harry73
MikaelKberg MikaelKberg skrev:
Vet du ifall man kan fortsätta med förhandsbeskedet som vanligt och att detta ligger med som en utredning som fortsätter efter förhandsbeskedet? Typ att det ska finnas dispens innan ev. markarbeten/byggnationer börjar? Så att vi kan komma vidare med avstyckningen av tomten och för att göra detta så behöver vi ett förhandsbesked.
Nej, detta måste lösas först. Skulle ni kunna stycka av marken, är det inte längre jordbruksmark och försvinner biotopskyddet. Så pga biotopskyddet kan man inte godkänna något som gör att biotopskyddet försvinner. Först när det är beslutat att ni får dispens kan man godkänna åtgärdar som tar bort biotopskyddet.
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
Det räcker inte att skicka foton från marken till dem?
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
harry73
Kan man bjuda in handläggaren att komma förbi hos er och berätta lite mer om biotopskyddet i förhållande till er åkerholm?
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det räcker inte att skicka foton från marken till dem?
Jag har gjort det och tagit bättre bilder än kommunen. Men då, vad jag förstått, en åkerholme teoretiskt kan se ut hur som helst och vara så liten som helst så förväntar jag mig inte att Länsstyrelsen kommer yttra sig mer i detta utan att jag får söka dispens :/
 
harry73 harry73 skrev:
Kan man bjuda in handläggaren att komma förbi hos er och berätta lite mer om biotopskyddet i förhållande till er åkerholm?
Jag verkar inte kunna få ut handläggaren ifrån Länsstyrelsen dock utan måste ansöka om dispens i så fall.
 
Vad jag hört om åkerholmar är att det är biotopsskyddat för att t ex gnagare ska kunna ta paus och gömma sig från rovdjur på en stor öppen åker. Den ska då vara bevuxen eller bestå av stenblock. Det kan finnas möjlighet Är den över 3 000 kvm är det inte längre en åkerholme.

Detta blev jag informerad om för 10 år sedan. Om biotopsskyddet för åkerholmar är annorlunda idag vet jag inte.

Det som du tagit kort på ser för mig inte ut att kunna berika flora eller fauna. Berg i dagen.

Du kan inte ta det jag skrivit för sanning. Jag är vanlig lekman.
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
Vad händer om "den bara är borta" en dag?
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
C chris81 skrev:
Vad jag hört om åkerholmar är att det är biotopsskyddat för att t ex gnagare ska kunna ta paus och gömma sig från rovdjur på en stor öppen åker. Den ska då vara bevuxen eller bestå av stenblock. Det kan finnas möjlighet Är den över 3 000 kvm är det inte längre en åkerholme.

Detta blev jag informerad om för 10 år sedan. Om biotopsskyddet för åkerholmar är annorlunda idag vet jag inte.

Det som du tagit kort på ser för mig inte ut att kunna berika flora eller fauna. Berg i dagen.

Du kan inte ta det jag skrivit för sanning. Jag är vanlig lekman.
Jag har samma inställning och känsla som du, men hittar inget som kan styrka detta. Har du någon info som stärker det? Tack
 
N Noseone skrev:
Vad händer om "den bara är borta" en dag?
Tanken har slagit mig, men då de nu har varit ute och dokumenterat så tror jag att det går emot mig. Jag har läst om ett fall då en bonde fått böter men inte hur mycket. Om jag tar bort den och kommer undan med en böter så låter det väldigt intressant. Frågan är bara hur stor bötern skulle kunna bli.
 
Täck med jord, så gräs. Fota, sök dispens.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ett litet tips är att om man är orolig för att träd, åkerholme eller något annat kan förhindra bygglov så kan man ofta åtgärda det innan man söker lov helt lagligt.

Avverka om du behöver ved, markplanera, odla eller vad som du behöver göra (om inte det är skyddat på något sätt) . Då uppstår inte diskussionen.
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Vad händer om "den bara är borta" en dag?
Precis, TS verkar bo i Borås och där pågår fortfarande landhöjningen.....
 
  • Gilla
MikaelKberg och 1 till
  • Laddar…
Bespruta skiten så får du lågt naturvärde. Problem solved. Står ju i pdfen... ;)
 
  • Gilla
MikaelKberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.