F FDT skrev:
En gammal gjutjärnspanna som värmer vatten väger..
Min var sektionerad så med lite vinkelkap och huggmejsel kunde den köras ut i bitar.
Men en gjutjärnspanna lär väl gå att skruva isär. Är ju knappast gjuten i ett stycke?
Eller slå sönder den med en slägga. Gjutjärn gillar inte slag.
 
Har man ytterdörr i pannrummet behövs det inte. Ska den upp för en trapp är det nog en bra ide.
 
Tombrittberg
Pianogreen Pianogreen skrev:
Hej, jag ska byta vedpanna och köpa en bättre begagnad. Frågan är hur man får ut den gamla och in den nya. Dörröppningarna är tillräckligt stora och det är inga trappor. Men tyngden? Hur klarar man den? Jag utgår från att det inte ska gå att få någon att utföra jobbet. Det är på landet. Alltså finns det någon teknik för att lyfta så tunga grejer. Hur gör andra?
Hej, du kanske tagit ut pannan redan. Är det en gjutgärnspanna så är den byggd av sektioner och går att dela på.
Såg ett gäng gubbar som tog ut ett tungt kassaskåp ur en bank som skulle upphöra. Dom lade ut Masonit skivor på golvet och lade ut fläsksvålar under hörnen på skåpet och drog ut det.
Men sådana ytterligheter ska väl inte behövas i ditt fall.
Lycka till.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Pannan har flyttat från pannrummet till tvättstugan. Nu återstår bara att släpa ut den över höga trösklar upp för några trappor. Då blir ditt förslag utmärkt. Tack för det.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Till slut tag jag loss alla sektionerna i gjutjärnspannan och då var det väldigt lätt att få ut den sedan.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Jag använde en rullplatta
0116910A.jpg
Och sen en vinsch för att få upp skiten i källartrappan
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.