Hej!

Vi är sugen på att sätta spontad panel på huset. Stående (ca 1 m) nertill, liggande upp till övervåningens golv och stående igen på övervåningen.

Har ni kunskap om hur man gör med de lister och "ramar" som görs för att täcka "skarvarna". Känner ingen som har sån panel som vi kan tjuvkika på... Hur gör man för att få de täta mot regn och snö? Det blir ju glipor hur man än gör i "spontfördjupningarna".

Har ni några förslag eller rent av bilder?

Tacksam för svar
 
Vet inte om man kan komma med svar, men vi har stående lockläktad panel, och spontad liggande. Om detta leder till detaljfrågor, så kan jag ju alltid gå ut och titta eller fota detaljer om du vill.

IM001074.sized.jpg
 
Jalas: Vi har gjort/håller på att göra ungefär det du tänker på. Gå in på vår hemsida så kanske du får en del tips och ideer. "Spontfördjupningarna" kan man fylla med fogmassa eller montera en skyddande bräda över. Precis som Mr Beach kan jag fixa fram detaljbilder om så önskas.
 
Tack för era svar!

Mr Beach: Ditt hus har vi faktiskt varit och tjuvkikat på... (Vi bor också i Sundsvallsområdet..)

Immobil: Väldigt likt er panel tänkte vi oss. Tack för de detaljerade bilderna. Har du en profilerad list som bryter? (En färdigköpt alltså?) Vart hittade du den?

Sveno: Hur blir det med vattnet på den liggande brädan? Stannar det inte kvar?

Stort tack! /Jalas
 
Brädan är fasad så att den övre kanten sluttar ut från huset. Vattner rinner m a o av från den.

Ta en sväng och tjuvkika på fasader. Jag tycker att fasad, spåntad panel som ofta användes i början av 1900-talet är väldigt snygg. Om du kollar på min www under Byggnadsvård så finns det en länk till Stockholms läns museums byggnadsvårdssida. Där finns det en hel del läsvärt om gamla hus.

Det var bra att jag gick ut och gluttade på fasaden, för jag upptäckte en del mögel- och moss- eller algpåväxter här och där. Jag funderar på att tvätta fasaden i sommar. Kan det vara värt besväret tro?
 
jalas skrev:
Immobil: Väldigt likt er panel tänkte vi oss. Tack för de detaljerade bilderna. Har du en profilerad list som bryter? (En färdigköpt alltså?) Vart hittade du den?
Den vågräta "listen" som lutar något, är en 28 x 95 mm. Den fräser jag själv med hjälp av överhandsfräsen.
Kul att du frågar, det har varit flera här som har undrat var den kommer ifrån. Hade bl.a. besök av en professionell husrenoverare som undrade var jag köpte den ;D.
 
Alla bilder och länkar till Era hemsidor med bilder från fasaderna. Finns de att tillgå? Söker inspiration inför sommaren till mitt 1909 hus i med falurödfärg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.