Hej,

Vi skall bygga ett arkitektritat hus där vardagsrummet kommer att ha måtten 4,4m x 6,4 m. Längs ena långsidan kommer vi att ha 3,2 m till tak och längs den andra kommer det att vara 6 m. Vi hoppas och tror att detta kommer att bli skithäftigt.
Nu har vi börjat fundera på hur vi skall ljussätta vardagsrummet, det är ju inte helt enkelt att föreställa sig hur det kommer att bli. Men för att slippa massor av sladdar utanpå väggarna vill vi vara så klara som möjligt när vi tar fram el-ritningarna.
Tar tacksamt emot alla förslag! Bör väl nämna att vår smak är ganska modern, dock inte extrem. Vi gillar ganska enkelt, rent och diskret.
Om någon kan förklara hur man bifogar en bild så kan jag lägga dit ett par bilder som jag gjort i ett enkelt 3D-program. Har försökt men fattar inte hur man gör…
 
Vi har 4,20 i vårt tak - vi har kikat en hel del på iguzzinis armaturer - infällda och det blev så till sist, med jättebra resultat - vi valde metallhalogen små. Rekommenderas starkt, finns återförsäljare här på V-kusten bla Vinga. Iguzzini är väldans moderna och snygga strama i sin design.
 
Varför inte en dold ljusramp på den väggen som är 3.2 och lyser upp hela taket ?

Vi gjorde det på vår ryggåstak på bägge sidor och det ser jätte bra ut. Vi satt 40W lampor och man behöver inte mera belysning egentligen.
Vi bestämde oss tidigt att vi skulle göra det, både i vardagsrummet och sovrummet, så vi beställde från elektrikern en vägguttag just där vi skulle ha det.
I sovrummet, där vi har gjort den är modellen av "gammal stil" därför att vårt sovrum är i Gustavianskstil, men man kan göra det i mordernstil också.
Vi har bilder på hur det ser ut på den tråden vi visade hur vi gjorde.

Du kan se hur det ser ut:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=inredning;action=display;num=1098388922
 
Vi har oxå pulpettak i vårt hus, dock inte riktigt lika högt som ni får ;) Vårt vardagsrum har 2,6 på ena sidan och 4,5 på andra oCH det känns väldigt högt! Men till din fråga: Vi har tänkt att lösa belysningen genom att bygga en lådliknande konstruktion som går från vägg till vägg. Den ska sitta högt över våra fönster som slutar vid 3 m. Jag förmodar att ni oxå kommer ha mycket fönster... Denna låda kommer att ha plexiglas eller liknande nedåt och vara målad i samma färg som väggen. Styrkan på belysningen får en dimmer ta hand om. Givetvis blit inte detta den ulitimata allmänbelysningen men vi har oxå andra lampor i vardagsrummet så jag tror nog det räcker! I vårt kök som oxå har pulpettak (2,4 och 3,2) har vi 2 st spotskenor från IKEA över själva köksdelen och 2 st stora lampor över matbordet, sen givetvis bänkskåpsbelysning!!
När man har mycket fönster försvinner lite belysningsbehov för så mycket ljus kommer genom fönsterna även vintertid!
 
Kollade in Iguzzini´s hemsida. Det finns en del att välja på... Väldigt mycket snyggt! Skall åka ut till Vinga i helgen och kolla. De hade även ett 3D-program som man kunde beställa där man kan simulera ljussättningen. Hoppas att det kan hjälpa till i besluten...
En dold ljusramp är oxå en bra idé. Bra och informativ bildserie!
Lådkonstruktionen låter spännande, har du några bilder på det?
 
Hej,

Vi har också högt i tak med 7.5 meter och är det något jag definitivt inte rekommenderar så är det infällda spottar på den höjden. Av tre skäl:

1 Inte kul att byta lampor. Dom går sönder....
2. Golvet blir fläckigt av ljuset och det blir inte snyggt för du får montera en massa hallisar.
3. Vi var även inne på optisk fiber ur lampbytes synpunkt och att undvika uppbyggnadshöjdsproblematiken... ;-) Dock samma problem med fläckar. Otroligt svårt att undvika det.

Man vill ju gärna ha ett snyggt och jämt ljus och det är svårt, om inte omöjligt med höga höjder i vardagsrummet.

Använd uplights istället. Vårt vardagsrum är cirka 55 kvm och vi slår 800w rätt upp i taket från 4 st P. Starck uplights. Att man dimrar dom är självklart. Vi är klart nöjda och kan anpassa ljuset efter humör och situation.

 
Vi har 7 meter upp vi med och har infällda spottar. Håller tummarna att de håller länge och när nån går sönder byter vi alla.
För att minska problemet med fläckar på golvet valde vi lapor med mycket spridning. Fungerar bra dock kan det bli lite kluriga skuggor (många åt olika håll)men det störs man inte så mycket av.

Ohla: stort akvarium, högt i tak i Gbg, låter precis som vårt hus. Ni har väl inte valt Järnvitriol till utsidan för då börjat det bli kusligt ;)
 
Tjenare!

Nej, Inte järnvitrol men vi kommer att ha puts på nästa. Sålde vårt befintliga i veckan och kommer att starta ett bygge om allt går vägen i april 05. huset vi sålde ligger i Malevik/Kullavik och troligen bygger vi i Malevik igen. :)

Hur har Du lagt akvariet? Inbyggt? Vad har Du i det?

höll på mkt med salt förr och är sugen på det. Men.... Det tar sin tid att sköta.... Vi får se vad det blir i!
 
Akvariet ligger inbyggt i väggen, ca 3 cm innanför och en ram på 20 cm i oljad ek runt.

Just nu går det ett 20 tal viltfångade diskus i det, kommer troligtvis komplitteras med ett dussin till så fort jag får för mig att importera dessa.

Mitt kar är byggt så att det går att bygga om till saltvatten om jag skulle ha råd en dag, men inann dess vill jag vara lite mer duktig än vad jag är idag.

Malevik ;D då bor vi nästan grannar, 2,5 km in från Sandö i Vallda bor vi.
 
ps Malevik och Sandö är väl vikarna bredvid varnadra om jag itne har fel
 
Kul!

Hur stort är karet? Du har inte satt automatiska luckor för att ta bort ljuset/skärma av?

Har en tråd om det ämnet under Inredning....

/Ola
 
Jo, vikarna ligger nära varandra men nästa för oss är Särö, om jag inte är helt borta. Min sambo är från Särö men jag är inte härifrån. :-[

 
Vi har inga problem med fläckar på golvet alls med ljuset .....vill slå ett slag igen för våra metalhalogener - dem vi har i uterummet är alltså fullfärgshalogen, infällda i taket och har effekten 70 watt och ger 6600 lumen!
Kräm och krut m a o!

Pixel Plus medium.

Kodnummer 4269 flodbelysning 4268 spotbelysning.

www.iguzzini.com

Bara å välja.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.