktig.

VKR, med det avses en rektangulär profil?

250mm, går det verkligen inte att få ner det måttet lite?

Ska det vara rektangulär profil och inte H-profil? Den senare borde förvisso bli högre, rimligtvis.

Jag borde väl prata med någon som kan räkna på detta på allvar. Hmm...det var någon här på forumet som gjorde sånt.....
 
En 200mm HEA eller HEB balk borde vara mest lämplig.
Kanske kan du få in den i vindsbjäklaget genom att kapa underramarna på takstolarna och sedan sammanfoga med hålband/plattjärn istället. Så kommer jag att göra i vårt nybygge för att slippa bärande hjärtväggar och möjliggöra för genomgående rum.
 
MrMagic skrev:
En 200mm HEA eller HEB balk borde vara mest lämplig.
Kanske kan du få in den i vindsbjäklaget genom att kapa underramarna på takstolarna och sedan sammanfoga med hålband/plattjärn istället. Så kommer jag att göra i vårt nybygge för att slippa bärande hjärtväggar och möjliggöra för genomgående rum.  
Hmmmm....ja där fick jag lite dåliga ideer.... mer jobb. Men principen är ju rätt fram:
*Kapa underarmarna där balken ligger, fäst underarmarnas ändar i balken på lämpligt sätt
*Fixera överarmarna med kvarvarande underarmar med tex 21mm plyfa på respektive sidor.

Hur fäster du underarmarna i balken?

Hur skiljer sig HEA, HEB och VKR i form av karaktäristik för hålfasthet? Jag får snart ta fram min gamla formelsamling i Teknologi eller vad det nu hette....
 
MathiasS skrev:
Hur fäster du underarmarna i balken?
Antingen svettsfast öron och sätta frallor eller genomgående bult eller skjuta fast vinklar...

 
Hej
2 st HEA balkar med ryggarna mot varandra och svetsa i hop det skulle kanske lösa ditt problem
MVH L-Å
 
Jag hade nog också valt HEB. Gå det inte att ha den under och klä in den istället för att kapa takstolar?
Vid ren nedböjning fungerar HE-balk samt fyrkantsrör (VKR) ungefär lika bra. VKR är bättre vid vridning. I-balk är väl egentligen mest ämnad för ren nedböjning men den blir ju väldigt hög och det ville du ju inte... Väljer du istället HEB så blir den inte så hög (men tyngre...)
HEB-200 har bättre böjmotstånd än en I-240....
VKR finns å andra sidan i flera godstjocklekar så du kan välja ett tjockt och därmed minska ytterdimensionerna.
 
Hej!

En 6m lång HEB200 väger 370kg och en HEA200 väger 254kg. Inte så lätt att hantera en sådan pjäs inomhus....

Om du beskriver på en ritning eller skiss var balken ska vara så kan man räkna lite nogrannare på lasterna och ge ett förslag.

6m är långt för en smäcker balk - nedböjningskraven är det svåra att klara. Fundera på vad som är viktigast - en smäcker balk med en pelare under eller en stor balk med fri spännvidd.

(Om du redan har växlat av en annan vägg kan du ju också fundera på om du har några stabiliserande väggar kvar i huset efter nästa avväxling....)

/Ingenjören
 
Här finns grabbar med koll ser jag - perfekt!

Jag får återkomma med en skiss + bild på detta praktikfall.

Någon stång är inte att tänka på - det skulle bli lite mycket gogo-dansarkänsla över det.... :) Kanske i sovrummet men inte mitt i vardagsrummet....
 
Just med nedböjningen pga spännvidden så går det ju inte att komma ifrån.. En nedböjning blir det alltid trots att man är långt ifrån maxlast. Således måste varje takstol som skall placeras på balken pallas upp olika mycket..

