K KWesterberg skrev:
Vi sådde ny gräsmatta i Stockholm på Valborgsmässoafton och på samma gång försvann värmen. Vad bör jag tänka på nu? Är det bara tålamod som gäller eller bör vi försöka hjälpa fröna på traven? Borde vi lägga på en fiberduk för att skynda på sådden en aning? Hur mycket behöver jag vattna när termometern står på bara några plusgrader? Vore tacksam över att få ta del av era kunskaper och tips! :)
Grattis, det gjorde jag med! Investerade och la ut vattenspridare för att täcka varenda vrå och automatiserade det så att jag kan ställa schema när det skall vattnas och hur länge. Var jättenöjd och tänkte att nu jäklar skall det hända grejer. (var ju varmt då.....)

Hann använda det i 2-3dgr sen försvann värmen, mindre skurar började komma och även snö och frost. Haha, helt otroligt!!

Men men, det är bara att ha tålamod. Man brukar väl säga att jorden skall ha en temp på ca 10grader eller mer för att det ska gro. Samtidigt skall du hålla jorden/fröna lätt lätt fuktiga tills det börjar gro och växa lite. När du sedan ser att det börjar bli jämnt grönt överallt, då ska du vattna desto rikligare fast mer sällan. Efter första klippningen så gödslar du!
 
  • Gilla
KWesterberg och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Jag skall också så gräsmatta, tänkte göra det i augusti/september.

Då hade jag tänkt gå tillväga på följande sätt:

1. Gå med gallervält.
2. Vattna all jord.
3. Använda spridarvagn för gräsfrön.
4. Gå med rundvält för att platta till.
5. Vattna.

Är detta ett vettigt tillvägagångssätt?

När skall man kasta på gräsmattegödsel?
Min erfarenhet är att gräs är otroligt tåligt när det väl etablerat sig, men det kan ta lite tid innan det just etablerar sig.

Att gå med gallervält är bra, men även andra sätt funkar. Då vi skulle fixa gräsmatta hade jag hyrt en, men då jag skulle hämta den så var den borta från butiken och jag fick åka hem. Istället använde jag ett armeringsnät som jag drog efter mig då jag gick fram och tillbaka över jorden.

Att vattna all jord är bra, men borde vara mest viktigt efter att du sått. Sår du på sensommaren behövs det nog knappt, det blir mycket dagg på nätterna. Jag är även tveksam till att grundgödsel behövs då, i princip skall väl gräset gro och etablera sig för att sedan gå i vintervila. Jag skulle vänta med gödning till växtperioden drar igång på våren.

Skippa spridarvagn. Vi lånade en av grannen, men jag tyckte jag hade bättre koll på sådden då jag slängde ut gräsfröna "för hand".
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F
T Thomas' skrev:
Ok, var kommer detta in i min lista då? Ska jag gallra upp marken, gödsla, sedan vattna och sedan så?
Gödsla och gallervälta/kratta ner det lätt innan bevattning skulle jag säga.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F
T Turbo_Tail skrev:
Detta är ju gamla (bonde) sättet att så en gräsmatta. Men det är väl korn och inte havre som brukade användas? Detta var väl främst för att man endast använde långsamt groende grässorter (timotej?) och om man inte blandade i någon snabbväxande ettårig växt så tog ogräset över efter några veckor. Idag finns det nog ingen professionell gräsläggare som skulle komma på tanken att använda korn/havre annat än bönder... :)
Har väl lite bonnablod antar jag? Men visst fan är det havre? Sår du en premium fröblandning så är den seg att etablera och långsamtväxande. OCh det snabbväxande skitet vill jag inte ha, massa raj och grovt skitgräs. Faktum kvarstår, jag skulle inte tveka att pyttsa ut lite havre för att snabbt binda jorden och få lite grönt.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Grattis, det gjorde jag med! Investerade och la ut vattenspridare för att täcka varenda vrå och automatiserade det så att jag kan ställa schema när det skall vattnas och hur länge. Var jättenöjd och tänkte att nu jäklar skall det hända grejer. (var ju varmt då.....)

Hann använda det i 2-3dgr sen försvann värmen, mindre skurar började komma och även snö och frost. Haha, helt otroligt!!

Men men, det är bara att ha tålamod. Man brukar väl säga att jorden skall ha en temp på ca 10grader eller mer för att det ska gro. Samtidigt skall du hålla jorden/fröna lätt lätt fuktiga tills det börjar gro och växa lite. När du sedan ser att det börjar bli jämnt grönt överallt, då ska du vattna desto rikligare fast mer sällan. Efter första klippningen så gödslar du!
Japp! Idag kom bevattningen i form av flera härliga hagelskurar. Tålamod var ordet! Tack för tydliga direktiv ang bevattning, klippning och gödsel. Viktigt också att inte klippa för kort i början, eller hur?
 
