windestal
Förmodligen litet/inget, och nej, det går ofta bra att bygga på berg i dagen. Problemet är att de kära myndigheterna nu har bedömt att i detta fallet kan det vara en åkerholme, och då är den automatiskt skyddad och dispens måste då sökas, det går inte att komma runt (i alla fall inte på något sätt som går snabbare än att gå igenom dispensansökan). Resultatet kan mycket väl (troligen?) bli att värdet bedöms som lågt, dispensen godkänns och TS får bygga, men det tar ju lite tid, och det var just det jag uppfattade som TS största problem.

Edit: Detta var svar till useless kommentar lite högre upp
 
  • Gilla
BA_Fredrik och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med. Den där ”åkerholmen” har lägre naturvärde än marken runt den. Det är miljömässigt vettigt att bygga på den. Så sök dispans och planera vidare.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
windestal
MikaelKberg MikaelKberg skrev:
Precis den fråga som jag ställer mig. I min värld är detta standard på alla tomter som är lite kuperade och att man i de flesta fall spränger bort den.
Problemet här är väl att det inte är en tomt i nuläget, utan en del av jordbruksmark. På en villatomt finns inga åkerholmar, eftersom eventuella "holmar" inte omgärdas av jordbruksmark. Skulle bonden velat stycka upp hela åkern till en massa tomter skulle dessa "holmar" ha bedömts under avstyckningsprocessen, som sedan antingen avslagits/ändrats för att skydda holmarna, eller godkänts då de ej visat högt naturvärde. För den som sedan köpt en avstyckad tomt hade detta då aldrig märkts, det hade klarats av tidigare, och den personen hade "bara kunnat spränga"...
 
  • Gilla
BA_Fredrik och 1 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
På en villatomt finns inga åkerholmar, eftersom eventuella "holmar" inte omgärdas av jordbruksmark.
Jo, men frågan är hur naturvärdet kan bli så otroligt högt bara för att bergknallen omgärdas av åkermark jämfört med om den omgärdas av en gräsmatta på en vanlig villatomt?
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
windestal
Förmodligen blir det inte det i detta fall, men lagstiftningen ser ut som den gör.
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
windestal
(Och att jobba för att ändra lagstiftningen kommer ta mycket längre tid än att få en dispensansökan behandlad)
 
  • Älska
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vad jag läste i de dokument Länsstyrelse hänvisade till, kan t ex en flyttblock vara en åkerholme och ha biotopskydd. Så er häll räknas säkert också som åkerholme och har därmed biotopskydd.

Ni ska inte lägga krut på att övertyga länsstyrelsen att det inte är en åkerholme, men ni ska lägga krut på att övertyga länsstyrelsen att er åkerholme har ett lågt naturvärde och att det därmed går att ge dispens för det.

Kan vara bra att dokumentera vilka djur och växter som förekommer på holmen (troligtvis mossa och lavar och det blir säkert en bra miljö för vissa (pollinerande) insekter.
Finns det andra liknande stenar i området? Ert landskap ser rätt så småskaligt ut, så det borde ju finnas bra möjligheter för insekter att hitta skydd och mat.
Kontakt med en biolog som vet vilket språk man ska prata med handläggaren på Länsstyrelsen
 
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Herregud!

Det borde ju finnas en lag som begränsar utbredningen av miljömuppar på miljökontoren i vårt land. Det finns ju miljontals sådana berghällar, spelar roll om några stycken försvinner.

Jag hade nog undersökt konsekvenserna av att spränga bort den, för att sen kunna bygga där. Nån måtta på dumheterna får det ju ändå vara.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Det är ju ingen som sagt att den inte får försvinna. Men det måste bedömas.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Som jag förstår det är det främst håligheter och ev växtlighet som är viktig för biologisk mångfald och att holmarna därav är skyddade. Tex är stengärdsgården bakom biotopskyddad förutsatt att det är jordbruksmark vi talar om. Denna verkar mest ha lite mossa så den bör väl inte ha speciellt höga naturvärden. Så resonemaget om att söka dispens och påvisa låga värden låter nog som en bättre idé än att motbevisa att det är en holme.
 
