Det är ett rätt stort arbete.

Och det kanske är enklare och bättre att byta försäkringsbolag.

De här förebyggande besiktningarna utförs ofta av Anticimex på uppdrag av förs. bolaget. Anticimex har rätt blandad kvalitet på sin personal. Det är väldigt vanligt med grova fel i deras besiktningar. För några år sedan toppade de statistiken i anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden inom området hus och bygg. Så lite beroende på hur man tolkar det så kan man säga att de är sämst i en i allmänhet rätt dålig bransch. Tar man hänsyn till deras storlek osv, så blir det inte fullt lika illa.

Därmed inte sagt att de gjort fel den här gången, vi vet för lite om exakt vad de anmärkt på.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Jag får återkomma i ärendet efter kontakt med dem.

Tack för all input!
 
Att ignorera läckande avlopp är inte speciellt klyftigt, oavsett om huset är byggt på ex. Lera, sand eller ingjutet i betong.

Ett hus som är byggt -60 har avlopp med material gjutjärn/betong och ibland även lertegel. Anledningen varför försäkringsnissen påpekade om röret i tvättstugan är pga åldern. Avloppsrör blir nämligen avskrivna efter 30-35 år beroende på försäkringsbolag oavsett material. Därför blir det extremt kostsamt om det går sönder i dem gamla original rören.

Har bekanta och grannar som har relinat deras avlopp av olika firmor och vet att sundahem(?) hade längst garanti på jobbet och dem gjorde allt. Till och med förgreningar och renoverade brunnar. Som jag uppfattade det är alla nöjda trots olika val av firmor!

Duktiga på att prata och höll princip samma pris som konkurrenter som hade lägre garanti och bara relinat stammar och ej förgreningar och brunnar.

Dem ville relina hos mig med när dem var hos grannen, men mitt hus är byggt -83 så blev ingen affär hos mig inte hehe.
 
  • Gilla
Joakim9191
  • Laddar…
Vi åkte dit på niten med. Köpte hus ifrån -67, allt funka hel fritt i 8 månader sen börja vi få stopp i avloppet och slamsugning va här i 3 omgångar. Tillslut filma vi och vi märkte att gjutjärnsrör hade börjat spricka och flisa av sig som papper fastna i.

Vi gjorde relining på 17 meter rör och försäkringsbolaget vägra vara med i detta då rören är ifrån -67 och de är för ”gamla” mot deras regler. Bråka o bråka men icke icke, ” 30 års regeln ”.

Enplanshus med ingjutna rör i plattan med, riktigt härligt projekt med 1 månads bäbis hemma så bila fanns inte på kartan.

Hör av dig hur de går, intressant!
 
Men vilket moment i försäkringsvillkoren skulle ha ersatt åtgärd på åldrande rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.