Hej, snart dags för kommunen att se över avloppen i byn. Jag har ingen aning om vad jag har för system, bor avskillt från grannar och annat. Har en trekammar brunn och ca 10-15 meter längre ner hittade jag ett brunnslock som jag inte kände till. Har kollat i den brunnen och den är mindre diameter och ca 1,5 meter ner ser jag ett rör som kommer från brunnen i norr och två räfflade rör går vidare, ett åt söder och ett åt öst. Nån som har nån ide om vad detta heter? Ser inte några infiltrationsrör sticka upp nånstans..
 
Claes Sörmland
Det låter som om du har en slamavskiljare (trekammarbrunnen) med en efterföljande fördelningsbrunn som leder ut det processade avloppsvattnet till två spridarledningar för infiltration. Rör sticker inte alltid upp på äldre anläggningar och det är inget krav för funktionen men underlättar inspektion och service.

Kommunen kan vara OK med detta men de kan också vara hårda och begära dokumentation på infiltrationen. Kan du ordna fram dokumentation från tidigare ägare så stärker det ditt fall. Kolla även med kommunen om det inte finns ett gällande avloppstillstånd med dokumentation. De ställer också krav på en minsta volym på slamavskiljaren (2 kubikmeter) då WC är anslutet.
 
Okej. Tack för all hjälp. Tidigare ägare vet inget han heller, men nu vet jag att det heter slamavskiljare, bra att veta när man ska fylla i blanketterna jag fått.. tack än en gång. Då gäller det bara att ta reda på nåt om själva infiltrationen då... blir nog inte lätt
 
Claes Sörmland
Det du lätt kan göra för att lära dig mer om infiltrationen är att måtta spridarledningarnas längd med t ex en vattenslang eller långt rensband för avlopp. Med kunskap om deras längd har du dels argument för att infiltrationen är korrekt dimensionerad och dels kan du uppskatta hur infiltrationen är förlagd på fastigheten. Spridarledningarna bör vara 15 m styck (standard har varit ett en meter brett infiltrationsdike och du behöver 30 kvadratmeter infiltration för ett hushåll.) Spridarledningarna behöver inte ligga spikrakt men det är nog den absolut vanligaste lösningen.

Du kan förvänta något åt detta hållet:

Schematisk bild av infiltrationsanläggning med slamavskiljare, fördelningsbrunn och spridarledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset, då ska jag mäta. Hur kollar jag om det finns servitut på infiltrationen? Då fördelningsbrunnen ligger 10 meter från tomtgränsen... gränsar rakt in i grannens tätvuxna granskog.
 
harry73
Växer det träd på infiltrationen?
Vet du hur gamla träden är? då vet du att anläggningen i alla fall är äldre än så.

Enklast är att kolla med kommunen vilken dokumentation de har, sedan kan du kolla med lantmäteriet om det finns servitut för din fastighet (registrerade avtalsservitut och officialservitut)
Hittar du inget, ska du fråga grannen om han vet mer om det.

Jag tror att risken är stor att du ska lägga om infiltrationen om det växer träd ovanpå.
 
Okej. Tack. Jag ska mäta rören och se vart jag hamnar på ett ungefär, om jag fårstår rätt så kan det i värsta fall bli tal om att anlägga ny infiltration, villket låter mycket billigare än att gräva om hela systemet inkl brunnar. Vad kan det kosta att fixa till detta undrar jag, lär ju svida en hel del då jag just nu befinner mig mellan två jobb och fogden tar det mesta av de kronor man får in. Att låna upp på huset går inte misstänker jag pga anmärkningar.
 
Claes Sörmland
Det beror helt på den bedömning som din kommun gör gällande infiltrationen. Ett sätt att se det är att om marken tar emot vatten och det inte finns luktproblem så fungerar anläggningen. Andra kommuner kan ha betydligt högre krav på dokumentation av anläggningen.

Hur som helst så är det en långsam process. Är kommunen inte nöjd så kommer de först uppmana dig att åtgärda anläggningen och därmed att söka ett avloppstillstånd. Gör du inget så förelägger de dig så småningom att inte släppa ut avloppsvatten. Gör du inget så blir det vite på det och de driver dig sakta men säkert mot att sluta släppa ut avloppsvatten. Till detta kommer att du kan överklaga förlägganden. Det vinner du ytterligare tid på på, månader eller år. Så åtgärd kanske 2021 eller så är det som är aktuellt.
 
Tack okej. så jag behöver iallafall inte få panik just nu då. Jag ska iväg på jobb några dagar, men när jag kommer hem så ska jag mäta rör, tala med nån avdelning på kommunen, och fylla i blanketterna så gott jag kan och sedan väbta och se vad som händer... tror det stod nåt att om man var osäker eller inte fyllde i alla uppgifter så kunde man få hem en kontrollant för bara 950:-/tim. Känns ganska onödigt. Men ska som sagt forska i detta. Tack alla så länge.
 
Hej igen. Nja nån info och hjälp från kommunen fanns inte. Men iallafall ska jag räkna ut volymen på 3 kammarbrunnen. Nån som vet hur? Jag mätte djupet och fick det till 3,2m upp till locket, men vet inte om jag bara ska mäta djupet ifrån kanten på kammarna och ner? För då är det 2,3 meter. ,över kammarna smalnar brunnen av 90cm mellan marken ner till kammarna så att säga, så jag misstänker att det är måttet 2,3m som ska räknas. Diametern verkar vara 120cm kan det stämma? Svårt att mäta 90 cm ner i brunnen.
 
Det borde vara nyttovolymen som är intressant, dvs upp till kanten på skiljeväggarna. I så fall rymmer den ca 2,6 kubik.
 
Claes Sörmland
Precis, det är den totala vattenvolymen som är intressant. Minimum är 2 kubikmeter vatten för ett hushåll. Det storleken fungerar för 5 personekvivalenters (PE) belastning över tid, vilket har blivit en standard.

Så mät från vattenytan till bottnen och subtrahera volymen som mellanväggarna tar. Du borde hamna på över 2 kubikmeter.
 
Tusen tack för snabba svar. Jag får det med till 2.6 kubik från skiljeväggarna och ner, vatten nivån var en bit nedanför väggarnad överkant, kanske 50cm eller nåt. Men 2,6 låter som en siffra jag kan sätta på pappret tycker jag.
 
Hej. Lämnade in papper och kommunen har varit och tittat här. Allt såg bra ut med slambrunn och fördelningsbrunn, men ifiltrationen måste jag gräva om. Fick på mail en blankett med ansökan för att göra detta, och den ansökan kostar nästan 4000... känns konstigt att behöva ansöka till kommunen när det är dom som säger att jag måste gräva om.. eller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.