En möjlighet till, känner du någon som jobbar med hårdvaran i en IT drift? Åtminstone för (kanske 8 år sedan) följde det med högkvalitativa expander till alla servrar som ju är rejält tunga... Vi använde sälla de nya då de gamla satt i racken och då slapp man skruva ut dem och sätta in likadana.. De nya kastades (dumt nog)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vanliga expansionsbeslag går ju att få billigare än de speciella lådbeslagen.

Jag tror Biltemas kan vara helt okej i sammanhanget.
Kikade runt och köpte expansionsbeslag för 250kg Från gsf promounts i England för inte alltför länge sedan. Där borde du vara närmare 100kr per par.
Annars finns beslagsbutiken för 200kr paret.

Beslagsbutiken verkar också ha billigare lådskenor, dock inte fullutdrag, skulle rekommendera att du kikar runt där lite.
 
A
Ikea använder Blums beslag
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
leby leby skrev:
Biltema 100kr/par [länk]
M Mattsan33 skrev:
Jag har aldrig köpt nåt som jag varit nöjd med på Biltema så jag har slutat handla där.

Har du använt dom där?
De beslagen har jag använt till hurtsarna i verkstaden och där är det ganska mycket last i vissa lådor. Inga problem än så länge. Jag tror även det är dessa som @Daniel_N har använt till delar av sin verkstadsinredning och där kan vi prata om belastning och slitage som vida överstiger det man normalt åstadkommer i ett kök.
https://www.byggahus.se/forum/threads/platsbyggda-verktygshurtsar.261408/
 
Ikeas Blum skenor funkar utmärkt, visst kan man få glidlådor att funka okej med t.ex. teflonbeläggning men det är grymt skönt med rullskenor och dämpare
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är väl bara att höka över blocket och slå till direkt när någon säljer alternativt skänker bort ett gammalt kök. Montera ner allt och behåll stommar, snickra ihop egna luckor så får du det bästa av två världar
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
F Flummox skrev:
Det är väl bara att höka över blocket och slå till direkt när någon säljer alternativt skänker bort ett gammalt kök. Montera ner allt och behåll stommar, snickra ihop egna luckor så får du det bästa av två världar
Jag har kollat en del men jag tror att det kan vara svårt att få ner ett 40-tals kök utan att ha sönder det (inga skruvar på den tiden bara spik). I praktiken får man kanske tar ner minst två kök och plocka ihop till ett för att få rätt skåp.

Det kändes enklare och roligare och bygga själv
 
jac jac skrev:
De beslagen har jag använt till hurtsarna i verkstaden och där är det ganska mycket last i vissa lådor. Inga problem än så länge. Jag tror även det är dessa som @Daniel_N har använt till delar av sin verkstadsinredning och där kan vi prata om belastning och slitage som vida överstiger det man normalt åstadkommer i ett kök.
[länk]
Det stämmer! Mycket nöjd med dessa.
 
Det låter bra, jag ger Biltema förnyat förtroende
 
leby leby skrev:
nej men IKEA's har jag haft i 12 år utan problem. Jag valde att köpa lådan av IKEA och bara bygga fronten när jag gjorde eget kök. Främst för att jag ville ha rullisterna.
Hej, Vet du om det går att använda Ikea rullskenor med egna lådor? Eller är det ett system så det krävs att man använder Ikea lådor också?
 
H HMX skrev:
Hej, Vet du om det går att använda Ikea rullskenor med egna lådor? Eller är det ett system så det krävs att man använder Ikea lådor också?
De jag har bör man ha Ikea låda till. Jag har köpt andra på Biltema som jag byggt egna lådor till.
 
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Här har du bilder på hur 46 år gamla lådor ser ut... Mest och minst använd...

Nu vet jag inte vilken tidshorisont du har, men hade jag byggt något liknande så hade jag gjort nån form av utbytbar slityta...
Eller kanske annat träslag.
 
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Eller kanske annat träslag.
själv kan jag känna att det är OK att byta glidytorna var 40:e år eller så :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.