Vi sådde ny gräsmatta i Stockholm på Valborgsmässoafton och på samma gång försvann värmen. Vad bör jag tänka på nu? Är det bara tålamod som gäller eller bör vi försöka hjälpa fröna på traven? Borde vi lägga på en fiberduk för att skynda på sådden en aning? Hur mycket behöver jag vattna när termometern står på bara några plusgrader? Vore tacksam över att få ta del av era kunskaper och tips! :)
 
Fulkemisten
Tålamod. Gräset kommer. Det tar bara lite längre tid att gro. Vattna kan ni göra när det blir varmt och torrt igen och när gräset börjat gro. Då ska gräsmattan helst inte torka alls på ett par veckor. Som det är nu så har det ju kommit ett par regnskurar.
 
  • Gilla
Matts1958 och 2 till
  • Laddar…
T
Gräs är väl väldigt tåligt. Själv stödsådde jag ett par ställen strax innan vintern, så knappast hann något gro innan snön kom. Det har kommit igång riktigt bra nu trots att det varit kallt för det mesta.

Se bara till att inte slösa med vattnet och plocka bort ev. ogräs så får du säkert en fin gräsmatta. Blir det varmare/soligt borde du nog vattna nästan varje dag.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Gräs är väl väldigt tåligt. Själv stödsådde jag ett par ställen strax innan vintern, så knappast hann något gro innan snön kom. Det har kommit igång riktigt bra nu trots att det varit kallt för det mesta.

Se bara till att inte slösa med vattnet och plocka bort ev. ogräs så får du säkert en fin gräsmatta. Blir det varmare/soligt borde du nog vattna nästan varje dag.
Tack för svar! Sticker in en till fundering: Hur känsligt är det att gå på den nysådda ytan? För att kunna ta bort ogräs och flytta vattenspridaren osv?
 
Fulkemisten
Mja. Inte så farligt skulle jag säga. Att man hägnar in och spärrar av nysått gräs i parker och offentliga miljöer har väl mer med att göra att det rör sig mycket folk där. Gå försiktigt och så lite som möjligt de första veckorna, såklart att man måste kunna vattna och rensa ogräs om man har mycket problem med det (lite ogräs kan man låta vara). Sen efter ett tag måste det ju klippas försiktigt med hög nivå på klipparen.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
T
K KWesterberg skrev:
Tack för svar! Sticker in en till fundering: Hur känsligt är det att gå på den nysådda ytan? För att kunna ta bort ogräs och flytta vattenspridaren osv?
Jag skulle undvika att gå första två veckorna, men då gräset har grott och det börjar se "grönt" ut kan du nog bra gå och plocka bort ogräs utan problem.

Du skall heller inte klippa gräset mera 1/3 och se till att ha gödslat ordentligt så gräset växer ordentligt i början och naturligt tränger bort ogräset.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Det är gräs inte rosen det växer överallt inga problem
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
se bara till att inte gå där när det är blött.. då lär du få fotavtryck i gräsmattan som du kommer känna av sen... håll det fuktigt är en bra regel. vattna hellre ofta och lite. ingen syndaflod så att fröna börjar flyta runt. kan du nå med slang och bra stråle räcker det för det mesta. det handlar bara om att hålla ytjorden fuktig så fröna kan gro i det här läget. för färdig matta blir det sen bättre med rejäl vattning så du får ner det i backan.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
T
Jag skall också så gräsmatta, tänkte göra det i augusti/september.

Då hade jag tänkt gå tillväga på följande sätt:

1. Gå med gallervält.
2. Vattna all jord.
3. Använda spridarvagn för gräsfrön.
4. Gå med rundvält för att platta till.
5. Vattna.

Är detta ett vettigt tillvägagångssätt?

När skall man kasta på gräsmattegödsel?
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F
T Thomas' skrev:
Jag skall också så gräsmatta, tänkte göra det i augusti/september.

Då hade jag tänkt gå tillväga på följande sätt:

1. Gå med gallervält.
2. Vattna all jord.
3. Använda spridarvagn för gräsfrön.
4. Gå med rundvält för att platta till.
5. Vattna.

Är detta ett vettigt tillvägagångssätt?

När skall man kasta på gräsmattegödsel?
Du grundgödslar innan du sår.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F
Ett gångbart sätt att snabbare binda jorden och få grönt är att sprida lite havre med. Den är, till skillnad från tex många Rajgräs ettårig och enligt mig ett mycket bättre sätt att snabbetablera gräsmatta i kombination med enpremiumgräsblandning än dom där förbannade rajgräsblandningarna.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
T
F fsn skrev:
Du grundgödslar innan du sår.
Ok, var kommer detta in i min lista då? Ska jag gallra upp marken, gödsla, sedan vattna och sedan så?
 
K KWesterberg skrev:
Vi sådde ny gräsmatta i Stockholm på Valborgsmässoafton och på samma gång försvann värmen. Vad bör jag tänka på nu? Är det bara tålamod som gäller eller bör vi försöka hjälpa fröna på traven? Borde vi lägga på en fiberduk för att skynda på sådden en aning? Hur mycket behöver jag vattna när termometern står på bara några plusgrader? Vore tacksam över att få ta del av era kunskaper och tips! :)
Gräs är gräsligt tåligt. Det är rent biologiskt anpassat till att klara torka, brand, betning och allt möjligt. Tålamod gäller, fröna gror när förhållandena väl blir de rätta. Fortfarande fuktigt på morgnar och nätter. Hade du sått i juli däremot hade nog vattning varit bra. Jag vattnade som en tok när jag sådde i juli men gräset kommer ändå. Kan ta lång tid att gro och i början kan det se ojämnt ut.
 
  • Gilla
Tomros74 och 1 till
  • Laddar…
T
F fsn skrev:
Ett gångbart sätt att snabbare binda jorden och få grönt är att sprida lite havre med. Den är, till skillnad från tex många Rajgräs ettårig och enligt mig ett mycket bättre sätt att snabbetablera gräsmatta i kombination med enpremiumgräsblandning än dom där förbannade rajgräsblandningarna.
Detta är ju gamla (bonde) sättet att så en gräsmatta. Men det är väl korn och inte havre som brukade användas? Detta var väl främst för att man endast använde långsamt groende grässorter (timotej?) och om man inte blandade i någon snabbväxande ettårig växt så tog ogräset över efter några veckor. Idag finns det nog ingen professionell gräsläggare som skulle komma på tanken att använda korn/havre annat än bönder... :)
 
  • Gilla
roblof1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.