T
F fsn skrev:
Har väl lite bonnablod antar jag? Men visst fan är det havre? Sår du en premium fröblandning så är den seg att etablera och långsamtväxande. OCh det snabbväxande skitet vill jag inte ha, massa raj och grovt skitgräs. Faktum kvarstår, jag skulle inte tveka att pyttsa ut lite havre för att snabbt binda jorden och få lite grönt.
Åtminstone i Österbotten så har det av gammalt varit brukligt att använda korn, fastän havren varit lika vanlig som gröda. Men det kanske finns andra traditioner på andra håll? Jag vet inte orsaken, men jag har alltid antagit att det är för att korn har snabbare växttid jämfört med havre.
 
K KWesterberg skrev:
Japp! Idag kom bevattningen i form av flera härliga hagelskurar. Tålamod var ordet! Tack för tydliga direktiv ang bevattning, klippning och gödsel. Viktigt också att inte klippa för kort i början, eller hur?
Precis, vänta tills det växt till ca 5-7cm. Sedan klipper du ett par, tre cm....
 
  • Gilla
Simor och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Jag skall också så gräsmatta, tänkte göra det i augusti/september.

Då hade jag tänkt gå tillväga på följande sätt:

1. Gå med gallervält.
2. Vattna all jord.
3. Använda spridarvagn för gräsfrön.
4. Gå med rundvält för att platta till.
5. Vattna.

Är detta ett vettigt tillvägagångssätt?

När skall man kasta på gräsmattegödsel?
Vi körde också med rundvält men fick rekommendation att mindre områden lika gärna kan trampas till. Bjud in grannar med stövlar var det någon som sa. Håller också med om att du nog kan skippa spridarvagn. De frön vi använde kom i kartong som var praktisk att sprida ifrån. Hade hål (likt ett saltkar) på ena sidan.
 
T
Olika bud här. Gödsla innan, gödsla senare... precis som när man söker på nätet.
 
T Thomas' skrev:
Olika bud här. Gödsla innan, gödsla senare... precis som när man söker på nätet.
beror mycket på hur bra jord du har från början jag har några bitar på min 9 år gamla gräsmatta som alltid behöver mer gödning. mao.. dåligt matjord där...
 
T
P Peter_Bromma skrev:
beror mycket på hur bra jord du har från början jag har några bitar på min 9 år gamla gräsmatta som alltid behöver mer gödning. mao.. dåligt matjord där...

Ok. Men om man är osäker på jorden, skall man då gödsla kanske någon månad efter? Vad är det bästa man kan göra?

Sedan undrar jag om någon kört med en sådan här på gräsfrö:

https://www.bauhaus.se/universalspridare-12l-bredd-45-cm

Eller är det bara skit?
 
såna spridare e bara sk-t... jag har en liknande svindyr gardena.. samma med den. bara fastnar.. så får massor eller inget. kasta för hand med lite snärt i handleden bara. samma med gödsel. släng på lite grann om du är osäker. det skadar inte så länge du inte tar för mycket så det bränner. skulle säga max hälften av vad de rekomenderar för färdigt gräs.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Grundgöd genom att fräsa ner gödsel i jorden innan sådd. När fröna gror skall de vara konstant fuktiga, det är då som de är som känsligast. När gräset blivit sex cm långt klipper du för första gången (1/3). Sex veckor efter grodd gödslar du igen.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
F
elpaco elpaco skrev:
Grundgöd genom att fräsa ner gödsel i jorden innan sådd. När fröna gror skall de vara konstant fuktiga, det är då som de är som känsligast. När gräset blivit sex cm långt klipper du för första gången (1/3). Sex veckor efter grodd gödslar du igen.
Det var ju skönt att vi tyckte lika om gödslingen.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Det är klart det är bra att grundgödsla. Men absolut inget måste... allt beror på vilken nivå du vill lägga dig på. Det är också positivt att lägga odlingsduk ovanpå hela gräsmattan efter sådd för att skydda fröna från fåglar, ogräs och påskynda processen... men inte heller det ett måste!

Du får välja själv var du vill lägga ribban helt enkelt. Men den vanlige Svensson tror jag oftast nöjer sig med att bara slänga ut fröna och låta det vara. Sedan vattna lite då och då, och det brukar ju funka det med! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.