Hej!
Jag ska slipa golvet i min nya lägenhet och letar efter golvföretag.
Men fick idag reda på att golvföretag man anlitar borde vara anslutna till GBR för att försäkring ska gälla och för att de ska vara auktoriserade. Någon som har koll på detta?
Har hittat två stycken som är intressanta och undrar vad ni skulle rekommendera?
1. 13 500 kr, ej auktoriserad, väldigt många bra omdömen
2. 14 500 kr, auktoriserad, bra omdömen men inte så många

Fick in andra offerter som låg på runt 10 men de hade inte lika bra omdömen så tänkte att jag spenderar lite extra och sträckte mig till 13,5. Men fick sen höra detta och tänker att det kanske är bäst att ta den för 14,5 istället?

Stort tack :)
 
Kan ej se att någon försäkring skulle vara kopplad till att slipa ett golv. Möjligtvis om det skulle gå rent åt pepparn så är det kanske enklare att få kompensation när företaget är anslutet till någon branschorganisation.

Recensioner på nätet ska man vara försiktig med, det är relativt enkelt att manipulera dessa.
 
E etompau skrev:
Kan ej se att någon försäkring skulle vara kopplad till att slipa ett golv. Möjligtvis om det skulle gå rent åt pepparn så är det kanske enklare att få kompensation när företaget är anslutet till någon branschorganisation.

Recensioner på nätet ska man vara försiktig med, det är relativt enkelt att manipulera dessa.
Tack! Ja det har du helt rätt i. De har väldigt många recensioner så då brukar det vara lite säkrare än ett företag som endast har några enstaka - så kanske bättre att köra på dom då även fast de inte är auktoriserade :)
 
Oavsett recensioner eller anslutna till ngn intresseförening så är det slutresultatet som räknas, och det kan du bara få genom att
söka upp fd kunder! Och då själv se om dom gör ett bra jobb, så att skaffa referenser är ett tips, även om det kan vara marigt.
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
P prunila skrev:
Tack! Ja det har du helt rätt i. De har väldigt många recensioner så då brukar det vara lite säkrare än ett företag som endast har några enstaka - så kanske bättre att köra på dom då även fast de inte är auktoriserade :)
Titta lite närmare på recensionerna. När det finns väldigt många, så är det oftast falska.

En sak som ofta avslöjar falska recensioner är tidsangivelsen. Ofta har du en firma som inte fått ett enda omdöme på flera år. Sedan får de plötsligt 10 omdömen på 2 - 3 dagar, många av dem är skrivna med 5 minuters mellanrum.... Sedan inte en recension på 3 månader, och så en ny omgång med massor med omdömen på 1 - 2 dagar.

Om man läser 10 - 15 recensioner i rak följd för firman. Så börjar man känna igen ordvalen, samma sätt att uttrycka sig går igen i flera omdömen. Något ganska ovanligt ord förekommer i var 3e omdöme osv.
 

Bästa svaret

Oavsett vilken firma du anlitar så skall du se till att de försäkrade, de kan vara försäkrade även om de inte är med i branschorganisationen.
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Titta lite närmare på recensionerna. När det finns väldigt många, så är det oftast falska.

En sak som ofta avslöjar falska recensioner är tidsangivelsen. Ofta har du en firma som inte fått ett enda omdöme på flera år. Sedan får de plötsligt 10 omdömen på 2 - 3 dagar, många av dem är skrivna med 5 minuters mellanrum.... Sedan inte en recension på 3 månader, och så en ny omgång med massor med omdömen på 1 - 2 dagar.

Om man läser 10 - 15 recensioner i rak följd för firman. Så börjar man känna igen ordvalen, samma sätt att uttrycka sig går igen i flera omdömen. Något ganska ovanligt ord förekommer i var 3e omdöme osv.
Tack! Jobbar som marknadschef så har varit med om det en del. Omdömen är ändå det bästa man har att förlita sig på så då är det bättre att gå på mängd och läsa igenom. Det borde ge en indikation. Om man ska tro att alla omdömen är falska alltid så får man ju självklart gå på andra saker men jag har lite mer faith i att systemet fungerar som det borde och att företag som har flera hundra omdömen ger en bättre indikation än ett företag som har fem stycken femstjärniga. Det gäller bara att själv göra den avvägningen :)
 
Njaaa. Ett företag med flera hundra omdömen, bör man nog granska rätt hårt.

När jag som moderator här på byggahus försöker bedöma ev. falska omdömen som någon nyregistrerad medlem ger om ett bolag, så gör vi ett antal kontroller. En av dem som ligger rätt långt ned i kedjan, är att jag googlar på formuleringar i det misstänkta reklaminlägget (oftast har vi avslöjat dem innan man behöver gå så långt).

Då får man ofta träffar från diverse sidor med omdömen om hantverkarfirmor. Exakt samma skrivning som i inlägget på byggahus, men från ett annat uppdiktat namn, kanske gäller en installation av en värmepanna istället för en köksblandare osv. Och läser man några inlägg till om firman så hittar man snabbt likheter i 60 - 70% av inläggen. Vissa av de här firmorna sitter uppenbart och skriver 10 tals omdömen om sig själva varje dag.

Det bästa du kan förlita dig på är personliga referenser, kolla med kolleger, släktingar, grannar osv. Kanske med föräldrar på något klassmöte om du har barn i skolåldern.

En kollega till mig anlitade golvläggare via sidan "offerta". Han hade lovat sin dotter att fixa golvet i hennes kök, men blev tvungen att köra arbete 18h per dygn i ett par veckor (vi är konsulter). Så han tog in en firma med främsta argumentet att de kunde göra jobbet i övermorgon, men det var en firma med massor av goda omdömen. Det var till ett rent rövarpris, men tidsplanen var viktig.

Så ringer dottern "var hittade du den firman?". Det hade dykt upp två aspackade finländare som skulle lägga in 4 kvm klickgolv. Det stank sprit om dem. Efter 10 minuter tittade de på två golvbitar klickgolv. "Det här blir svårt...". De gjorde golvet på fastpris, men en gubbe jobbade i 8h med att lägga 4 kvm klickgolv, den andre satt vid köksbordet och drack kaffe hela tiden "måste ju bli nykter så jag kan köra bilen", han hade kört dit. Jobbet blev rätt OK till slut.
 
Hur stort är golvet som ska slipas
 
H
Har en firma där jag bor.
Han hatar datorer och allt som har med nätet att göra.
Han har inga recensioner på nätet.
Men har är väldigt duktig på att slipa golv.
Många känner till han och ryktet sprider sig.
Ensam gubbe som håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.