Att det är den som förorenar mark som blir skyldig till sanering stämmer nog inte.
Köper man ex en gammal nerlagd mack eller galvindustri kan man åka på alla saneringskostnader som ny ägare. Om det finns risk för det, skulle jag inte ens riskera att skriva om det online. Det kan bli riktigt dyrt..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har du tur har de grävt ner några gamla skatter! Sånt som för 50-60 år sen räknades som skrot och som man bara ville bli av med och som nu är värt pengar. Kanske några gamla motorcyklar eller mopeder. Eller vaser/porslin som klarat sig. Vem vet, du kanske går plus på att gräva upp skiten!
 
  • Gilla
  • Haha
Bettan74 och 7 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Att det är den som förorenar mark som blir skyldig till sanering stämmer nog inte.
Köper man ex en gammal nerlagd mack eller galvindustri kan man åka på alla saneringskostnader som ny ägare. Om det finns risk för det, skulle jag inte ens riskera att skriva om det online. Det kan bli riktigt dyrt..
Det är skillnad på privata tomter och ställen där man har bedrivit verksamhet, men grundregeln är att den som har förorenat ska sanera. Ofta finns dock inte det företaget kvar, så då blir det en fråga för den nuvarande ägaren tillsamman med samhället beroende på när föroreningen blev känd.

"2 kap. 8 § miljöbalken
Alla som bedriver eller har bedrivit en verksamhet eller vidtagit en åtgärd som medfört
skada eller olägenhet för miljön ansvarar till dess skadan eller olägenheten har upphört
för att denna avhjälps i den omfattning det kan anses skäligt enligt 10 kap. I den
mån det föreskrivs i denna balk kan i stället skyldighet att ersätta skadan eller olägenheten
uppkomma."


"10 kap. 3 § miljöbalken (lydelse efter 2007-08-01)
Om det inte finns någon verksamhetsutövare som kan utföra eller bekosta det avhjälpande
av en föroreningsskada som skall ske enligt bestämmelserna i detta kapitel, är
var och en som förvärvat den förorenade fastigheten ansvarig, om förvärvaren vid tiden
för förvärvet kände till föroreningen eller då borde ha upptäckt den. I fråga om en
förorenad byggnad eller anläggning gäller detsamma den som förvärvat den fastighet
där byggnaden eller anläggningen är belägen. Med förvärv av fastighet likställs förvärv
av tomträtt."
 
Hej. En annan bra sak att veta. Dolda fel försäkringen tecknad av säljaren är det troligtvis bara säljaren som kan påkalla. Men om ni är snabba finns chans att ni kan ta över så att ni kan ta direkt med försäkringsbolaget vid dolt fel. Brukar kunna gå att flytta över men bara alldeles vid köpetillfället o en bit fram. Mycket enklare för er för säljarna och för bolaget.
 
Fruktsallad
Jag sitter i samma sits nu och än så länge har vi hittat 3 bilbatterier, en uppsättning bildäck på fälg, resterna av ett gammal badrum som renoverades, en cykel, glas, plast, krukor, lastpallar, tegel, stuprör, staket, takpannor, målarburkar, brädor, dörrar, 2 stolar.. ja ni fattar. Lite smått och gott som är jättejobbigt att köra till tippen och som man lämpligast lägger längst ner i en stor rishög längst bak på tomten. Det fanns inte en chans för oss att se detta på visning och vid rundvandring inför övertagandet eftersom det som syntes var en stor hög av trädgårdsavfall. Dvs. ris, häckklipp, beskurna buskar, jord från sommarblommor, träd som stormen tagit och som de sågat upp och lagt där, gamla grenar från frukträd och löv. Vi började riva lite i denna hög för någon månad sen för vi vill sätta upp ett staket längs tomtgräns och då låg högen lite utanför tomten. Tji fick vi. Jag vet liksom inte vad man ska göra nu liksom.. Ju mer vi river, mer dyker upp.
 
  • Wow
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Hej!

