Hej,
Jag planerar för ett husbygge och och turen har kommit till fasad och plåtar runt fönster/dörrar.
Jag skulle vilja göra likt bilden nedan men tycker att överblecket ser lite kort ut (lika långt som fönstret är brett om jag fattar bilden rätt).

Man skulle givetvis kunna göra blecket några centimeter längre och jacka ur brädorna på sidorna men jag tror inte det blir riktigt lika snyggt. Dessutom lite mer jobb.

Någon som vet vad regler och normer säger?
Tack på förhand.

PS. Bilden är skamlöst stulen från icke namngiven blogg. Hoppas det är ok..


ftyb86HuOwkrYZCEpAF03qMBxsaNrhhFvyBM1GLiNLuP3OoZwdLKMYog-Tj-Vppq1OxDw0EK-iICpABv1_sDDIBRIgHK3JRL8am9R6ZtQ9S_853HsGx8KtDfdNgGyu1Aq9Z753qal5XURQyOfGVS-Q=s0-d-e1-ft
 
Håller med dig! Finns inga regler vad jag vet. Men det vanliga som rekommenderas är dubbla bleck. Ett som ligger över fodret (som inte finns på din bild) och sticker ca 4cm utanför fönstret på varje sida enligt vår plåtslagare. Sen har man ett bleck under fodret som går in till fönsterkarm.

Själva ville vi ha det som på din bild vilket är exakt lösningen körde på. Såg inga läckage innan vi drevade inifrån och har även kollat senare med fuktmätare utan onormala fuktvärden. Vi har tätat med byggfog i ytterkanter och även mellan salning och fasadpanel. Men räkna med att behöva bättra på externa fogar när trät rör sig.
 
K keynes skrev:
Håller med dig! Finns inga regler vad jag vet. Men det vanliga som rekommenderas är dubbla bleck. Ett som ligger över fodret (som inte finns på din bild) och sticker ca 4cm utanför fönstret på varje sida enligt vår plåtslagare. Sen har man ett bleck under fodret som går in till fönsterkarm.

Själva ville vi ha det som på din bild vilket är exakt lösningen körde på. Såg inga läckage innan vi drevade inifrån och har även kollat senare med fuktmätare utan onormala fuktvärden. Vi har tätat med byggfog i ytterkanter och även mellan salning och fasadpanel. Men räkna med att behöva bättra på externa fogar när trät rör sig.
Tack för svar. Att täta som du beskriver är något jag funderat på. Även mellan sadling och karm då sadlingen inte än skruvad i karmen. Hur gjorde du där?

Jag funderar på om det inte finns något alternativ till vanlig fog som kan fungerar bättre, t.ex någon typ av expanderande fogband. För att slippa kladda och bättra på när träet krymper. Frågan är bara om det finns någon lämplig produkt...
 
Putsad fasad ;)
 
X xLnT skrev:
Putsad fasad ;)
Aha. Tack ändå för input.
Ingen mer som har några åsikter?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Att täta som du beskriver är något jag funderat på. Även mellan sadling och karm då sadlingen inte än skruvad i karmen. Hur gjorde du där?

Jag funderar på om det inte finns något alternativ till vanlig fog som kan fungerar bättre, t.ex någon typ av expanderande fogband. För att slippa kladda och bättra på när träet krymper. Frågan är bara om det finns någon lämplig produkt...
Jo, det finns ju expanderande fogband som skyddar mot eventuellt slagregn som skulle ta sig igenom en liten glipa mellan salning och karm.

Annars är det ju bara att dra en sträng utefog på karmkanten innan du trycker dit salningen. Den fogen sitter ju skyddad sen och lär inte behöva bättras på nåt speciellt.
 
Låter rimligt med expanderande fogband. Men rent intuitivt låter det som att ett sådant kommer svälla utåt och se illa ut. Jag har bättrat på en runda nu, ca 6 månader efter fasadpanelen monterades. Hoppas på att trät krymt färdigt nu.

Har ingenting mellan salning och karm. Men kanske drar på en fog där med. Generellt ska det mycket till innan regnvatten tränger ända in till stommen, både där och mellan salning och panel så jag är inte så orolig.

Fasaddetaljbild som visar karm och anslutning till salning utan synligt fogband, och möjliga svällningsområden markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men nu kommer du ju bara åt att foga ”synligt” i hörnet. Det är bättre att dra fogen där karm och salning möts, på salningens kortsida så att säga. Då är den skyddad och syns inte.

Fogbandet sätts mellan karm och regel, innan salningen monteras. Kolla någon bild på hur man monterar fönster/salning hos nån fönstertillverkare så får du se i genomskärning hur det ska se ut. Fogbandet ersätter då luftspalten mellan drev och salning.
 
Inte meningen att detta skulle handla om vårt bygge. Mina snickare satte inget mellan salning och karm men för nybyggarn3 är det inte för sent!
 
K keynes skrev:
Låter rimligt med expanderande fogband. Men rent intuitivt låter det som att ett sådant kommer svälla utåt och se illa ut. Jag har bättrat på en runda nu, ca 6 månader efter fasadpanelen monterades. Hoppas på att trät krymt färdigt nu.

Har ingenting mellan salning och karm. Men kanske drar på en fog där med. Generellt ska det mycket till innan regnvatten tränger ända in till stommen, både där och mellan salning och panel så jag är inte så orolig.

Tack för svar.
En anledning till att jag vill undvika högmässa är att både sadling och panel ska vara omålad. Att fogbandet ska svälla utåt låter troligt. Frågan är bara hur mycket det stör.

Att det ska mycket till håller jag med om. Vi bygger dock väldigt nära havet och vill gärna ha hängslen och livrem. Mellan karm och fasadskiva har jag tänkt täta med difföppen tejp.
[bild]
t
 
K keynes skrev:
Låter rimligt med expanderande fogband. Men rent intuitivt låter det som att ett sådant kommer svälla utåt och se illa ut. Jag har bättrat på en runda nu, ca 6 månader efter fasadpanelen monterades. Hoppas på att trät krymt färdigt nu.

Har ingenting mellan salning och karm. Men kanske drar på en fog där med. Generellt ska det mycket till innan regnvatten tränger ända in till stommen, både där och mellan salning och panel så jag är inte så orolig.

[bild]
Tack för svar.
Att fogbandet ska svälla utåt låter troligt. Frågan är bara hur mycket det stör. Vi ska ha omålad fasad och sadling, vilket gör att jag inte tror på vanlig fog.

Håller med om att risken för problem med fukt bör vara låg. Då vi ska bygga riktigt när havet vill jag dock täta så gott det går. Mellan karm och fasadskiva har jag tänkt täta med difföppen tejp.
 
Inga mera synpunkter angående längden på överbleck?
 
N nybyggarn3 skrev:
Inga mera synpunkter angående längden på överbleck?
Överblecket är precis lagom långt i och med att Det täcker den stående smygen(salningen) Det blir ju inga foder med den lösningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.