Hej,

Ny användare här. Jag har sedan jag flyttade från föräldrarna för snart 20 år sedan bott i lägenhet men nu funderar jag och min Sambo på att köpa hus. Vi har hittat ett hörn radhus som vi tycker väldigt mycket om.
Byggår 1974. Platta på mark med underliggande isolering, nylagda klinker golv med golvärme på mer än hälften av plattan. Plåttak lagt omkring 1990. Huset ligger något högre än omgvningen på berg/morän.
Vi har nu haft en besiktningsman som tittat på det och det finns ett orosmoment.

Kantbalken i leca är sprucken i båda hörnen. Större omfattning i det ena. Över detta är även tegelfasaden sprucken. Detta handlar om relativt stora sättningsskador (det finns även vad kallade han det sprickor som beror på materialets förändring vid värme). Det finns till exempel en horisontell spricka från hörnet som går ca en till en och en halv meter in. Över detta en lika lång i teglet.
Säljaren säger sig inte ha märkt om sprickorna blivit större sedan hon flyttade in 2001.

Besiktningsmannen ville inte säga så mycket. Enligt honom kan det vara en tidigare skada som inte utvidgas mer och då inte är något problem men det kan också vara så att man kan behöva åtgärda detta tex med en förstärkning under kantbalken.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av liknande problem, vad kan göras och vad kan det komma att kosta?

Ställ gärna frågor så skall jag försöka svara så gott jag kan.
 
PS. Sprickorna finns nämda på följande sätt i ett besiktningsprotokoll från 1999:

Sockel: Allmänt finns sprickor i sockeln
Fasader: Sprickor finns i stenfasaden mot väster

Skall vi dra oss för köp? Skall vi försöka få ned priset på grund av detta?
Vad tror ni som har mer erfarenhet av hus. Känner att vi skulle vilja få lite kommentarer.
 
Knäpp bilder å lägg ut.

Dock inte bra att ha sprickor i västfasaden då den är mest utsatt för slagregn.

Mvh
 
Har inga bilder att lägga ut tyvärr. Borde ha tagit med kameran vid besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.