Behöver lite råd och förslag. Köpte hus där vi nu ganska exakt bott i ett år. Stor tomt på 5000kvm. Halva tomten rejält kuperad med mycket berg/naturtomt. Vi visste om att det låg lite gammalt gunnebostängsel slängd på den delen... men...
Om jag hade köpt en fastighet av ett par 80-åringar som var ursprungliga ägare till fastigheten och bott där i hela sitt liv så hade jag snarare varit förvånad om jag inte hade hittat nergrävt skrot på tomten. Förr gjorde man så, det var helt naturligt. Kanske skulle jag ta upp det med säljaren om man kan hjälpas åt med kostnaden för att ta bort det, annars skulle jag ta bort det själv, för som sagt jag skulle ha räknat med att det fanns saker nergrävt på tomten i det här fallet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Hur mycket stadsbo får man bli? Är det inte bättre att ta på sig arbetskläderna och röja bort det som stör dig.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
Jag håller med, innan det fanns sophämtning så var det ju så man gjorde, man eldade allt brännbart och grävde ner resten.. Oj vad jag och kompisarna hittade "skatter" i form av glas, porslin och nästan bortrostad metall på tomten till huset jag är uppväxt i.. (mamma och pappa var inte glada över vårat grävande), det huset som vi rev för att bygga det vi flyttade in i var ju iofs typ nundratalet år.

Även på nuvarande tomt har jag dock hittat diverse grejer som kommit upp när man gräver, trots att tomten är avstyckad på 40-talet och huset byggt 1976.. mestadels byggavfall men även glas och porslin.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Var med när min farsa var klar med sommarstugan under 70-talet och betongblandaren var
slutkörd och inte längre behövdes. Blev en grävd grop bredvid och ner åkte blandaren. Tydligen
inte ensam om detta sätt att hantera 'skräp'.
 
Det fanns som sagt en annan syn på saker tidigare.
 
  • Gilla
  • Haha
Uppfinnar-Nils och 13 till
  • Laddar…
En fd kollega hittade en bil, modell Ä, isärplockad i mindre delar och nedgrävd på olika ställen på tomten. Fick ta dit en kille med metalldetektor för att hitta alla delarna.
 
En f.d kollega berättade att hans bror(?) hade gått igenom marken på familjegården, alltså trillat ner till midjan, och det visade sej att han hade gått igenom det genomrostade taket på en nergrävd bil, som sen identifierades som gammelfarfars bil eller nåt.. när den gjort sitt användes den helt enkelt som markutfyllnad med ett tunt lager jord på :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Metafor och 5 till
  • Laddar…
P
Dagens miljötänk med att att allt ska till återvinningen är ju ett rätt nytt sätt att se på saken och är gamla ägarna idag i 80 års åldern så bör man nog ta med i beaktning att det finns spår av gamla sätt att leva på en gammal gård. Förr grävdes allt skrot och skit som inte brann stoppades på hög /grop eller utför en slänt i en lokal soptipp som sen fylldes över. Finns nog skrot på merparten av alla gamla gårdar ,bara frågan om nån hittat den ännu. om inte nån storstädat men även då är det troligt att man bara hittat hälften. Syntes det gammalt skrot på marken så borde man kanske ha kollat närmare på det eller bara insett att det ingår i affären. Dagens tänk att allt som kostar pengar att åtgärda ska gamla ägarna betala kommer ju leda till att allt snart säljs med friskrivningsklasuler för att slippa sånt. Och dom flesta dolda fel försäkringar friskriver sig från så mycket så dom är väl praktiskt taget värdelösa i slutänden. kasta skiten på släpkärran och åk till tippen och täck över resten när du tröttnat. :)
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Låt de stackars människorna vara...
De kommer ifrån en tid då ingen brydde sig om sådan dumpning så straffa inte dem för det!!!

Antingen så plockar ni bort det själva, eller så låter ni det bara vara.
Angående miljöpåverkan så är det en droppe i oceanen i jämförelse.
 
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Om ni har tur så kan det kanske rent av finnas metall bland skrotet som är värt mer än kostnaden att bortforsla allt? Inte jättetroligt men det är ju bingo om ni skulle hitta t.ex. ett rejält koppartak eller stora mängder gamla kablar eller liknande.

Elektronik ska visserligen sorteras separat, men det är mest riktigt gammal elektronik (säg före nån gång på sjuttiotalet) som kan innehålla riktigt farliga gifter såsom PCB. Det är ju dessutom väldigt lätt att identifiera vad som är elektronik och separera från annat.

En variant är ju att bara låta högen vara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.