Skall dra ventilationskanaler till FTX. Tilluftskanalen (55l/s) delas upp i två kanaler (27l/s), som i sin tur går till tre tilluftsdon (5l/s, 5l/s & 17l/s). I princip gör jag dimensioneringen med hänsyn till flöde och rörens area.
Dvs 160mm->2x125mm->3x100mm.

Det jag grunnar lite på är om den sista delningen skall vara 2x100mm+125mm (2x5l/s+17l/s), mest på grund av att det sista biten gå ca 8m längre bort.

Finns det något annat som man skall ta med i beräkningen?

Tacksam för svar.
 
Du får nog inga större problem med dina kanalstorlekar:
Lite siffror (flöde kanal hastighet), bara framtagna med lathunden men ger en fingervisning.
55 l/s 160mm = 2,8 m/s
27 l/s 125mm = 2,2 m/s
17 l/s 125mm = 1,4 m/s
(17 l/s 100mm = 2,1 m/s alternativ)
Som du ser ligger du under 3m/s hela tiden och då lär du inte få några problem.

Undra lite varför sådan skillnad mellan flöde (jämför 5 och 17 l/s) ?
Och glöm inte en ljudfälla i systemet så du slipper lyssna på tilluftsfläkten, enklast på 160mm kanalen. :)
 
T
Undrar om det finns någon mall för beräkning på nätet där man kan välja mellan rund/rektangulär kanal.
Anledningen är ett svårforcerat ställe genom trossbotten med tegel/bärande balk där max 80mm rund går igenom men bredden är över 500mm på detta ställe, så att köra rund 160 till rektangulär x mått tillbaka till rund 160 borde fungera utan att kvadda halva huset.

 
flöde/area=hastighet :) (och håll ordning på enheterna så dur får hastigheten i m/s)
Se sedan till att hastigheten ligger under 3 m/s så brukar det inte vara något problem med ljud/tryckfall och så.
Lindab hade förr en "räknesticka" (den jag använder som lathund) lite svår att använda vid låda flöde (<100 m3/h).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.