Hej!

Efter många års letande har vi äntligen kommit över drömtomten, en strandtomt på 1600 m2 med en sommarstuga som ska ersättas med ett permanentboende. Vi håller som bäst på att titta i huskataloger och letar inspiration. Har en idé om vad det är vi vill ha men lyckas inte riktigt få till ritningarna fullt ut. Söker därför hjälp från alla kloka människor på Byggahus.

Förutsättningar i detaljplanen:
Byggytan för huset är begränsad till 110 m2, byggnadshöjden max 3.9 m, sadeltak utan takkupor. Komplementbyggnad på max 50 m2. Utöver detta får också byggas Attefallshus 25 m2, friggebod 15 m2, skärmtak 15 m2, Attefallskupor 2 st, Attefallstillbyggnad 15m2.

På bottenvåningen vill vi ha entré, kök, vardagsrum, föräldrasovrum, tvättstuga/groventré, wc/d. På övervåningen 3 sovrum till barnen, ett allrum, wc/d samt klädkammare.

Vi vill ha sjöutsikt (dvs. fönster mot väster) från kök, vardagsrum, föräldrasovrum och allrum.

Huset bör placeras på nordvästra delen av tomten för att kunna nyttja trädgården i söder/väster så mycket som möjligt. Det ligger en befintlig gäststuga i nordöstra hörnet, planen är att behålla denna. Ett garage kommer att byggas, placering något oklar, men troligtvis på sydöstra del av tomten.

Slänger upp ett utkast till ritningar som jag knåpat ihop så får ni komma med synpunkter/frågor/förslag.

Planritning av en framtida bostad med markerade rum som kök, vardagsrum, sovrum och ytterligare utrymmen, samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk skiss av ett tvåvåningshus med markerade rum som vardagsrum och sovrum, samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra arkitektoniska fasadritningar av ett hus med sadeltak, visande öster, väster, norr och söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två tekniska ritningar av hussektioner som visar bygghöjder och längder för en framtidig bostadssektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomtplan med ritning av hus, befintlig gäststuga och planerat garage vid stranden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Åsa Lund
Hade kanske lagt huset närmare vägen för att få större sammanhängande yta på baksidan?
 
  • Gilla
gullegrizen och 1 till
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Förutsättningar i detaljplanen:
Byggytan för huset är begränsad till 110 m2, byggnadshöjden max 3.9 m, sadeltak utan takkupor. Komplementbyggnad på max 50 m2. Utöver detta får också byggas Attefallshus 25 m2, friggebod 15 m2, skärmtak 15 m2, Attefallskupor 2 st, Attefallstillbyggnad 15m2.
Nja, Attefallsdelarna är ömsesidigt uteslutande och en komplementbyggnad står ju redan på tomten, så det kan du heller inte bygga. Men det var kanske inte så du menade.

Fast jag skulle ändå börja med strandskyddet. Är det upphävt eller finns det begränsningar däri vad gäller vad nuvarande byggnad får ersättas med? Strandskyddet är ett träsk där man ofta inte får utnyttja sin fastighet såsom man själv tror. Det betyder på inget vis att det är kört, men det är viktigt att känna till förutsättningarna före köp.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hade kanske lagt huset närmare vägen för att få större sammanhängande yta på baksidan?
Absolut, det är en bra idé!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, Attefallsdelarna är ömsesidigt uteslutande och en komplementbyggnad står ju redan på tomten, så det kan du heller inte bygga. Men det var kanske inte så du menade.

Fast jag skulle ändå börja med strandskyddet. Är det upphävt eller finns det begränsningar däri vad gäller vad nuvarande byggnad får ersättas med? Strandskyddet är ett träsk där man ofta inte får utnyttja sin fastighet såsom man själv tror. Det betyder på inget vis att det är kört, men det är viktigt att känna till förutsättningarna före köp.
Strandskyddet är upphävt enl. kommunen. Flera av grannarna har nyligen fått bygglov för samma åtgärder som jag planerar. Det är också kommunen som meddelat förutsättningarna jag beskrev, så det finns inga andra begränsningar.

Det jag inte förstår är vad du menar med ”ömsesidigt uteslutande”? Befintlig gäststuga är komplementbyggnad idag, med arean ca 20 m2. Då begränsningen för komplementbyggnad är 50 m2 innebär det väl att jag kan bygga ytterligare en komplementbyggnad på 30 m2? Eller kan jag tom anse gäststugan som ett Attefallshus och bygga garaget 50 m2?
 
G gullegrizen skrev:
Strandskyddet är upphävt enl. kommunen.
Utmärkt.

G gullegrizen skrev:
Det jag inte förstår är vad du menar med ”ömsesidigt uteslutande”? Befintlig gäststuga är komplementbyggnad idag, med arean ca 20 m2. Då begränsningen för komplementbyggnad är 50 m2 innebär det väl att jag kan bygga ytterligare en komplementbyggnad på 30 m2? Eller kan jag tom anse gäststugan som ett Attefallshus och bygga garaget 50 m2?
Vad jag menade med att det är ömsesidigt uteslutande var att man inte får göra både och, utan antingen Attefallstillbyggnad eller -hus. Men jag virrade till det mitt i natten, för det får man visst. Det är i de kommande(?) utökade Attefallsreglerna det kommer att finnas totala begränsningsregler utöver begränsningen för delarna. Sorry att jag var ute och cyklade.