Som tidigare talare varit inne på så rekommenderar jag också en HEA eller HEB balk. Jag har en hållfasthetstabell här med olika balkar och dess hållfegenskaper. Vid en jämförelse av förhållandet böjmotstånd[mm^3]/höjd[mm] får vi följande exempel:

HEA 200: 2,05 (OBS: 190mm hög!)
HEB 200: 2,85
VKR 200x200x10: 1,87 (200x200x10 har ungefär samma böjmotstånd som HEA/HEB 200.)

Således får du bäst böjmotstånd (=minst nedböjning) per höjdenhet om du väljer en HEB. Du måste givetvis ta reda på vilka belastningar som kan uppstå och sedan välja balk efter det.

Hoppas detta hjälper dig lite ;-)

//Magnus, Ingenjörsstudent inom Maskinteknik.
 
Ok, här kommer ett försök till kompletterande information:

Så här ser det ut i verkligheten:

PICT2723s.JPG

Väggen bakom soffan är en fd yttervägg (långsida!) och denna skall bort helt. I tillbyggnaden bortom väggen är vindsbjälklaget parallellt med den fd ytterväggen. Vidare så vilar väggen som skall bort på grundmuren, så ordentligt underlag för balkens stödpunkter kan lätt ordnas (tex 3st 45x120 eller 45x145 ihopslagna till en stolpe).

Taket är liksom huset byggt i vinkel, men jag föreslår att balken beräknas för last som om vinkeltaket inte fanns där. Konstruktionen är nämligen lite underlig....

Som synes är också en öppning gjord, utan fullgod avlastning.

Ritningen som hittas på länken nedan specar var takstolarna finns. Klarar man sig med en balk som är kring 200mm hög så låter jag gärna bli att montera balken I vindsbjälklaget - under räcker.... det lär vara besvärligt nog ändå..... 3-400kg känns dock hyfsat hanterbart....

http://www.mugglo.net/mix/PICT2726s.JPG

Huset är beläget i 08-land.

Vad gäller krafter och riktningar kan jag inte se annat än att det uteslutande rör sig om vertikala krafter?


Går det att göra några kloka beräkningar på balkens dimensioner map detta? Hjälp mottages tacksamt!
 
Vi behöver också information om hur stor takyta som kommer vila på balken, samt lite hur taket är uppbyggt.

Nu kan inte jag ta på mig att beräkna vilken balk du bör ha eftersom jag inte har fackunskaper inom bygg. I princip är det ju samma metoder, men man behöver veta lite regler osv.

Hoppas mitt förra inlägg hjälpte lite..
 
Ett litet tips om du skall köpa balk. Jag behöver en enklare förstärkning av en mellanbjälklagsbjälke. Skall köpa 4,5m plattjärn 150mm.

Ringde en byggsmidesfirma dom ville ha 3000 kr. Sedan rinde jag en skrotfirma som jag hittade på gulasidorna, det stod i deras annons att dom även sålde "handelsstål" så det är inte skrot man köper av dom. Där kommer den att kosta 600 kr.

I det billigare alternativet får jag göra skruvhålen själv.

Edit: Det sod i ett inlägg lite högre upp att man behöver brandisolera balken. Enl vår. konstruktör så behövs inte det i en villa, utan bara i offentliga lokaler (och den diskussionen gällde en lite mer avancerad balk som vi behöver i nästa etapp på vårt bygge). Däremot så kan den behöva kondensisoleras om den delvis ligger i kall zon av huset.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Vi behöver också information om hur stor takyta som kommer vila på balken, samt lite hur taket är uppbyggt.

Nu kan inte jag ta på mig att beräkna vilken balk du bör ha eftersom jag inte har fackunskaper inom bygg. I princip är det ju samma metoder, men man behöver veta lite regler osv.

Hoppas mitt förra inlägg hjälpte lite..
Takytan kan uppskattas till ca 25kvm.

Magnus, all input är välkommen, din info gör ju valet av balk lättare för en lekman eftersom det är just höjd vs nedböjning som är starkt styrande parametrar.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.