I forumen ser man priser per m[sup]2[/sup] på hus. Gäller priset för både botten o övervåning ? Vi ska bygga ett 1,5 plan hus har vi tänkt. Vad vi har förstått är det billigare att bygga på höjden än på bredden   ::)
 
Min erfarenhet är att inte bry sig så mycket om kvm pris. Räkna på hur mycket allt får kosta när det är klart istället.

Tomtpris med alla avgifter och eventuell brunn och avlopp+färdigt hus+garage+färdig tomt med altan och friggebod. Sätt upp ett maxtak.

Det är billigare att bygga på höjden än på bredden. Ta er takpris och dra av de kostnader som är fasta, bank och hussäljare kan hjälpa till där. Pengarna som är kvar är huspengarna. Välj en hustillverkare och diskutera med säljaren om till- och ombyggnader på deras respektive hus. Inkludera garage och grovplanering av tomt i priset. reservera en peng för finplanering ochextra byggnader. Se till att hålla er inom er takpris.

Diskutera hur mycket eller lite ni vill/kan göra själva och be säljaren visa hur prisdifferansen ser ut.

Som sagt. Kvm pris känns inte intressant för mig. Det är totalkostnaden som är intressant. Samt att jag får det boende jag vill ha.

Om ni nu måste räkna kvm pris kan jag säga att vårt hus som är under konstruktion varierade mellan 11 900/kvm till nästan 16 000/kvm. Båda kvm priser hade rymts inom vårt takpris på bekostnad av annat som garage, stor altan och fin tomt mm. I slutändan kompromissade vi en del och skjuter vissa saker på framtiden och bygger en del själv för att få vårt "rätta" boende inom gränserna för vårt takpris.

Vårt kvm pris är för totalentreprenad.

Prata med er bank för att ta reda på var smärtgränsen ligger för er. Lägg sedan takpriset en bit under det så att ni har en buffertzon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.