Det befintliga komplementshuset får nog ses som det dom får vara 50 kvm. Att få det omvandlat till en attefallare och bygga en byggnad till på 50 kvm tror jag inte går tyvärr. Det är ju dock lite bakvänt för samma resultat kan ju lagligen uppnås genom att riva, bygga lovpliktig stuga och sen attefallare.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det befintliga komplementshuset får nog ses som det dom får vara 50 kvm. Att få det omvandlat till en attefallare och bygga en byggnad till på 50 kvm tror jag inte går tyvärr. Det är ju dock lite bakvänt för samma resultat kan ju lagligen uppnås genom att riva, bygga lovpliktig stuga och sen attefallare.
Enligt Boverket och kommunen här kan en komplementbyggnad i form av gäststuga omvandlas rakt av till Attefallshus om den innehåller bostadsfunktioner, läs vatten och avlopp, och i övrigt uppfyller storleksklassen. Min gäststuga innehåller inte vatten och avlopp, men kan ändå omvandlas till Attefallskomplementbyggnad om jag först ändrar konstruktionen något eller flyttar den på tomten, samt att storleksreglerna uppfyller Attefallskraven. Märkligt men sant enl. byggnadsinspektören.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
När vi nu förhoppningsvis har rett ut vad man får och inte får göra på aktuell tomt så repeterar jag den ursprungliga frågan: vad tror ni om mitt ritningsförslag?
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
BirgitS
Några synpunkter som dyker upp i mitt huvud.

Det ser ut att vara mycket ont om förvaring av skor, stövlar och ytterkläder i groventrén.
Tvättmaskinen och torktumlaren bör stå precis bredvid varandra så att man lätt kan ösa kläder från tvätt till tork samt att man då får en större sammanhängande bänkyta som är betydligt lättare att använda än 2 stycken 60 cm bänkytor. Ordningen på tvätt och tork om möjligt sådan att de två dörrarna öppnas från varandra.

Om det finns risk för att det framför stora ytterdörren blir blött eller smutsigt är det opraktiskt att ha trappan precis där eftersom det leder till att den som ska upp eller ner för trappan tvingas gå i det blöta och smutsiga och sen sprida det vidare upp för trappan och in i vardagsrummet.

Om det är öppet mellan vardagsrum och allrum kommer barnens teve att höras i hela undervåningen, inte kul när man ska sitta där och samtala med gäster. Det hörs via trappan också men det ljudet blir i alla fall något dämpat.

Har man inte mer nytta av ett uterum som är åt väster så att man kan sitta där på vår- och höstkvällar?

Köket känns väldigt trångt och opraktiskt med t.ex. mycket kort bänkyta mellan diskho och häll.

Går det att stå rak precis bredvid barnens sängar?
Inte bra om man slår i huvudet när man reser sig efter att ha kramat barnen god natt.
Motsvarande vid skrivbordet i sovrum 4.

Går det att använda klädkammaren där uppe till något vettigt när det är så låg takhöjd?
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Hur är det med höjderna. Om jag räknar rätt på din ritning så kommer du att ha ett förhöjt väggliv på ca 100cm på övervåningen. Därmed kommer den att anses vara en våning, istället för en inredd vind (max 70 cm, så är det en vind). Tillåter detaljplanen hus med mer än en våning?

Och om planen inte säger något om takvinkel, så kan man ju överväga att öka vinkeln lite och få mer användbar yta däruppe.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Titta också noga på takhöjden i trappan. Precis efter kröken borde takhöjden vara som lägst, överslagsmässigt får jag det till lite drygt 2m just där, borde vara OK, men med rätt liten marginal, så med ett litet fel i resonemanget kanske det bara är 1,7m där, vilket helt klart vore tråkigt.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Det här med vardagsrum öppet i nock är väldigt populärt, men fundera på om det verkligen är praktiskt i längden. Det gör ju att ljuden hänger ihop mellan vardagsrum nere och allrum uppe.

Jag skulle strunta i det stora hålet och ha allrummet där istället.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag skulle strunta i det stora hålet och ha allrummet där istället.
Instämmer!
Och då kan man ju njuta av sjöutsikten även från övervåningens allrum, och inte bara spela TV-spel/titta på TV där.
 
  • Gilla
ecb182 och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer!
Och då kan man ju njuta av sjöutsikten även från övervåningens allrum, och inte bara spela TV-spel/titta på TV där.
Ja, den tanken har funnits tidigare och så får det nog bli. Ska bara övertala resten av familjen...
 
H hempularen skrev:
Hur är det med höjderna. Om jag räknar rätt på din ritning så kommer du att ha ett förhöjt väggliv på ca 100cm på övervåningen. Därmed kommer den att anses vara en våning, istället för en inredd vind (max 70 cm, så är det en vind). Tillåter detaljplanen hus med mer än en våning?

Och om planen inte säger något om takvinkel, så kan man ju överväga att öka vinkeln lite och få mer användbar yta däruppe.
Det är ok med två våningar/förhöjt väggliv, så länge bygghöjden är max 3.9 m och takvinkeln max 34 gr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.