Jag har precis tagit fram en gammal bakugn som har varit igenmurad sen 70-talet. Ugnen ser ut att vara ganska intakt, dock saknas hällen. Men lyckades hitta på bakugnsluckorna i ett uthus!

En sak som jag grubblar på är varför har man murat upp nytt längst in i bakugnen, någon som har en bra gissning (se bifogad bild)? kan det vara för att täcka ev. rökkanal som går där? Det finns en rökkanal alldeles innanför luckorna i taket av valvet.
Och sen undrar jag på vad man skulle kunna använda för häll? Går det att få tag i gjutjärnshällar någonstans? eller kanske man kan använda cortenstål?

Mvh Martin
 
  • Interiör av gammal bakugn med igenmurad del och synliga tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Finns är bakugnen norr om Dalälven? Om ugnen är av norrländsk typ har den en kanal längst
in i ugnen som kommer fram ovanför öppningen. Man kan då reglera funktionen av ugnen
genom att täppa för den kanalen när man bakar. Skicka en bilda av öppningen. Om man
bakar tunnbröd är en häll av eldfast tegel bättre än en järnhäll. En järnhäll blir så varm att
måste ha aska på hällen för inte kakorna ska bli brända. Ugnen ser ut att vara i bra skick.

karln
 
  • Gilla
Ropit och 2 till
  • Laddar…
Tombrittberg
K karln skrev:
Hej!
Finns är bakugnen norr om Dalälven? Om ugnen är av norrländsk typ har den en kanal längst
in i ugnen som kommer fram ovanför öppningen. Man kan då reglera funktionen av ugnen
genom att täppa för den kanalen när man bakar. Skicka en bilda av öppningen. Om man
bakar tunnbröd är en häll av eldfast tegel bättre än en järnhäll. En järnhäll blir så varm att
måste ha aska på hällen för inte kakorna ska bli brända. Ugnen ser ut att vara i bra skick.

karln
Förekommer även med dubbla kanaler..
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag har äntligen fått lite tid över för bakugnsrenoveringen!
Har nu plockat ned muren på insidan i botten av ugnen och nu är det bara vad jag tror en stenbredd kvar mellan vardagsrummet och ugnen. Det vekar ha varit en kanal i i botten av ugnen som ni ser på bilderna. Ser ut som bakugnen är öppnad från vardagsrummet och sen har man murat igen rökkanalen.
Kan det ha varit dubbla rökkanaler till bakugnen? En på framsidan och en på baksidan? Misstänker att ventilationskanalen i vardagsrummet kan ha varit en rökkanal till bakugnen förut? Har ritat positionen på ugnen i bilden som är tagen i vardagsrummet.

Huset som ugnen finns i ligger söder om Siljan i Dalarna. Mora gjuteri står det på bakugnsluckorna.
 
  • Insidan av en gammal bakugn under renovering med synliga tegelstenar och murtillslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverad bakugn med exponerade tegelstenar och murtillverkning, sannolikt visande en gammal rökkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverad bakugn med synliga tegelstenar och en avlägsnad mur visande potentiella rökkanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vägg med markerad gammal rökkanal och antydan om bakugnens position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har koll på vad man kan ha under det eldfasta teglet om man ska använda det som häll? Ska man mura fast teglet? Eller kan man bara använda sand?
 
Det verkar vara vanligt att mura fast dem med lerbruk.

Allt man murar i en bakugn skall vara rent lerbruk utan cementinblandning. Lerbruket är elastiskt och klarar av värmeutvidgningen. Cementbruk spricker.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Hej!
Jag känner inte igen konstruktionen av din ugn. Om hålet ovan öppningen sitter ihop med hålet längst
in i ugnen skulle funktionen påminna om en norrländsk bakugn. Alla bakugnar norr om Dalälven har
i princip samma konstruktion, dock med 2 varianter, en med dragspjäll och en med kanal eller kanaler
fram mot hål ovan öppningen som kan täppas till när man bakar. Om hålet ovan öppningen
förses med ett vippspjäll och det placeras en spiskåpa ovan öppningen blir funktionen densamma.
När det gäller material under häll finns en tradition att använda finkrossat glas. Jag vet inte om det
är bättre än sand.
Lycka till!
Karln
 
  • Gilla
Martin.ke och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Hej.
Jobbade som sotare på 80-talet och träffade en del äldre murare som berättade att dom gjorde ett lager på 5-10cm av krossat glas, som hjälpte till att hålla värmen i hällen. Men det kanske går lika bra med sand, finns inte så många gamla murare kvar som kan mura en bakugn. Kanalen/kanalerna var till för att ge en bättre övervärme och stängdes igen när man gräddade, oftast genom att man lade in en 1/2 tegelsten i öppningen/öppningarna.

Provade att baka tunnbröd i höstas, det var en positiv erfarenhet, förstår att de gamla pratade om att vissa var duktiga på att grädda och andra på att kavla. Svåra arbetsmoment när kakorna blev fullstora.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin.ke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.