Hej
Letar efter vår första villa och har lånelöfte hos flera banker på en summa. Jag har dock spanat in ett objekt som banken dock sätter tak på fler 100kkr under mitt lånelöfte för. Dvs min nuvarande bank. Det var enligt banken svårbedömt då det inte sålts något på den gatan på flera år. Men marknadsvärdet sätta väl ändå till vad en köpare är villig att betala för den? Således bör ju dock mitt tak vara mitt lånelöfte så länge man inte försöker köpa ett skatbo för låångt över närliggande villors priser? Annars kan jag ju tycka att ett lånelöfte är utan värde.
 
Bostaden är ju säkerheten för erat lån.
Banken anser kanske att huset/tomten har ett visst maxvärde. Skulle ni betala mera för huset än banken värderar det till, så skulle en ev försäljning ej täcka lånen. Banken blir utan pengar. Därav att de satt en gräns på maxpris.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Men jag tänker att om bud kommer över taket men det är marginal kvar till lånelöftets tak så betyder ju det bara att fler är beredd att betala den summan och då är ju marknadsvärdet ändå över bankens uppskattade värde.
 
Vissa objekt är svårare att köpa, vi hade samma problem med vårt första boende och fick betala mer än 15% kontant.
Problemet var att typ inga objekt såldes på öppna marknaden där, de mesta såldes på blocket och privat.

Det blev en ond cirkel, eftersom det var lågt värderat så ville ingen sälja med mäklare (extra kostnad), således blev objekten aldrig provade mot öppna marknaden. Och bankerna fortsatte vara restriktiva.

Vi sålde sen på öppna marknaden (som tur är, vi skulle först sälja privat men köparna var "oroliga" över vad vi ville ha), första på flera år. Vi fick 120% budgivning. Vi bodde där i 4 år.
 
Jo helt rätt, men fortfarande är det ju "bankens hus" vid lån. Så tyvärr får man rätta sig efter dem. Men jag förstår din tanke.
 
K kallebunka skrev:
Men jag tänker att om bud kommer över taket men det är marginal kvar till lånelöftets tak så betyder ju det bara att fler är beredd att betala den summan och då är ju marknadsvärdet ändå över bankens uppskattade värde.
Det är ju dock inte alltid sant.
Säg att ett objekt för 3 miljoner budas upp till 6 miljoner av två personer med mycket pengar, objektet är inte värt det men de bara måste ha det av någon anledning.
 
Det är väl så att bankens värdering är vad de kan sälja det för "imorgon", det vill säga det måste finnas många tänkbara köpare för det priset, inte tex bara två stycken som trissar upp varandra.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Hej
Tack för alla svar, det har varit händelserika dagar sedan jag skrev här. Vi började buda på fastigheten men stannade vid bankens godkända summa. 3 andra budgivare fortsatte upp en bit till innan det stannade och vi kände att vi tyvärr förlorat, det tog emot.
Igår ringde dock mäklaren, budgivaren i toppen krånglade med finansiering och besiktning, 2a under var velig över hur de ville göra och den 3e fick mäklaren inte ens tag i. Jag förhandla då med både mäklare och bank och det hela slutade med att vi skrev papper på en summa ett litet steg upp från där vi först stannade. Så nu blir fokus istället på att sälja nuvarande bostad. :)
 
I det fallet skulle ni inte skrivit på ett bud högre än ert sista utan snarare ett bud under ert sista :rolleyes:
 
Kändes inte som rätt läge då de var 3 andra över oss. Det var inte mycket över heller, vi möttes på närmaste jämna, kändes dumsnålt att bråka om enstaka % skillnad.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
J
Grattis till huset!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Grattis. Vi köpte vårt första hus på samma sätt. Var en riktig strulpelle som vann och omöjlig att ha och göra med.
 
Lånelöftet är väl hur stort lån som banken anser att ni med er ekonomi klarar av att ta.

Men som har påpekats så finns det ju också normalt en gräns på hur stor del av köpeskillingen som man får låna. Numera är det väl t.o.m. lagstiftat att man får låna max 85%?

Så i princip får man ta lånelöftet delat med 0,85 så ser man hur dyrt hus kan man köpa.
 
Nja. Lånelöftet är ju efter ens ekonomi och tänkt kontantinstans som skall vara minst 15% av priset. Lånelöftet anger dock bostadens maxpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.