  • Gilla
MikaelKberg och 1 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Problemet här är väl att det inte är en tomt i nuläget, utan en del av jordbruksmark. På en villatomt finns inga åkerholmar, eftersom eventuella "holmar" inte omgärdas av jordbruksmark. Skulle bonden velat stycka upp hela åkern till en massa tomter skulle dessa "holmar" ha bedömts under avstyckningsprocessen, som sedan antingen avslagits/ändrats för att skydda holmarna, eller godkänts då de ej visat högt naturvärde. För den som sedan köpt en avstyckad tomt hade detta då aldrig märkts, det hade klarats av tidigare, och den personen hade "bara kunnat spränga"...
Vet du ifall man kan fortsätta med förhandsbeskedet som vanligt och att detta ligger med som en utredning som fortsätter efter förhandsbeskedet? Typ att det ska finnas dispens innan ev. markarbeten/byggnationer börjar? Så att vi kan komma vidare med avstyckningen av tomten och för att göra detta så behöver vi ett förhandsbesked.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Herregud!

Det borde ju finnas en lag som begränsar utbredningen av miljömuppar på miljökontoren i vårt land. Det finns ju miljontals sådana berghällar, spelar roll om några stycken försvinner.

Jag hade nog undersökt konsekvenserna av att spränga bort den, för att sen kunna bygga där. Nån måtta på dumheterna får det ju ändå vara.
Håller absolut med, jag hade gjort ett ingrepp innan ifall jag visste att detta skulle bli en fråga. Men jag vill iaf. försöka följa alla riktlinjer m.m. men nu börjar det komma till en gräns då det känns löjligt och att miljö gör saker bara för att förhindra för oss.
 
harry73 harry73 skrev:
Vad jag läste i de dokument Länsstyrelse hänvisade till, kan t ex en flyttblock vara en åkerholme och ha biotopskydd. Så er häll räknas säkert också som åkerholme och har därmed biotopskydd.

Ni ska inte lägga krut på att övertyga länsstyrelsen att det inte är en åkerholme, men ni ska lägga krut på att övertyga länsstyrelsen att er åkerholme har ett lågt naturvärde och att det därmed går att ge dispens för det.

Kan vara bra att dokumentera vilka djur och växter som förekommer på holmen (troligtvis mossa och lavar och det blir säkert en bra miljö för vissa (pollinerande) insekter.
Finns det andra liknande stenar i området? Ert landskap ser rätt så småskaligt ut, så det borde ju finnas bra möjligheter för insekter att hitta skydd och mat.
Kontakt med en biolog som vet vilket språk man ska prata med handläggaren på Länsstyrelsen
Finns det något sätt att få ett ärende att gå snabbare? Kan man kontakta en biolog och på så vis skynda på det eller måste vi ännu en gång vänta mellan 6-12 månader innan vi får någon mer info?
 
M Manfreds skrev:
Som jag förstår det är det främst håligheter och ev växtlighet som är viktig för biologisk mångfald och att holmarna därav är skyddade. Tex är stengärdsgården bakom biotopskyddad förutsatt att det är jordbruksmark vi talar om. Denna verkar mest ha lite mossa så den bör väl inte ha speciellt höga naturvärden. Så resonemaget om att söka dispens och påvisa låga värden låter nog som en bättre idé än att motbevisa att det är en holme.
Det låter som att det är den väg vi får gå. Jag ska även försöka samordna ett möte med vår handläggare och miljö för att kolla på alternativa placeringar. Jag tyckte att jag var ute i god tid då vi för drygt 1,5 år sen påbörjade denna process. Tanken var att detta skulle ta 10 veckor och att vi sedan skulle påbörja en avstyckning som brukar ta upp emot 11 månader... Planen har varit att bygga huset 2020. Men om jag ska hålla på att fightas med en till myndighet så är jag rädd att min (väl tilltagna) tidsplan spricker.
 
Ja, det är fascinerande.
Det smått tragiska är att det ofta bpde är enklare och billigare att få förlåtelse än tillåtelse.

Samma tjänstemän vet ju också väl om hur viktigt det är med att korta byggtiderna mtp gällande bostadsbrist men förstår inte hur lite det ofta egentligen krävs för att få ett ärende att flyta smidigt. De små handlingarna är minst lika viktiga som de stora besluten men bekvämligheten i systemet tar överhanden på bekostnad av effektiviteten. Det är mycket beklämmande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.