Gjort en fuktutredning i min gillestuga pga riskkonstruktion. Resultatet var att det hittade i ett hörn förhöjd fuktvärde.
Alla skrek dränera så jag har tagit in offerter för att sätta igång arbetet.

MEN idag när jag hade en bekant förbi konstaterade han att i samma hörn är det en spricka i ytterväggen samt att stupröret som går längs den väggen, går rakt ner i backen till ett rör som är totalt stopp i.

Enligt han är det förmodligen bara att leda bort vattnet från rännan så kommer problemet att vara löst.

Är det rimligt ? Jag har nu lett bort vattnet iallafall, när kan jag fuktmäta igen för att kolla om det gett resultat ?

Behöver jag inte dränera tar jag gärna pengarna till annat som behövs, hur bör jag göra..
 
Det beror väl också lite på vad det är för riskkonstruktion, vilken jordmån du har, hur gammal nuvarande dränering är osv.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det beror väl också lite på vad det är för riskkonstruktion, vilken jordmån du har, hur gammal nuvarande dränering är osv.
Uppreglat golv o väggar på souterängvåning
Dränering är sen byggår/aldrig dränerat.

Varför jag tvekar är för att bara just hörnet var fuktigt där röret i backen var igensatt. Övriga mätpunkter hade normala värden och var torra.

Enligt grannen är husen på vår gata byggt högt med mycket sand, vad nu det har för betydelse :)
 
K Konradsson87 skrev:
Uppreglat golv o väggar på souterängvåning
Dränering är sen byggår/aldrig dränerat.

Varför jag tvekar är för att bara just hörnet var fuktigt där röret i backen var igensatt. Övriga mätpunkter hade normala värden och var torra.

Enligt grannen är husen på vår gata byggt högt med mycket sand, vad nu det har för betydelse :)
Sand är bra eftersom det inte står vatten stilla i det.
Den konstruktionen är ju dålig redan från början men om det inte luktar illa eller så och du inte har tänkt att renovera så skulle jag avvakta om det verkar torka ut när du fått bort takavvattningen.
Däremot så skulle jag inte ens knappt lägga pengar på nya tapeter i bakre delen av en suterängvåning utan att först dränera på utsidan och sedan riva allt uppreglat in på betongen för att göra om och rätt (inget organiskt)
Antagligen ingjutna träreglar i betongplattan och utrullad mineralull direkt på betongen, sedan ett självbärande parkettgolv på reglarna.
Jag har rivit ur en sådan undervåning i mitt förra hus och det var ingen fröjd för varken näsa eller öga. Det visade ingen fukt alls vid mätningar men luktade skit när man öppnat golvet och rullade ihop isoleringen.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Sand är bra eftersom det inte står vatten stilla i det.
Den konstruktionen är ju dålig redan från början men om det inte luktar illa eller så och du inte har tänkt att renovera så skulle jag avvakta om det verkar torka ut när du fått bort takavvattningen.
Däremot så skulle jag inte ens knappt lägga pengar på nya tapeter i bakre delen av en suterängvåning utan att först dränera på utsidan och sedan riva allt uppreglat in på betongen för att göra om och rätt (inget organiskt)
Antagligen ingjutna träreglar i betongplattan och utrullad mineralull direkt på betongen, sedan ett självbärande parkettgolv på reglarna.
Jag har rivit ur en sådan undervåning i mitt förra hus och det var ingen fröjd för varken näsa eller öga. Det visade ingen fukt alls vid mätningar men luktade skit när man öppnat golvet och rullade ihop isoleringen.

Jaa det var ju egentligen min plan i början men blivit väldigt fundersam på riva ut något som är torrt och verkat klarat sig senaste 50åren, upplever inget problem med hälsa eller dyl.

Rycker absolut i snåltarmen, vill lägga ut mitt golv som står och skräpar i garaget :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.