Hej!

Ska bygga ett litet hus, ca 3x5m, i klassisk stil med lockläkt panel och tak i vanligt utformning. Dörr mitt på långsidan, och fönster på varsin sida. Innertak som följer taklutet och skapar mer rymd på insidan.
Ska sätta mig och rita såklart och se hur man kan får till det, men tänkte höra om någon har några tips på bra proportioner på ett sånt litet hus så att det ser bra ut? Nockhöjd, taklut, takutstick med den bredd och längd jag angett ovan.

Tack på förhand!

Pelle
 
Gammelnörden
Det här huset från Handkraft timmerhus har fina traditionella proportioner.
Ritningar och skisser av ett traditionellt rött timmerhus med vita knutar från olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det här huset från Handkraft timmerhus har fina traditionella proportioner.
[bild]
Tack för superbra exempel och inspiration!
Tankar kring takutsticket? ser kort ut? funkar det?
 
när jag ser efter noggrannare ser det ut att vara ca 40 cm. tänker jag rätt? knutarna förvirrade mig.
Skulle det funka att ha 30 cm? för att göra proportionerna bättre på mitt något mindre hus
 
Gammelnörden
Ja, kanske det...rita upp det på rutpapper och "känn efter".;)(y)
 
Det är bra att redan från början veta om det kan bli aktuellt att bygga till eller inte. På ett så litet hus passar det bättre med pulpettak än sadeltak. Det blir dessutom mycket enklare. 14° taklutning (1:4) kan passa. Breda panelbrädor (170-195 mm) med en tunn lockläkt blir snyggast på så små fasadytor. Ca 30 cm taksprång ger också bra proportioner.
 
J justusandersson skrev:
Det är bra att redan från början veta om det kan bli aktuellt att bygga till eller inte. På ett så litet hus passar det bättre med pulpettak än sadeltak. Det blir dessutom mycket enklare. 14° taklutning (1:4) kan passa. Breda panelbrädor (170-195 mm) med en tunn lockläkt blir snyggast på så små fasadytor. Ca 30 cm taksprång ger också bra proportioner.
Jag kan tycka att det blir för mycket bod över det med pulpettak, men ska rita upp det alternativet också och se efter.
Tack för tipsen om breda panelbrädor med tunn lockläkt och takutssprånget!
 
Det är faktiskt mycket svårare att rita ett litet hus än ett stort, i varje fall i vissa avseenden. Ett sadeltak gör att det ser ut som en lekstuga, inte heller så bra. Pröva att öka taklutningen så kanske bodkänslan försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.